Tilbake til hovedside

Vinnerene! :)

Vinnerene av årets siste konkurranse / give away er: 


Hovedpremien går til "M" og trøstepremier blir sendt til Rikke, Ann-Katrin, Andrea Fagerheim, Ragnhild og Linda. VINNERENE sende en mail til mjuuuglysblogg@gmail.com med navn og adresse, så skal jeg sende pakkene raskest mulig neste uke.

Slik trakk jeg vinnerene: Først "nummererte" jeg kommentarene fra 1-144. Så brukte jeg random.org og trakk ut seks tilfeldige tall, så tok jeg skjermbilde. Jeg la inn skjermbildet i paint og nummererte de seks bildene, så var det opp til førstemann på facebook til å trekke ett tall mellom 1-6.

Tusen hjertelig takk til alle som deltok og ga meg en tilbakemelding om bloggen. Det vil komme flere konkurranser etterhvert! :)

Min julegave til dere: GIVE AWAY!

Siden det er jul er jeg i det gavmilde hjørnet og derfor vil jeg gi dere muligheten til å vinne noen fine gaver fra meg! Hovedpremien består av en pakke med ingredienser til rå sjokolade til en verdi av ca  500,- og så har jeg 5 trøstepremier! Premiene er sponset av MEG og er min julegave til dere i år!




HOVEDPREMIEN BESTÅR AV:
♥ 1 stk rått kakaofett
♥ 1 stk rått kakaopulver
♥ 1 stk yaconsirup (selges ikke på iHerb lengre)
♥ 1 stk yaconpulver (selges ikke på iHerb lengre)
♥ 1 stk uraffinert kokosolje

5 STYKK TRØSTEPREMIER BESTÅR AV:
♥ 2 stk organic food bar chocolate chip
♥ 2 stk raw revolution 100 calorie chocolate and coconut bar
♥ Smaksprøve på sukrin porsjonspakke
♥ Smaksprøve på en annen type søtning i porsjonpakke
♥ Diverse te

SLIK DELTAR DU:

Det eneste dere MÅ gjøre for å delta er å legge igjen en kommentar på dette innlegget, men jeg ville satt enormt stor pris på om dere kunne skrevet litt om hva dere vil jeg skal skrive mer om, hva dere savner at jeg skriver om, og/eller forbedringspotensiale. Bare svar helt ærlig for det er kun på den måten jeg kan forbedre bloggen min!

Ellers blir jeg veldig glad om dere vil følge mjuuugly på facebook (DIREKTE LINK) eller bloglovin (DIREKTE LINK), -slik kan dere holde dere oppdatert på når jeg legger ut nye innlegg.

                                           Håper mange deltar og MASSE LYKKE TIL ALLE SAMMEN! 

Raw snickerskonfekt!

Denne snickerskonfekten er enkel å lage. Trill konfekten til kuler eller trykk de ned i en konfektform. NYDELIG snickerskonfekt som faller i smak hos store og små! Bon apetitt! :)

 


Til ca 15 store konfektbiter trenger du:

♦ 1 dl mandler (eller andre nøtter)
♦ 2 dl rå peanøtter ***
♦ 3 ss yaconsirup
♦ 2 ss smelta kokosolje
♦ 10 dråper english toffee stevia
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ 1/4 ts salt

*** Det aller beste er å bruke ferdigskrelte peanøtter og gjerne med lite salt (evt. tørk av en del av saltet og dropp salt i oppskriften), men som det står i oppskriften har jeg brukt rå peanøtter. Rå peanøtter smaker ikke det samme som de peanøttene vi er vandt med, så jeg vil anbefale deg å bruke de peanøttene du syns er best, rå eller ikke.  


SLIK GJØR DU:
- Kjør alle ingrediensene i en foodprosessor. Skrap ned fra kantene et par ganger og blend videre.
- Smak deg frem. Trengs det med salt? Mer karamellsmak? Er deigen for tørr så tilsetter du mer yaconsirup.
- Snickerskonfekten er ferdig når den er blitt til en seig deig du kan forme.
- Trill til kuler eller fyll noen former.
- Sett i fryseren og etter en halvtimes tid kan (OG BØR) du dyppe de i sjokolade.
- Oppbevares i en tett boks i kjøleskapet i en ukes tid, men kan fint fryses!

 
TIPS:
Dypp snickerskonfekten mens den er helt frossen så blir det raskere et tykt sjokoladelag. Jeg dypper tre ganger etter hverandre og det gir et fint og passelig tykt sjokoladelag.

      Mmmm.....

Maten for "særinger" på rehabiliteringssenteret!

Nå har jeg vært på Sørlandets rehabiliteringssenter i 3(!!!) uker og mens dagene går kjenner jeg at savnet etter kjøkkenet og ingrediensene mine vokser seg større og større. Før jeg reiste opp hit var jeg veldig skeptisk og litt bekymret for hvordan oppholdet ville gå sånn matmessig, for jeg er sær i matveien, det sier jeg absolutt ingenting imot. Jeg er ikke en av de som spiser for å være høfflig eller glede andre, jeg spiser for min egen del og jeg spiser den maten jeg vil spise og som gir meg noe.


Allerede under første måltid forsto jeg at det ikke kom til å bli noe problem. Under middagen (som var noe karbonadeliknende kaker) kom en kokk ut og serverte meg en egen skål med fisk. "Jøss, jeg som var fornøyd med at det lå grønnsaker på fatet", tenkte jeg. Det ble også servert en saus merket med "laktose-og glutenfri". Etter middagen kom kjøkkensjefen og skulle snakke med oss "særinger". Ja, for vi er flere! Mange med ME har matintoleranser og får det bedre med å kutte ut diverse matvarer. Vi ble sittende igjen, kokkeen noterte og vi har fra den dagen fått mat laget etter våre spesielle behov. 


Noen ganger er det mat alle kan spise, noen ganger er sausen merket "laktose-og glutenfri", noen ganger får jeg ei skål til "Anette" som det er fisk i, mens resten spiser kjøtt. Noen ganger får vi "særinger" bær til dessert med laktosefri kremfløte og noen ganger soyapudding. Det serveres ofte frukt til dessert, hurra for det! Frokost og kveldsmat består av en enkel buffét med diverse å velge imellom, så der er det bare å velge og vrake. Vi får to allergivennlige, hjemmelagde knekkebrød morgen og kveld som er uten laktose, gluten, egg og "alt", hva vi putter på de er opp til oss selv. Til kveldsmaten er det alltid salat og gjerne noe godt å putte i den. Noen som vil ha oppskriften på knekkebrødet? :)

Etter to uker med fisk til middag hver dag begynte jeg å slite. Jeg er glad i fisk, men det går en grense. Jeg tok en prat med kjøkkensjefen og hun skjønte meg veldig godt så hun bestilte QUORN til meg som jeg får når de andre har kylling eller kalkun. Dessverre sa jeg ifra litt sent så jeg fikk kun quorn de siste dagene, men det er min feil. Jeg begynte å bli ganske lei av knekkebrødene også etterhvert så min kjære kjøpte med to pakker LAVKARBOBRØD som de på kjøkkenet stekte og som  tre av oss skulle få til frokost og kvelds. Sa ifra litt for sent her også så vi fikk det kun den siste uka, men min feil igjen. 

Med andre ord, kjøkkenpersonalet har vært helt fantastiske. Her sparer de IKKE penger på maten og det har vært utrolig god, og hjemmelaget mat her oppe. Jeg er faktisk helt imponert! Noen av sausene vi har fått har vært utrolig gode! Den ene søndagen var det pinnekjøtt og den andre ribbe med godt tilbehør. Dessuten går hver meny over 4 uker slik at de som skal være her så lenge ikke får samme middagen to ganger, er ikke det bra!?




Jeg må bare bøye meg i støvet og takke kjøkkensjefen og hennes hjelpere, for de har virkelig gjort en utrolig bra jobb, og spesielt for oss som er så "sære" at vi må få spesialmat. Kommer nok til å savne ferdiglaget mat på middagsbordet ja...

Og dagene startes med en knaaallgrønn drink: 

Sjokoladeåret 2011!




Siden jeg tilbringer hele advent på Eiken og siden jeg var veldig dårlig i høst har jeg dessverre ikke mulighet til å mate dere med fristende julebakst i år, derfor vil jeg lage et samleinnlegg som jeg håper faller i smak og frister til litt sjokoladelaging i mellomtiden. Sjekk gjerne fjorårets JULEOPPSKRIFTER i samme slengen. Lag store porsjoner sjokolade og frys ned så har du alltid litt sunn og god snacks på lager om du får besøk av venner eller familie, men aller helst hvis du vil unne deg selv noe godt. Bildene er linket direkte til oppskriftene.


    

   

    

  

 

     

   

     

Raw waldorfsalat!


Det nærmer seg jul med stormskritt og før en aner ord av det er dagen her. Nå vil jeg gi dere et av årets heteste tips til nydelig tilbehør til jule-eller nyttårsmiddagen! Gleden var stor da jeg smakte på denne og fant ut hvor god denne var. Spør du meg, et fullverdig alternativ til tradisjonell waldorfsalat, og så enkelt da. Faktisk så MÅ dere bare prøve denne i løpet av desember måned!

Waldorfsalat er godt sammen med alt kjøtt, men er spesielt en slager sammen med kalkun. Jeg spiser ikke kjøtt lengre så på bilde under spiste jeg den sammen med laks og brokkoli, og det var veldig godt siden waldorfsalaten er syrlig og laks er godt med sitron. Ellers vil jeg anbefale dere å spise denne waldorfsalaten sammen med brun saus og quorn (LINK), da dette er det nærmeste man kan komme kylling/kalkun på vegetarisk vis. Jeg har testet og det ble nydelig, faktisk så godt at det blir min julemiddag i år, mens familien spiser kalkun. :)


Raw waldorfsalat:
Til ca tre personer
♦ 2 dl rå cashewnøtter, bløtlagt en times tid
♦ Saft av 1/2 sitron
♦ Saft av 1 appelsin
♦ 1 eple
♦ 1 del stangselleri
♦ 1 del druer uten steiner
♦ 1 del valnøtter, helst bløtlagt noen timer

SLIK GJØR DU:
- Kvern cashewnøtter, sitronsaft og appelsinsaft til en tykk krem. Jeg fikk 1,5 dl saft og brukte alt.
- Det er mulig du trenger litt ekstra, eller litt mindre væske, det kommer an på maskinen din, men bruk minst mulig væske.
- Rør kremen sammen med selleri, eple, druer og valnøtter. 
- Sett kaldt.

La den gjerne stå tildekket i kjøleskapet over natten, slik vil smakene sette seg bedre og trekke inn i frukten. Waldorfsalaten ble mildere på smak dag to, og dessuten blir den også fastere i "fisken" etter en dag i kjøleskap.

 
I fjor laget jeg waldorfsalat laget på soyakrem, HER er oppskriften, men vet dere hva, denne var mye bedre og siden waldorfsalat skal serveres kald med rå frukt og stangselleri så må jeg si at denne var imponerende lik waldorfsalaten vi spiser på julaften, -med majones og krem.

Velkommen til Sørlandets rehabiliteringssenter på Eiken!

Velkommen til hjemmet mitt de neste ukene! Det var bra at flere av dere ville lese om oppholdet mitt her, men selv syns jeg det er ganske viktig at jeg skriver om oppholdet på rehabiliteringssenteret fordi jeg vet det er mange av dere som har ME eller er pårørende til noen ME-syke. Da jeg reiste opp hit gikk jeg helt uforberedt og visste ikke hva jeg gikk til, jeg grudde meg, og det vil jeg ikke at dere skal gjøre hvis dere, eller noen dere kjenner, skal opp hit en gang!

Sørlandets rehabiliteringssenter ligger på Eiken midt i Vest-Agder fylke. Dette er et rehabiliteringssenter for diverse sykdommer og lidelser, så dette er altså ingen ME-klinikk, men et rehabiliteringssenter hvor det er forskjellige grupper pasienter med sykdom. I januar 2011 startet senteret opp et gruppetilbud for ME-syke så tilbudet er enda ganske nytt. Vi er ei gruppe på ti stykk som har ME. Vi spiser, har undervisning og trening sammen, men ellers velger vi selv hvor mye vi vil være sammen med gruppa.

I dag, torsdag 1.desember er det min fjerde natt (får ikke sove) her på senteret, eller "huset" som vi sier, så alt er fortsatt veldig ferskt og jeg har kun opparbeidet meg et visst inntrykk av senteret. Likevel, er det kanskje disse første dagene som er viktigst. Man skal tross alt være borte fra hjemmet, gamle rutiner og kjente trakter i 4 uker, og da er det enormt viktig at førsteinntrykket er bra. Jeg var svært skeptisk, hadde ingen forventinger i det hele tatt og var i grunn ikke annet enn psykisk forberedt. Å bo slik, i et hus med mange andre mennesker, er veldig uavndt og for ME-syke veldig krevende, MEN her har de ansatte full forståelse for ME som en sykdom. 

    Vi får alt av undervisningsmateriale i papirutgave!


Tilrettelagt ME-syke:
Jeg var svært skeptisk til hvordan jeg ville takle å bo i et hus med en haug av andre mennesker (det er rundt 40 sengeplasser, men huset er ikke alltid fullt). Vi med ME er svake for samtaler, vi er svake for lys og lyd og vi trenger mye hvile. Hvordan dette kom til å gå hadde jeg ingen anelse om. Gruppeveilederene våre som består av bla. fysioterapeut, sykepleier og lege har full forståelse for sykdommen vår. De legger vekt på at vi er her for vår del, at vi kan droppe trening for å hvile i stedet, for hvis å hvile er det beste vi kan få til en dag så er det godt nok for dem. De ønsker sterkt at vi deltar på undervisningstimene, da vi lærer mye vi skal ta med oss hjem og som forhåpentligvis vil hjelpe oss å mestre sykdommen bedre. De forstår faktisk at slik undervisning ofte oppleves tyngre enn fysisk trening for en ME-syk. De vil hjelpe oss med å vise veien vi skal gå for å finne balanse mellom aktivitet og hvile, men vi må ta skrittene selv. 

Her er det gradert trening som gjelder, i små mengder og over lang tid. Jeg er veldig glad de har det synet på ME og ikke "tren så blir du frisk" eller "ta LP så blir du frisk". Vi fikk f.eks beskjed om at vi den førstee uken måtte gjøre mindre enn vi takler, eller tror vi takler, fordi mange tar seg vann over hodet den første uka og går på en smell. Dette er supert at de sier, da det er det som skjer hvis man gjør litt for mye.

De demper stemmen når de snakker, de skrur ned lyset og de ordner alt vi spør om. Dessuten gir de all informasjon på papir som vi fester i en perm og det er veldig bra siden det er håpløst å huske på alle tidpunktene. Det er sykepleiere på huset hele døgnet, og både de, og vaskedamene hjelper til med alt vi spør om, og det virker som de har mottoet "ingen problemer er for små til å løses, her skal dere ha det best mulig!". Jeg har rett og slett aldri møtt et helsepersonell som er slik som disse. De tok oss inn i varmen med en gang og de er rett og slett helt fantastiske! 

I tillegg til dette kan vi ta med både frokost og kveldsmat opp på rommene hvis vi ønsker å spise i fred og ro. Middagen spiser vi sammen, men den spiser vi i et eget rom, bare vi i ME-gruppa, for å slippe støyet fra de andre på huset. Noen har fått bedre madrasser da de synes den gamle var vond, blant annet meg. Vi som spiser spesialmat får egen mat, men det kommer jeg tilbake til i et eget innlegg.

Å være ME-syk her oppe er altså ikke noe problem i det hele tatt. Her har man virkelig mulighet til å trekke seg tilbake til enerommet og hvile i fred, eller man kan være sosial med de andre når man orker. Og her har man muligheten til å snakke med likesinnede mennesker som går gjennom det samme og som virkelig forstår. Her er det hellt ok å falle ut av en samtale, glemme ord eller gå ifra bordet fordi man ikke orker prat. Og vi har selvironi, vi ler av det! :) 

Husker dere DENNE nydelige, lavkarbo sjokoladen? Den hang på døra mi i går. En skjønning i gruppa overrasket meg. Nam, nam, nam, det var veldig hyggelig!



      Nevnte jeg den vakre naturen?

 

Dagsplanen ser ca. slik ut:
- Dagen starter når man vil, men det er frokost kl 08.00-09.00 (men vi kan sitte til 09.30 for å ha matro).
- Hvile (om man vil) 
- Trening eller undervisning
- Hvile (om man vil)
- Middag kl 13. Ja, her på huset er det tidlig middag!
- Hvile (om man vil)
- Trening eller undervisning, det motsatte av tidligere på dagen
- Hvile (om man vil ja)
- Kveldsmat kl 17.30.
- Resten av kvelden kan man gjøre som man vil.
Helgene:
- Mat på de faste tidspunktene.
- Mulighet for å reise hjem eller liknende.
- Egentrening.

♦ Aktiviteter på huset: Basseng, badstue, treningsrom, tvstuer, solarium, (frisør, fotterapeut, aromaterapi en gang i uka på bestilling), oppholdsstue og en kaffemaskin som lager nydelig kaffe. 
♦ Aktiviteter utenfor huset: Veldig fin lysløype ved en nydelig innsjø. Vakker natur.
♦ Aktiviteter på Eiken: En café, to matbutikker, gavebutikk og et museum. Mer vet jeg ikke om.

Om dere likte dette innlegget kan jeg komme tilbake med mer, men eget innlegg om mat kommer! :) 

Sørlandets rehabiliteringssenter på Facebook eller sjekk ut JULEKALENDEREN! 

     Bildet av huset med en irriterende flekk! ;) 




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits