Tilbake til hovedside

Min julegave til dere:

I fjor tilbragte jeg nesten hele desember måned på Sørlandets rehabiliteringssenter på Eiken i håp om å lære teknikker og metoder til å mestre hverdagen med ME bedre. I år blir jeg hjemme og har derfor tenkt til å gi dere en stor julegave som skal bli fordelt ut over hele desember, nemlig en julekalender! Fra 1.desember - 24. desember vil dere daglig finne nye innlegg på bloggen. Stort sett blir det oppskrifter, men også noen tips og give aways. Noen av oppskriftene har dere kanskje sett før på bloggen, men som jeg gjerne vil dele på nytt. 


Som dere vet er det mye jobb å forberede seg til 24 innlegg på så kort tid, spesielt når dagene mine er fyllt med så mye utmattelse som det til tider blir. Jeg håper dere er flinke til å kommentere innleggene jeg legger ut gjennom hele desember, slik at jeg føler jeg får lønn for strevet. Jeg begynte nemlig planleggingen av denne julekalenderen allerede i oktober. Jeg blir utrolig takknemlig for hver eneste kommentar dere legger igjen og dere skal vite at det betyr enormt mye for motivasjonen for videre blogging! 

     Håper dere ser frem til desember måned sammen med meg her på bloggen, for det gjør jeg!  

Søtpotetsuppe med karri; en spennende smaksopplevelse!

Her skal dere få oppskrift på en søtpotetsuppe som er smakssatt med masse karri! Utradisjonelt tenker dere kanskje, og det stemmer nok, men kombinasjonen er utrolig god og vil garantert sende smaksløkene deres til en spennende og ny verden. Jeg laget suppa vegansk og valgte derfor å toppe den med kikerter, grønne erter og fersk chili, - både for å få litt å tygge på, men også for litt ekstra proteiner fra kikertene. Denne suppa kan anbefales på det varmeste!

Søtpotetsuppe med karri (3-4 porsjoner):
♦ 4 stk = 700 gram søtpoteter
♦ 2 stk gulrøtter
♦ 1 stk stor løk
♦ 3 fedd hvitløk
♦ 1 boks = 4 dl økologisk fullfett kokosmelk
♦ 3 dl vann
♦ 2 store spiseskjeer tomatpuré
♦ 1 ss kokosolje
♦ 3 ss karripulver *
♦ 1 salt + 1/4 ts nymalt pepper
♦ Kokte kikerter, grønne erter og fersk chili til servering.

Slik gjør du:
- Finhakk løk og hvitløk. Surr gylden i kokosoljen. 
- Skrell søtpoteter og gulrøtter. Kutt opp i passelige biter. 
- Tilsett alle ingrediensene utenom chili, kikerter og grønne erter. 
- La gryta koke under lokk på svak varme i 20-30 minutter, gjerne lengre. 
- Blend med stavmikser til en jevn og glatt suppe. Smak til med eventuelt mer krydder og tilsett mer vann om nødvendig.
* Husk at noen typer karri er mye sterkere enn andre. Denne typen jeg har her er ikke sterk og derfor kan jeg bruke store mengder. Smak dere frem om dere har et annet karripulver enn det jeg bruker. 


Karri har for meg vært brukt til kun én ting opp igjennom årene, nemlig til fiskeboller i hvit saus! Inntil nylig har jeg ikke vært noe glad i karri og jeg innser nå at det ikke er karrien i seg selv jeg ikke har likt, men det blandingskrydderet "karri" som man får kjøpt på butikk her hjemme i butikk uten å nevne noe merke. "Karri" er jo nettopp det, en krydderblanding og smaken på "karri" er derfor forskjellig fra hvor du kjøper den, hvilke urter som er blitt brukt, kvaliteten på urtene, innhøstningsmetode osv. Jeg har funnet ut at jeg elsker "karri" og det er takket være DETTE karripulveret:
  
  

Timiangryte med høstens grønnsaker!

Denne timiangryta passer utmerket som tilbehør, som forrett eller som en rett i seg selv. Som dere ser er gryta vegansk, altså helt uten animalske ingredienser, men den er ikke kjedelig på smak av den grunn. Jeg spiser ikke kjøtt, men timian smaker veldig godt sammen med kjøtt så i denne gryta kan dere gjerne tilsette litt kvalitetsskjøtt, VILT eller ØKOLOGISK(!!!), men jeg vil anbefale dere å lage den slik den er og ha en vegansk, mettende, lett og smaksrik middag. Jeg spiste glutenfritt foccaciabrød ved siden av, -veldig godt!

En stor gryte timiangryte:
♦ 2 store gulrøtter
♦ 1 stor løk
♦ 1 stor potet
♦ 1 sellerirot
♦ 1/2 purre
♦ 1/3 hodekål
♦ 1/3 kålrot
♦ To gode never fersk timian
♦ 1 ss kokosolje
♦ Vann / kraft
Krydder: Salt, pepper, 3 stk laurbærblad (kokes med, men fjernes før servering), tørket rosmarin og bittelitt cayennepepper.

- Kutt alle grønnsakene i passelige biter. Hakk løk og stek den gylden i olje.
- Tilsett alle grønnsakene, inkludert krydder, MASSE krydder!
- Hell over vann/kraft til det nesten dekker grønnsakene. Gryta vil falle sammen så fort kålen koker så begynn heller med mindre vann enn det ser ut som du trenger.
- Kok under lokk til grønnsakene er møre, minst, men la gjerne gryta putre på svak varme i en timestid.

Når man lager mat med urter er det viktig å huske på at ferske urtene skal tilsettes som garnityr, helt til slutt og helst ikke koke lenge i maten. Timian er derimot et unntak, og den kan gjerne koke lenge for å få frem aromastoffene.

    

Deilig brokkoli-og ertepuré!

Mitt favoritttilbehør for tiden, nemlig brokkoli-og ertepuré! Veldig enkel å lage, herlig på smak, nydelig farge og like god til kjøtt og fisk, eller som en rett alene! Prøv og bli overbevist! :) Utrolig enkelt, men vanvittig godt! 


Til 4 personer:
♦ 1 økologisk brokkoli - kun toppene
♦ 4 dl frosne økologiske erter = 250 gram
♦ Økologisk rørossmør /evt, annet smør
♦ Kremfløte (hvis du vil/tåler)
♦ Salt, pepper, løkpulver, hvitløkspulver, et knivsodd revet muskat

- Kok brokkolien. Tilsett de frosne ertene og la de trekke til de er tint. Når bokkolien er mør er de ferdige.
- Hell av kokevannet. 
- Tilsett ei stor spiseskje smør og gjerne en skvett kremfløte (hvis du vil/tåler), salt, pepper, løkpulver, hvitløkspulver og muskat. 
- Mos med stavmikser. Smak til med eventuuelt mer krydder. 

NAM!




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits