Tilbake til hovedside

Raw chiagrøt med bær, nom!!

Her kommer en ny oppskrift på chiapudding laget av bløtlagte chiafrø. Denne frokostgrøten er ikke like mektig som sjokoladepuddingen jeg laget, og denne passer godt til alle som liker granola/frokostblanding/havregrøt eller liknende til frokost. Grøten er god i seg selv med smakene av vanilje og yaconsirup, men sammen med bær blir dette en knallgod og frisk frokost. Selv min kjære gomlet i seg denne skåla på null komma niks og var enig i at dette er en fin frokost som metter lenge. Prøv og du blir overbevist!
       
Til to porsjoner chiagrøt trenger du:
♦ 6 ss chiafrø
♦ 3 dl hasselnøttmelk / mandelmelk eller annen nøttemelk
♦ 1 ss yaconsirup eller annet søtt
♦ 1/2 ts ekte vaniljepulver
- Dette blandes godt sammen og settes i kjøelskap over natten. Rør gjerne i grøten før du legger deg så yaconsirupen og vaniljepulveret blir ordentlig blandet sammen med chiafrøene. 
- Server med en dæsj yaconsirup, bløtlagte og hakka valnøtter, blåbær og jordbær. 


Enklere, raskere og sunnere frokost skal du lete lenge etter! Her slenger du bare sammen alle ingrediensene til grøten dagen i forveien, rører et par ganger og lar grøten stå i kjøleskapet over natten. Eller du kan smelle den sammen om morgenen og helle den over i en boks, rist og putt i væska, chiafrøene gjør jobben! Chiagrøten passer utmerket til kveldsmat eller som en lett lunsj.

Har du fortsatt ikke lest mitt eldgamle innlegg om chiafrø, da er det på tide nå, HER finner du det!  Chiafrø ser kanskje ut som et snålt og freeky frø når det eser ut i væske, men det er et superfrø alle bør merke seg bak øret da det bærer mange helsefremmende fordeler innenfor sitt ytre skall!

        

Raw sjokoladepudding til frokost? Ja takk!

Denne sjokoladepuddingen er smelt sammen på to minutter og etter det overlater du resten av arbeidet til chiafrøene. La den stå i kjøleskapet over natten slik at frøene sveller ordentlig ut, og morgenen etter har du en herlig frokost. Jeg er fan av å spise av fine glass og skåler, og heller du sjokoladepussingen over i coctailglass blir det som å spise dessert til frokost. Dette er en dessert, men ernæringsmessig vil jeg foretrekke og heller kalle det for en frokost. Topp puddingen med noen bløtlagte nøtter og du er ready to go.




Til tre porsjoner:
♦ 6 ss rå chiafrø
♦ 4 ss rå kokosnektar / evt. yaconsirup eller agavenektar
♦ 3 dl vann
♦ 3 ss rått kakaopulver
♦ 1 ss rått carobpulver
♦ 1 ts ekte vaniljepulver
♦ 1/4 ts salt
Valgfritt: 5 dråper stevia med smak. 




Slik gjør du: 
- Rør alle ingrediensene godt sammen. 
- Sett blandingen i kjøleskapet og rør gjerne i den av og til. La puddingen stå å svelle i rundt 10 timer.
- Oppskriften gir tre ganske små porsjoner, men bløtlagte chiafrø metter veldig så jeg tror de færreste ville orket mer enn halve porsjonen ovenfor. Greit å merke seg! 
- Sjokoladepuddingen kan fint stå i kjøleskapet et døgn eller to, noe mer ville jeg ikke latt den stå.


TIPS! Bytt gjerne ut vann med nøttemelk som mandelmelk eller hasselnøttmelk, kokosmelk eller ferskpresset appelsinjuice for en fyldigere og mer smaksrik sjokoladepudding!!!

Jeg har skrevet et innlegg om chiafrø for en evighet siden. Dette innlegget kan dere lese HER. Jeg spiste meg lei på chiafrø, men nå er de tilbake i kostholdet mitt for fult! Merk deg at bløtlagte chiafrø er en vanesak, men etter hvert som du blir vandt med konsistensen så blir de bare bedre og bedre.

                             Kunne du tenkt deg å prøve denne sjokoladepuddingen til frokost?  
          

Tropisk granola med kokos, ananas og jordbær!

Etter at jeg knakk koden til (det jeg trodde var en) perfekt granola er jeg ikke personen som slår meg til ro med det, så jeg tenke å ta skrittet enda litt lengre, nemlig å prøve en annen variant, men denne gangen med mine favoritter; kokos, ananas og jordbær! Ja, for kokos, ananas og jordbær er en helt pefekt kombinasjon, etter min smak. Denne frokostblandingen er full av friske smaker og den er helt rå og derfor proppet med vitaminer, mineraler, enzymer og fiber + at den er lettfordøyelig og glutenfri!




Til ett stappa eller to brett granola:

♦ 5 dl bokhvetespirer (eller du kan bruke nøtter, frø eller rugspirer!)
♦ 5 dl frosne jordbær = 200gram
♦ 1/2 fersk ananas
♦ 1 dl rå kokos
♦ 3 ss yaconsirup
♦ 1 ts vaniljepulver

Slik gjør du:
- Spir bokhveten, evt. bløtlegg nøtter eller frø.
- Tin jordbærene. Grovhakk ananasen.
- Bland alle ingrediensene og mos jordbærene med en gaffel. Bland godt.
- Tørk i dehydrator på 41 grader i 12 timer eller i ovnene på 50 grader med døra på gløtt.
- Snu granolaen underveis.
- Oppbevar i en tett boks.




             Det kommer til å lukte godteri-tropisk frukt i hele huset når du tørker denne granolaen! 
 

Raw bærgranola!

Det er en glede å dele denne oppskriften med dere for det er ikke ofte jeg blir så overrasket som da jeg smakte på denne godbiten, for den overgikk alle mine forventinger. Granola er en blaning av frø, korn og/eller nøtter og spises med melk, gjerne som frokostblanding. Denne granolaen er enkel å lage, den er helt raw, smaker nydelig og den vil garantert gi deg en god start på dagen! Denne oppskriften gir deg en granola som smaker tydelig av bringebær, blåbær og vanilje, og den er knasende sprø og seig på samme tid.


Til (ca) tre porsjoner blåbær-og bringebærgranola: 
♦ 5 dl fryste bringebær og blåbær (eller andre bær!)
♦ 4 dl spiret rug  
♦ 1 dl rå kokos
♦ 3 ss yaconsirup
♦ 1 ts vaniljepulver
Valgfritt: granateplepulver, gojipulver, stevia.

SLIK GJØR DU:
- Spir rug eller andre korn. Bokhvete er lett å spire. 
- Tin bærene.
- Bland alle ingrediensene godt sammen. 
- Tørk i ca 12 timer på 40 grader i dehydrator eller 50 grader med døren på gløtt i ovn. Hvis du tørker granolaen lengre blir den veldig hard og vanskelig å tygge, men den vil mykne i melk. Skal du lage mye og oppbevare den en stund må du tørke granolaen helt. Oppbevar i en kakeboks. 


Oppskriften over vil gi en ganske syrlig granola for jeg syns ikke den trenger være så søt, men du smaker deg frem og tilsetter så mye søtning du vil ha. Jeg spiser granolaen sammen med hjemmelaget mandelmelk.  

 
 

Raw frokostgrøt!

Denne grøten gir masse energi og den holder deg mett lenge. Bokhveten smaker litt havregryn syns jeg, mens bringebærene gjør grøten syrlig og syndig god og mandlene gir chrunch. Ikke dropp mandlene og bringebærene, det er de som gjør denne grøten knallgod! Spiret bokhvete er naturlig glutenfritt og inneholder masse vitaminer og mineraler, men er spesielt rik på jern og magnesium. Denne grøten er fettfri, ønsker du fett i den tilsetter du en spiseskje god olje eller en dæsj kokosolje. Forbereder du denne grøten kvelden i forveien (les lengre nede i innlegget) tar det 5 minutter å lage denne grøten. Bon apetitt!


Til en porsjon raw frokostgrøt:
♦ 3 dl spiret eller bløtlagt bokhvete
♦ 0,4 dl vann
♦ 2 ss yaconsirup (gir en gylden farge på grøten, og sødme, selvsagt!)
♦ 1 ts vaniljeessens
- Blend 2 dl bokhvete og resten av ingrediensene godt sammen i foodprosessor eller med stavmikser.
♦ Rør inn 1 dl bokhvete i grøten.
Rørte bringebær:
♦ 1 dl bringebær
♦ 1 ss yaconsirup
♦ 1 pk / 1 ts stevia (ikke rå) / eventuelt annen søtning.
♦ 0,5 ts vaniljepulver
- Mos bærene, rør sammen
- Server i fint glass. :)
♦ Strø over en neve hakka bløtlagte, tørka mandler.


BOKHVETE: Jeg har skrevet et innlegg om hvordan man spirer bokhvete HER. Jeg brukte spiret bokhvete, men det er ikke nødvendig: legg bokhveten i vann kvelden før og de er klare til å spises morgenen etter. NB: bokhvete som ligger i vann så lenge spirer ikke, men kan spises uten at de er spiret. Du kan ikke bruke tørket bokhvete til å lage grøten, men tørket bokhvete er godt å blande inn i grøten! 

 

Nam, nam, nam!

Jeg tenkte jeg måtte minne dere på en oppskrift som hvertfall jeg syns er helt fantaaastisk nydelig! Jeg er superfornøyd med oppskriften og oppfordrer dere til å prøve den, eller evt. bytte ut noe hvis dere ikke tåler noen av ingrediensene. Nå som de norske eplene er på sitt beste er det hvertfall en god idè å prøve granolaen i løpet av høsten.



Du kan spise disse nydelige bitene med nøttemelk, som en frokostblanding, men jeg spiser de som snacks. Syns de er så smaksrike og nydelige at det ikke trengs noe annet til. Smaker eple, kanel, mandler og bokhvete. Nam. Jeg er hekta!

Hvis du skal spise de i løpet av en ukes tid kan du oppbevare de i en kakeboks eller i kjøleskapet (men da blir de ikke like krispy). Hvis du ikke kommer til å spise de med det første, bør du fryse ned granolaen. Tiner raskt.

Oppskriften og fremgangsmåten finner du HER!

Hjemmelaget og rå sjokoladegranola!

Nå er det noen dager siden jeg spiret egen bokhvete og fikk prøvd meg frem til en deilig sjokoladegranola. Jeg har tidligere laget en eple-og kanelgranola, men hva er vel bedre enn en sjokoladegranola? Kan spises med melk, som en frokostblanding eller som snacks. Jeg tar opp litt granola fra frysen, legger i en lufttett beholder og spiser granolaen som snacks i sofakroken eller jeg har boksen i veska for snacks på tur. Her er en annen variant av eple- og kanelgranolaen som dere også kan lage av spiret og tørket bokhvete eller dere kan kjøpe ferdig spiret og tørket bokhvete.

    Sjokoladegranola:

Oppskrift:
♦ 2 dl spiret og tørket bokhvete
♦ 8 små dadler uten sten (bløtlagt en time eller to)
♦ 0,5 dl gresskarkjerner (bløtlagt en time eller to)
♦ 1,5dl hasselnøtter (bløtlagt over natten)/evt. mandler
♦ 4 ss rått kakaopulver
♦ 2 ss rå kakaonibs
♦ 1 ss rått mesquitepulver (ikke nødvendig, du kan bruke karobpulver hvis du har det eller en ekstra spiseskje kakaopulver)
♦ 2 ss kokos (hvis du vil)
♦ 1,5 ts vaniljepulver
♦ 1 ts himalayasalt (himalayasalt og sjokolade passer perfekt sammen)
♦ Evt, stevia eller annen søtning

















- 50 grader med døren på gløtt til granolaen er helt tørr. Snu gjerne litt på granolaen underveis.
- Legg granolaen i en lufttett beholder og sett i kjøleskapet. Kan med fordel fryses! NAAAAAM!

RÅ? Det at jeg velger å lage granolaen rå er fordi jeg vil bevare mest mulig av næringsstoffene og med "rå" betyr at ingen av ingrediensene er varmet opp over 42 grader og det krever derfor mye lengre tørketid. Når jeg lager raw food tørker jeg i ovnen på 50 grader med døren på gløtt. Tiden varierer etter mengde og fuktighet, men en typisk granola bør man nok regne med at tar 10-20 timer. Det er ikke nødvendig å tørke på så lav varme hvis du ikke er interessert i raw food, da kan du tørke den på høyere varme og med døren lukket, men slipp ut fuktigheten fra ovnen av og til, dette gjelder alle raw food-oppskriftene mine.

   Godt med melk, men like godt som snacks!
                                       

Hjemmelaget og rå granola, nam!

For en tid tilbake skrev jeg om kanel-og eplegranolaen jeg fikk i posten. Jeg ble hekta og spiste opp hele posen. Bortevekk på null komma svisj. Rart det der, men det fikk også de kreative smaksløkene til å blomstre igjen. Det finnes mange forskjellige granola-oppskrifter på nettet, men jeg ville ha noe som smakte mest mulig likt den deilige granolaen fra funkyraw. Da ble det å improvisere litt igjen og med gode resultater. Nydelig. Nam.

Granolaen jeg snakker om kan kjøpes HER, men det er mye billigere å lage rå granola selv og HER finner du innlegget jeg skrev om denne deilige granolaen og om granola generelt.

                                Nydelige granolaen, nam!!


Du trenger:
♦ 3 dl rå, spiret og evt. tørket bokhvete (se lengre nede)
♦ 3 dl mandler (bløtlagt natten over)
♦ 0,5 dl gresskarkjerner (bløtlagt natten over)
♦ 5 store, ferske dadler (bløtlagt et par timer)
♦ Litt daddelvann (vannet dadlene lå i)
♦ 3 epler, uten skall og kjerne
♦ 1 ss yaconsirup / agave / lønnesirup / honning osv...
♦ 3 ts kanel (eller ønsket mengde)
♦ 1 ts himalayasalt
♦ 2 ts vaniljepulver

         Slik gjør du:

        Du kan forstørre bildet mye.

Når granolaen er tørr eller seig, alt ettersom hvordan du vil ha den i konsistens, knekkes den i biter og fryses ned eller settes i kjøleskapet i en lufttett boks. Vil anbefale å fryse ned halvparten med mindre dere skal spise MYE granola dagene etter.  Mine måtte tørke i 14 timer og husk, bokhvete kan være litt spesielt i begynnelsen. Namnam, disse smaker jul, syns jeg!

Rå, spiret og tørket bokhvete:
Jeg jukset litt, jeg brukte ferdigspiret, tørket bokhvete. Det er veldig praktisk å kjøpe ferdigspiret, men det er dyrere og egentlig helt unødvendig. Har du tilgang på økologiske bokhvetekorn i helsekost kan du kjøpe det og du vil spare mye, men det krever litt arbeid: SE HER eller:
♦ Bløtlegg bokhvetekornene over natten.
♦ Skyll godt, vannet vil være grumsete og ekkelt og skal være helt klart når du har skylt nok ganger.
♦ La bokhveten spire i ett døgn i et dørslag, spireglass eller i en nøttemelkpose/hamppose.
♦ Når bokhveten har fått hale er den ferdig.
♦ Når de har fått hale kan de tørkes i ovnen på svakeste varme eller ved 50 grader med døren på gløtt til de er tørre.
♦ Det er ikke nødvendig å tørke de i ovnen, men det vil gi knasende bokhvete og det er mye bedre enn halvtørre.
♦ Vil du slippe denne prosessen kan du kjøpe ferdigspiret og tørket bokhvete, klar til bruk, HER.
♦ Sjokoladegranola i stedet? HER finner du oppskriften.

            Raw food på sitt beste. Velbekomme!

  



Kategorier




Instagram

hits