Tilbake til hovedside

Raw sour cream and onion chips!

Endelig er grønnkålsesongen i gang igjen for fullt! Gjettom jeg har gledet meg til å se synet av den krusete bladkålen igjen, og ikke minst, - til å lage grønnkålchips igjen! Grønnkålchips er virkelig en av den aller, aller beste raw food snacksen jeg kan få. Jeg kan rett og slett ikke noe for det, hvor sært det enn er, men det finnes ikke noe bedre enn en skål med knasende sprø grønnkålchips som kommer rett fra dehydratoren, ja, for chipsen blir KNASENDE SPRØ! For noen er kantarellen skogens gull, vel, for meg er grønnkål naturens smaragd! 

   Denne sour cream and onion chipsen er bare helt fantastisk, den smaker "ordentlig" sour cream!!!

Til tre brett chips:
♦ Mange stilker grønnkål
Sour cream and onion marinade:

♦ 1,5 dl cashewnøtter, bløtlagt i en timestid
♦ 0,5 dl ferskpresset sitronjuice
♦ 1 løk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ 3 ss frossen dill / en god neve fersk
♦ 3 ss frossen persille / en god neve fersk
♦ Salt, pepper.
♦ 1,5-2dl vann

SLIK GJØR DU:
- Riv opp grønnkålen i passelige biter. Husk at grønnkålen vil krympe så det er bedre å dele den opp i litt store biter.
- Blend alle ingrediensene til surkremen. Bruk gjerne en blender eller stavmikser, til nød foodprosessor. Jeg brukte Magic bullet'en min. Start med 1,5 dl vann, tilsett mer vann om nødvendig, men vi ønsker en tykk marinade med minst mulig væske.
- Smak på surkremen, trengs det mer urter/krydder? Husk at smakene blir mye tydeligere når chipsen er tørket!!
- Massér surkremen godt inn i grønnkålen. Pass på grønnkålen blir fullstendig dekket av surkrem.
- Fordel grønnkålen ut over tre paraflexx bakeunderlag (til dehydrator) eller stekebrett med bakepapir (til ovn). Dryss gjerne over salt.
- Tørk i dehydrator på 41 grader i ca 15 timer eller i ovn på laveste varme eller 50 grader med døra på gløtt. Det er viktig at døren åpnes under veis for å slippe ut fuktighet.
- Oppbevares i en kakeboks, men chipsen er aller best og sprøest når den er nytørket!

  
Jeg startet å lage grønnkålchips lenge før jeg fikk meg dehydrator, så her vil jeg ikke høre noen unnskyldinger om at dere ikke kan lage denne chipsen uten dehydrator, hehe. Det går supert å tørke grønnkål i ovnen, men skal du ha den "raw" må du beregne god tid. Er du derimot kun ute etter chipsen, raw eller ei, så kan den fint tørkes på høyere temperatur, bare pass på å slipp ut fuktighet av ovnen og at chipsen ikke blir brent. Jeg har flere oppskrifter på grønnkålchips, trykk dere gjerne inn på linkene under for å komme direkte til oppskriftene!
♥ Spicy grønnkålchips med smak av taco!
♥ Grønnkålchips med "ost"!
 Enkel, cheezy grønnkålchips!
♥ Grønnkålchips med tomat!


                      Dere vil ikke tro hvor godt dette er før dere prøver. Nam, nam, naaaaaam!
     
Og hvis dere er interessert i litt om næringsinnholdet i grønnkål:
Per 100 gram inneholder grønnkål mer kalsium enn lettmelk, 157mg VS 100mg. Grønnkål er en god kilde til jern og inneholder nesten like mye jern som i biff, i grønnkål får man i seg 1,7mg jern, mens i biff av storfe er det 2,3mg jern. Grønnkål inneholder dessuten mer betakaroten enn gulrøtter og dobbelt så mye vitamin C som appelsiner. Ikke dårlig eller hva!? (Kilde)

Raw "pringles" chips!

Her skal dere få en oppskrift på noen enkle og knallgode chips som egner seg veldig godt til dip, tortillachips i taco eller som snacks alene. Jeg bruker gule linfrø fordi de har en mildere og bedre smak enn de brune og de gir et bedre resultat utseendemessig, men har du kun brune linfrø så bruk det. Næringsgjær gir en nydelig "ostete" smak på chipsen og er virkelig å anbefale til de av dere som ikke tåler/liker/vil spise ost.
 
    


Til 2 fulle brett "pringles" trenger du:

♦ 1 dl kverna, gule linfrø
♦ 3 dl vann
♦ 2 gulrøtter
♦ 3-4 ss næringsgjær
♦ 1 liten løk
♦ Saft fra 1/4 sitron
♦ Salt, pepper og annet krydder hvis du har noen favoritter!



Slik gjør du:
- Kvern linfrøene. Jeg bruker Magic Bullet'en min til dette, men hvis du ikke har en miniblender/hakker så kverner du linfrøene i foodprosessor så godt det lar seg gjøre. 
- Blend alle ingrediensene i en foodprosessor.
- Det er viktig at blandingen får stå å svelle i ca 30 minutter!
- Lag små chips ved hjelp av ei teskje. En teskje per chips. 
- Snu chipsene etter noen timer og tørk videre i ca 12 timer. Tørkes på 41 grader i dehydrator eller i ovn på 50 grader med døren på gløtt til chipsen er knasende sprø!
- Chipsen holder seg sprø i en kakeboks, men bør ikke oppbevares lenger en en uke.

  

Spicy grønnkålchips med smak av taco!

Her er enda en oppskrift på grønnkålchips som absolutt bør prøves, utroooolig godt sammen med rå salsa! Raw, lavkarbo og vegansk chips, -det kan bare ikke bli bedre enn det! <3

 

Raw "tacochips":
Grønnkål
♦ 3 dl cashewnøtter (bløtlegges et par timer)
♦ 10 soltørka tomater (bløtlegges en times tid)
♦ 3-4 dl bløtleggingsvann fra tomatene
♦ 1 ss rå eddik, ikke nødvendig
♦ Krydder: Jeg brukte salt, cumin, hvitløk, sort pepper, paprika, og koriander. Bruk det du liker av krydder, men husk cumin/spisskummen for det er det som gir "taco"smaken.

    SLIK GJØR DU:
- Oppskriften gir nok til 3 brett i dehydratoren eller 2 i ovn.
- Tørkes i ca 15 timer. Kan også tørkes i ovnen på 50 grader med døren på gløtt.
- Oppbevar i kakebokser.

PS: PS: Det er viktig å huske på at når man dehydrerer krydret mat så blir maten mye sterkere etter at vannet er fjernet. Derfor må du ikke krydre for mye og smak deg heller frem slik at det ikke blir for sterkt!

Here we go again: GRØNNKÅLCHIPS!




Endelig er grønnkålsesongen i gang igjen. Jeg blir så lykkelig når jeg ser den store grønne tua med krusete blader henge over grønnsaksbodene på torvet i byen, da er det endelig tid for grønnkålchips igjen! Det var i fjor jeg først fikk smaken på grønnkål, deretter grønnkålchips og nå knaser jeg grønnkål dagen lang fordi jeg bare elsker den litt sprø og seige konsistensen, og at den må tygges mer en tradisjonell salat. Grønnkålsesongen varer noen måneder ut i sen høst og også i vintermånedene kan man finne grønnkål siden den tåler frost ganske godt. Utenfor grønnkålsesongen kan man lage chips av savoykål, men grønnkål er og forblir den beste raw grønnsakschipsen! Grønnkålchipsen blir like sprø som vanlig chips og MÅ prøves!

Og dere, grønnkålchips er lavkarbo chips! 100g grønnkålchips laget med cashewnøtter inneholder rundt 20g karbohydrater og masse kostfiber.


♥ Min oppskrift på cheesy grønnkålchips finner du HER.
♥ Min oppskrift på cheesy grønnkålchips uten næringsgjær finner du HER.
♥ Min oppskrift på spizy tomatgrønnkålchips finner du HER.
HUSK at da jeg la inn disse oppskriftene hadde jeg ikke dehydrator så grønnkålchips kan fint tørkes i vanlig ovn!
Oppbevar i kakebokser, men chipsen vil bli myk etter en stund i boks så den bør spises med en gang eller tørkes i en timestid før den spises for at den skal bli knasende sprø.

  
Litt om grønnkål:
Grønnkål er en bladgrønnsak i kålfamilien, forskjellen på grønnkål og "vanlige" kålsorter er at grønnkål ikke danner et hode slik vi ellers ser kål og den vokser oppover på en stor stilk med mange, krusete blader som går utover. Grønnkålen blir veldig stor! Grønnkål er virkelig supermat, den er lav på kaloriinnhold, den inneholder mye proteiner (til å være en bladgrønnsak), den inneholder masse fiber og er lav på karohydratinnholder. Vitaminmessig er grønnkål helt rå, den inneholder MER kalsium enn 100ml melk og den inneholder mye betakaroten, vitamin C, jern, magnesium, fosfor og kalium. Smaksmessig minner grønnkål om en blanding av ruccola og annen kål og hvis du ikke liker kål vil du nok ikke like smaken av grønnkål, ellers er det bare å gå amok! :D

    Er den ikke fin??

  

Tenk at denne vakre planten regnes som ugress(!) og er dypt hatet i mange hager. En skam spør du meg. Grønnkål er billig ( påtorvet koster grønnkål 30 kr for en stappfull pose) og god supermat. Ha grønnkålchips i bakhodet neste gang du ser grønnkål!

Raw og cheesy savoykål chips!

Dere vet at jeg elsker grønnkål chips, og det er virkelig noe jeg har savnet nå i vinter når det ikke har vært grønnkålsesong. For et par uker siden fant jeg en stor og fin savoykål som minner mye om grønnkål og tanken slo meg raskt: jeg MÅ prøve å lage chips av savoykålen. Og det funket, veldig bra faktisk og nå kan jeg kose meg med savoykål frem til grønnkålsesongen er i gang igjen! Takk for at det finnes næringsgjær!

 
Cheezy savoykål chips:
♦ 1 savoykål
♦ 3 dl cashewnøtter, bløtlagt et par timer.
♦ Ca 1,5 dl vann.
♦ Saft av 1/3 sitron
♦ Krydder. Jeg brukte salt, sort pepper, hvitløkspulver og ei klype cajennepepper.
♦ 3 ss næringsgjær + 3 ss næringsgjær til å strø over kålen.
♦ I tillegg krydret jeg med paprika over det ene brettet. Det ble også veldig godt så bruk det krydderet du liker best!

MERK: Jeg brukte hele kålen for å se hvordan det gikk, men jeg anbefaler kun de grønneste bladene, de blir desidert best!

SLIK GJØR DU:
- Skyll kålbladene. Riv bladene opp i biter, ikke bruk kniv. Du kan fjerne den grove stilken.
- Lag "ostesausen": Kvern cashewnøtter og alle ingrediensene. Bruk minst mulig vann, men nok til at kvernet går rundt. Det skal bli en tykk saus.
- Massér sausen inn i kålen. pass på at alle kålbladene får saus.
- Legg utover 2-3 brett og dehydrer i ca 15 timer. Chipsen er ferdig når den er knasende sprø. Kan også tørkes i ovn på 50 grader med døren på gløtt.
  

VIKTIG: Chipsen er knasende sprø når den er ferdigtørket, men etter oppbevaring blir den noe mykere. Hvis du ønsker at chipsen skal bli sprø igjen må du tørke den en times tid før den skal spises. Jeg oppbevarer min chips i kakebokser og føler at det er best å oppbevare den slik.

      Se så "ostete" og gode... Dere må virkelig prøve dette! NAM!!!
 

Delvis raw maischips, JAFS!

Her skal dere få en oppskrift på maischips som kan varieres i det uendelige. Bruk grunnoppskriften og varier krydderet etter smak og behag! Maischipsen er ikke helt rå siden jeg har brukt mais (som er kokt). Rå mais har en veldig kort sesong (august-september) og er mulig å få kjøpe fersk i denne tiden. Maischipsen smaker nydelig i taco og er utrolig god med dip. Prøv med salsa, guacamole, cashewnøttdip med krydder eller syrlig cashewnøttdip som er en fin erstatning til rømme, YUM! Chipsen blir sprø og knasende. Smaker mais og linfrø, og selvsagt det krydderet du velger å tilsette.
 


Grunnoppskrift til maischips:
♦ 1 boks økologisk, usøtet mais (ikke rå)
♦ 2 økologiske gulrøtter (med skall, uten skall hvis de ikke er økologiske)
♦ 1 dl gule linfrø
♦ 3 dl vann
♦ Og krydder etter eget ønske, bruk gjerne løk og hvitløk!

I denne oppskriften brukte jeg krydderet jeg har i DETTE hjemmelagde tacokrydderet og fikk maischips med tacosmak, og det ble veeeeldig godt!

SLIK GJØR DU:
- Kvern linfrøene. Du kan fint bruke vanlige brune linfrø, men resultatet vil bli brunere og mer grumsete på farge, ellers er det helt det samme hvilke linfrø du bruker :)
- Kvern alle ingrediensene, samt krydder og vann. Linfrøene suger til seg mye av vannet derfor kan du fint bruke alt vannet på en gang.
- Kvern til du har en gjevn masse.
- La gjerne massen stå i 10-20 minutter så linfrøene får sugd til seg vannet.


- Fordel utover to paraflexx bakeunderlag (evt. bakepapir), men pass opp: den må være likt fordelt utover. Kantene tørker først så det kan gjerne være et tykkere lag langs kantene.
- Fordel så tynnt du klarer.
- Kutt opp med pizzakutter.


 

Jeg laget denne chipsen før dehydratoren min gikk i stykker, derfor måtte jeg tørke resten i ovnen, men som dere ser så gikk veldig fint!

- Jeg tørket to brett i ovnen i ca 10 timer på 50 grader med døren på gløtt.
- SNU chipsen mot slutten av tørketiden, dette gjør at chipsen tørker raskere.
- Du kan enkelt tørke disse på høyere varme i ovnen, det vil gå raskere, men det vil jeg ikke anbefale siden vi liker det rått, ikke sant? ;)

VIKTIG: Siden maischipsen inneholder linfrø har de lett for å harskne. Ikke lag for mye chips av gangen for disse bør du ikke fryse ned. Jeg syns chipsen holder seg sprøest hvis den oppbevares i en kakeboks!

Raw tortilla chips!

Her kommer oppskriften på den rå tortilla chipsen jeg brukte i den rå tacoen jeg postet tidligere. Tørker du de lenge nok blir de knasende sprø! Det er vanskelig å beskrive smaken, den er en blanding av løk, linfrø og næringsgjær som jeg syns smaker ost. Sammen med salat og cashewnøttdressing er disse kjempegode, men du kan selvsagt dippe de i cashewnøttdip, guacamole, salsa eller det du selv ønsker :)


Til ett brett:
♦ 2 gulrøtter
♦ 1 liten rødløk
♦ 1 dl gule linfrø
♦ 2,5 dl vann
♦ En god neve mandler (bløtlagt i 12 timer)
♦ En skvis sitron
♦ Hvitløkspulver, himalayasalt og sort pepper
♦ 3 ss næringsgjær til topping

Slik gjør du og tips underveis:
- Linfrøene kvernes til mel i kaffekvern.
TIPS: Du kan bruke vanlige brune linfrø, men det ser bedre ut med gule.
- Alle ingredienser untatt næringsgjær og alt vannet plasseres i en food prosessor.
- Kvern alt, tilsett mer vann etter behov.
- Linfrøene vil suge til seg mye av væsken så det er bedre å ha litt for mye vann.
- Når du er fornøyd med konsistensen helles tortillamassen ut på et bakepapir.
- Pass på at blandingen fordeles likt utover hele brettet. Kantene vil tørke først, så la heller kantene være tykkere enn i midten.
- Strø over næringsgjær. Næringsgjær er ikke rått, men er "godkjent" innen raw food, les mer HER.
Tørkeprosessen:
- Du kan velge om du vil tørke blandingen i ovnen på 50 grader med døren på gløtt i mange, mange timer, eller du kan tørke blandingen ved høyere temperatur over mye kortere tid, men det blir ikke rått da. Jeg tørket de i ovnen på 50 grader og jeg har ikke oversikt over timer, men det blir fort nærmere 20 timer på en så våt blanding.
- Husk at du ikke trenger å la ovnen stå på hele tiden, bare skru den av av og til.
- På slutten av tørketiden, tar du ut brettet og knekker/skjærer tortillaen opp i biter. Løsn fra bakepapiret og la det tørke litt ekstra.


Vær obs på at det verken ser apetittvekkende ut eller smaker noe godt før det er blitt tørket i ovnen. Både smak og utseende endrer seg kraftig!

 

Grønnkål chips 3 med "OST"!

Dere vet jeg har fått helt dilla på grønnkål og grønnkål chips. Siden jeg mottok næringsgjæren min for noen dager siden måtte jeg selvsagt prøve grønnkål chips med næringsgjær, pga. den parmesan/oste-liknende smaken. Og det ble veldig, veldig godt. Hvis du har prøvd den tidligere oppskriften på grønnkål chips, og likte den, så vil du hvertfall like denne. Alle som har eller skal kjøpe næringsgjær bør prøve grønnkål chips mes ostesmak! NAM!

Les mer om næringsgjær HER.

 

Den gamle grønnkål chips-oppskriften:
♦ Blader av 4 bunter grønnkål
♦ 3 dl cashewnøtter (bløtlagt en times tid pluss)
♦ Smak til med saft av sitron
♦ Hvitløksfedd eller hvitløkspulver
♦ Grovkverna sort pepper
♦ Himalayasalt
♦ Legg til: 5 ss næringsgjær.
- Ikke blend næringsgjæren sammen med cashewnøttene. Næringsgjæren kommer i flak og er god slik den er, den trenger ikke å bli pulverisert.
- Strø over en spiseskje av gangen og pass på at alle grønnkål-bladene får rikelig med næringsgjær. Jeg strødde den femte spiseskjeen over helt til slutt, da det lå utover bakepapiret.
- Tørkes i ca 12 timer på 50grader med døra på gløtt.
- Usikker? Ta en titt HER!


NB:
Ønsker du å beholde mest mulig av næringsgjærens vitamin B12, må du ikke utsette den for sterk varme! Ellers kan du selvsagt "steke" chipsen på høyere temperatur over mye kortere tid, hvis du ikke har tid til å gjøre den raw.









"Knas, knas, knas, knas..."

Grønnkål chips 2!

Etter at jeg fikk smaken på grønnkål har jeg "måtte" ha en daglig dose med grønnkål chips. Jeg elsker grønnkål! Her kommer en annen variant av oppskriften på grønnkål chips'en jeg la ut for noen dager siden.


Tomat marinade:
♦ 2 dl cashewnøtter (bløtlagt en time +)
♦ 7 soltørkede tomater (bløtlagt en time +) De er halve.
♦ Bløtleggingsvannet til tomatene
♦ 1 stort hvitløksfedd
♦ 1/4 saft av en sitron
♦ Himalayasalt
♦ 1/4 ts chilli eller kajennepepper
♦ Grovmalt sort pepper





Slik gjør du:
- Kvern cashewnøtter med litt(!) vann i blender/kjøkkenmaskin sammen med de andre ingrediensene, unnatt tomater.
- Når denne massen er tykk, gjevn og flytende, tilsettes de soltørkede tomatene med bløtleggingsvann. (Bløtlegg tomatene så de så vidt er dekket med vann).
- Blend godt. Hvis blenderen henger seg opp må du tilsette mer vann, men bruk minst mulig væske!
- Tomatmarinaden helles over grønnkålen og du blander dette godt sammen.
- Tørket på 50 grader til de er tørre og sprø, ca 12 timer, men dette kan variere mye, men mine chips har tatt ganske nøyaktig 12 timer.
- Du må gjerne åpne døren helt for å slippe ut fuktigheten av og til.
- Husk å snu de når de begynner å bli tørre slik at de tørker ordentlig på begge sider. 

HER finner du en annen og veldig god variant av grønnkål chips.

  De smaker cheesy tomat. JAFS!









Grønnkål chips!

Nå kommer en liten oppskrift på en kjempedigg snacks jeg har hatt lyst å prøve i over et halvt år, men som jeg skrev tidligere er det nesten umulig å få tak på grønnkål. Jeg fikk tilbakemelding på at mange av dere ikke er så veldig glad i konsistensen og/eller smaken på grønnkål og hvis du er en av disse, bør du hvertfall prøve dette! Kålsmaken forsvinner og kålen blir sprø som chips. Jeg er hekta!

   Grønnkål chips:



Oppskriften er enkel:

♦ Blader av 4 bunter grønnkål
♦ 3 dl cashewnøtter (bløtlagt en time eller mer)
♦ Saft av 1/2 sitron
♦ 1 hvitløksfedd eller hvitløkspulver
♦ Grovmalt sort pepper
♦ Himalayasalt








SLIK GJØR DU:
- Bryt grønnkålbladene i små biter, ikke bruk stilken. Skyll godt.
- Lag marinade: Blend de bløtlagte cashewnøttene med sitronsaft og krydder. Jeg måtte ha en skvett vann for å få blenderen til å blende ordentlig. Bruk minst mulig vann.
- Legg grønnkålen over i en stor bolle og hell cashewnøttmarinaden over.
- Bland godt med fingrene. Litt grisete, men så skal hvert minste blad være sauset inn med marinade.
- Bre utover ei rist med bakepapir.
- Tørkes på 50 grader med døren på gløtt.
- Mine chips var krispy og sprø etter 12 timer, men tiden varierer så pass på. Vi ønsker de ikke knusktørre!
- Det kan være en fordel å snu chipsen mot slutten av tørketiden, slik at de tørker ordentlig.
- Oppbevares best i kakebokser, men kan også oppbevares i lufttett beholder, men holder seg ikke like sprø da.

Søker du på "kale chips" på google vil du finne enormt mange oppskrifter. Dette er en enkel oppskrift jeg visste kom til å smake godt. Forhåpentligvis blir det noen mer kompliserte ingredienser etterhvert, men starter med denne!

  Nam, nam, nam!
              




Kategorier




Instagram

hits