Tilbake til hovedside

Sjokoladekalender med hjemmelaget sjokolade!

Denne kalenderen kom jeg over i forrige uke og jeg syns den var så genial at jeg måtte kjøpe den. Her får du altså en kalender du kan fylle med hjemmelaget (sukkerfri, laktosefri, lavkarbo, vegansk, og så videre) sjokolade. Det følger med en stor silikonform med 24 julemotiv. Kjempesøt kalender. Koster 199,- på jernia og det vil jeg si er grei pris siden slike silikonformer er veldig dyre i Norge. Og dere, man trenger jo ikke fylle hele kalenderen med sjokolade, man kan jo alltids ha litt annen snacks også!

       Og se så fine sjokoladene blir:

Dessuten kan man ta vare på selve esken sjokoladene skal legges i og bruke den til sjokolade en annen gang.
 


Dette innlegget burde nok kommet tidligere, men hvorfor ikke ha den i bakhode og se om kalenderen selges på halv pris etter hvert så får dere en veldig billig sjokoladeform? Resultatet er i hvertfall veldig søte sjokolader! Min kalender derimot, den blir ikke fyllt før til neste år siden jeg er på Eiken nå og hadde det så travelt før jeg reiste at jeg ikke fikk fyllt den og tatt den med, eller skrevet dette innlegget. Akkurat nå irriterer det meg veldig siden jeg er ekstremt sjokoladesugen og tennene løper i vann bare ved tanken på at fryseboksen, hjemme, er full av nydelig sjokolade... 


Tusen takk for alle mail. Jeg skal svare så fort jeg har energi til det, men nå er det natta! Er det forresten noen av dere som er interessert i å lese om rehabiliteringstilbudet for ME-syke som jeg er på nå?

Det er nå du bør hamstre!

Jeg vil bare tipse dere om at det er nå det lønner seg å hamstre nøtter i bøtter og spann, for det er nettopp rundt juletider nøttene er på sitt absolutt billigste. Det er jo ingen hemmlighet at vi som spiser mye raw food er store tilhengere av mandler, men det vet jeg at det er mange andre som også er, f.eks lavkarbere og glutenallergikere. Julen er deffintivt årstiden hvor nordmenn kjøper mest nøtter og derfor blir ikke nøttene liggende så lenge i butikk som ellers i året. Ja, for nøttene harskner lett ved å ligge åpent, lyst og varmt i en butikk, dessuten veldig uhygienisk!

Derfor, kjøp mandlene nå, i store mengder og frys ned så har du ferske og fine mandler resten av året! Mandlene holder seg supert i fryseboksen. Du får mandler til så billig som 29,-/kg, og det er supermat til en billig penge!

        Les mer om oppbevaring av nøtter, frø og kjerner i DETTE innlegget.

Himmelsk appelsin-og kanelsjokolade!

Denne oppskriften har jeg gledet meg veldig til å dele med dere og det er rett og slett fordi denne oppskriften er superenkel, men kanskje en av de aller beste sjokoladene jeg noen gang har laget. Kombinasjonen av ingrediensene er bare helt himmelsk gode, og dette er en sjokolade som har smak av jul. Min kjære fikk også litt hakeslepp over hvor god denne sjokoladen ble, men det enkle er ofte det beste. Denne sjokoladen MÅ dere prøve i dagene før jul og nyt den med en god kopp kaffe eller et glass rødvin!
 
Til 18 biter himmelsk appelsin-og kanelsjokolade trenger du:
Rå sjokolade. Lag hjemmelaget rå sjokolade slik du liker den eller du kan følge DENNE oppskriften, men jeg brukte i tillegg til oppskriften 2 ss yaconsirup.
♦ 1 økologisk appelsin *
♦ ca 1,5 ts kanel
♦ 0,5 ts nellikpulver
♦ Ei klype salt

* Her er det kjempeviktig at dere kun bruker økologisk appelsin da skallet på de ikke-økologiske appelsinene smaker helt forferdelig sprøytet. Rasp av det ytterste skallet av appelsinen. Du skal kun bruke det oransjefargede skallet, ikke det hvite!

Ang. kryddermålene så smak dere frem. Det er stor forskjell på rå sjokolade og selvom jeg syns disse målene var helt perfekte så betyr det ikke at dere syns det. Smak dere frem! :)


Jeg har aldri likt appelsinsjokolader jeg, så da jeg prøvde denne sjokoladen og jeg fant ut at den var så god så fikk jeg nærmest sjokk. Jeg håper virkelig dere prøver denne sjokoladen. Ellers ønsker jeg dere en god helg! :)

 


Tips: Lavkarbosjokolade med hasselnøttkrem!



Nå vil jeg bare komme med et lite tips om en sjokolade jeg kom over for noen uker siden som jeg synes var helt fantastisk god og som jeg derfor vil dele med dere. All ære til funksjonell mat som har tatt inn disse sjokoladene og sender de rundt til diverse butikker i Norge, for disse sjokoladene kommer til å bli en stor hit! Dette er begynnelsen på noe stort og tagatose er stikkordet her! Den beste sukkerfrie kjøpe-sjokoladen jeg har smakt!



Danbert Nutrition Praliné, eller melkesjokolade med hasselnøttkrem om du vil!
Melkesjokolade søtet med tagatose og isomalt. Ingrediensene er som følger: Tagatose (32%), hasselnøtter, kakaosmør, helmelkspulver, kakaomasse, kostfiber (inulin og olio-sakkarider), isomalt, melkefett, naturlig aroma (hasselnøtt og vanilje), soyalecitin. Kakaoinnhold minst 32%. 8,5g netto karbohydrater per plate á 50g, men det er mer enn nok for den er veldig mektig. Kan virke avførende ved stort inntak. Bildet viser feil innhold av netto karbohydratinnhold som er 8,5g.



Hvorfor måtte jeg skrive om denne?
Rett og slett fordi denne sjokoladen er verdt å merke seg hvis du går rundt i butikkene og er litt småskjesken. Sjokoladen smelter rett og slett på tunga, og den hasselnøttkremen, den er bare himmelsk. Hele sjokololaden er himmelsk og den koster "kun" 30kr! Det selges også flere varianter, de finner du HER. Mens en oversikt over hvor disse sjokoladene og andre produkter med tagatose selges finner du HER. 



Litt om tagatose (kopiert fra funksjonell mat): 
" Tagatose er helt naturlig og finnes i blant annet epler, appelsiner og ananas. Det blir utvunnet av laktose, som vi finner i meieriprodukter. Det endelige produktet inneholder imidlertid ingen spor av laktose og er derfor 100%  laktosefritt. Tagatose har 92% av søtsmaken til vanlig sukker. Smaken er naturlig og god, og kan sammenlignes med ekte sukker. I motsetning til vanlig sukker blir Tagatose ufullstendig absorbert i kroppen. Bare 15-20 prosent av Tagatose absorberes i tynntarmen og brukes som energi.Tagatose er helt trygt å bruke. Grundig testing har blitt utført for å sikre trygghet og menneskelig toleranse. En mulig sideeffekt er at enkelte kan få litt urolig mage ved for stort inntak, slik som også andre søtstoffer vil kunne gi. " 

    Ganske stor forskjell på bildet og selve sjokoladen. Hehe :D

Pina colada super-smoothie! :)

Pina colada forbinnes sikkert for mange med en iskald, tropisk drink, servert i fine glass gjerne under en palme på Hawaii. Jeg er selv en stor fan av smakskombinasjonen til denne verdenskjente drinken, pina colada, som er kokos og ananas, men jeg er ikke like begeistret for ingrediensene som brukes i denne drinken. Jeg har funnet ut at det er superenkelt å lage en vel så god pina colada hjemme, bare med ingredienser som tilfredsstiller mine behov.

 
Til en pina colada super-smoothie:
♦ 3 dl frossen ananas
♦ 3 dl kokosmelk, evt. kun kokoskremen og annen væske. Opp til deg! :)
♦ 1/3 ts vaniljepulver
♦ Valgfri supermat: jeg brukte mandelolje, maca, hampfrø og lecitin.
♦ Strø over kokos til pynt 

- Blend alt til en kremete konsistens.
- Denne er definitivt best iskald. Hvis du ikke har frossen ananas, så hiv oppi noen isbiter og fersk ananas.

       Nam, nam, nam :)

                                     Forresten, hva syns dere om den nye headeren min? ;)

Alt du trenger og bør vite om hampfrø!




Hamp har i en årerekke vært brukt industrielt og blant annet til å lage møbler, tøystoff, papir, drivstoff og maling, men nå jeg vil veldig gjerne skrive litt om hampfrøene som supergfood! Hamp er kort sagt den aller beste proteinkilden som eksisterer per dags dato, hvorfor: fordi hamp er et fullverdig protein som er miljøvennlig, vegansk, vegetabilsk og i tillegg inneholder det vanvittig høyt innhold av diverse mineraler og essensielle fettsyrer. Hampfrø kan spises daglig, er mildt på smak og bør etter min smak spises av alle som er opptatt av sunn helse og en frisk kropp. Hampfrø er bokstavelig talt helt super mat og hvorfor skal jeg skrive om nå!








Om næringsinnholdet i hampfrø, men hovedsaklig i avskallede hampfrø:
Hamp inneholder rundt 30% protein, altså hele 30 gram per 100 gram og disse proteinene inneholder alle aminosyrene, inkludert de 8 essensielle aminosyrene kroppen ikke kan produsere selv og som vi trenger tilført gjennom kostholdet. Dette gjør hamp til en fullverdig proteinkilde på lik linje med kjøtt, og i tilegg er disse proteinene lett opptakelig i kroppen. I motsetning til soya inneholder ikke hamp oligosakkarider, som kan gi luft i magen under fordøyelsen. Hamp er en vegansk proteinkilde som aboslutt burde vurderes av alle, men spesielt av vegetarianere, veganere, allergikere, mennesker med et stort inntak av soya og av de som vil redusere inntaket av animalsk protein. Bortsett fra overnevnte inneholder hampfrø ca 45% fett og av disse prosentene er 80% essensielle fettsyrer, også kalt EFA/EFS. Balansen mellom linolensyre (omega 6) og linolsyre (omega 3) er perfekt balansert  i forholdet 3:1, noe som har vist seg å være utrolig bra for kroppen. I dagens kosthold får vi i oss opp mot 15:1, altså 15 ganger så mye omega 6 som omega 3, og dette har vist seg å gi livstilssykdommer som hjerte- og karproblemer, diabetes, betennelsessymptomer og smerter i muskler og ledd. Noe annet som er verdt å merke seg er at hampfrø inneholder fettsyren glammalinolensyre (GLA) som også er en omega 6, men som vi får i oss altfor lite av. 100 gram avskallede hampfrø vil dekke hele dagsbehovet for jern, sink, kobber, fosfor og magnesium!

                                               Ikke rart hamp frø blir kalt for "moren til all mat".

Diverse om hampfrø:
♦ Hampfrø fås med og uten skall. Hampfrøene med skall kan spires, mens hampfrø uten skall er superenkle i bruk og passer til alt.
♦ Hovedforskjellen mellom avskallede hampfrø og hampfrø med skall er at hampfrø med skall inneholder en betydelig mengde mer kostfiber.
♦ Hampolje har en mild og god smak og passer veldig godt i alle oppskrifter som krever smaksnøytral olje, men oljen er grønn så det er det greit å være obs. på.
♦ Det anbefales ikke å varme opp hamp  fordi aminosyrene reduseres betraktelig, og siden hamp inneholder de essensielle aminosyrene så ønsker vi ikke at de skal gå tapt. 
♦ Bruk hamp i rå oppskrifter som på frokostblandinger, brød, knekkebrød, dressinger, dip'er, hjemmelaget granola eller knask frøene som snacks.
♦ Smaken er nøtteaktig og minner om gresskarkjerner og solsikkekjerner. Veldig gode og milde på smak. Frøene er bittesmå.
♦ Man kan også lage hampmelk og man får da en veldig næringsrik, vegansk og sunn melk. Oppskrift på hampmelk finner du HER.
 Avskallede hampfrø bør/må fryses ned, evt. oppbevares kjølig og ikke utsettes for luft og lys. Grunnen til dette er på grunn av frøenes høye innhold av fett og fordi de lett harskner siden de ikke har noe skall.
♦ Avskallede hampfrø kan kjøpes i helsekostbutikker eller på nettet. Jeg er stor fan av Nutiva's hampfrø fra iHerb, men HER finner dere flere typer.

Hamp og narkotika:
Hamp har lenge vært kjent som marihuanaplanten og det er ganske så sant at det dyrkes marihuana fra samme planten (cannabis sativa) som vi får matfrøene fra. Det er likevel en veldig stor forskjell og det er at det finnes mange typer hamp og de som produserer marihuana går etter spesifikke hampfrø-kilder hvor hampfrøene inneholder et høyt innhold av THC (det som gir rus). Hampfrø beregnet til å spise inneholder svært lite av dette stoffet og (det er snakk om 0,0x%), mens hampfrø beregnet til narkotika inneholder gjerne 6-20% THC. Kjøp derfor alltid hampfrø fra sikre kilder siden det finnes forskjellig typer hampfrø på markedet.

     ♦ KildeKilde 

Sjekk denne salatdressingen!




Ser den bare ikke alldeles nydelig ut? Det er den. Denne dressingen setter virkelig prikken over i'en i enhver salat. Med denne dressingen trenger jeg ikke annet enn litt grønn salat, men aller best er det å kombinere med pinjekjerner. Utrolig god salatdressing som så absolutt må prøves, men husk: smak deg frem og finn en balanse av det sure, søte og bitre som du føler passer best for DINE smaksløker! Denne dressingen har blitt en stor favoritt hos meg og jeg lager den hver uke. MÅ prøves :)




En stor porsjon søtsur-sennepsdressing (for eksempel):
♦ En dæsj yaconsirup (2 ss)
♦ En dæsj mandelolje (2 ss)
♦ En dæsj dijon sennep (1 ss)
♦ En dæsj palmesukker (1 ss)
♦ En dæsj eddik (1 ss)


VIKTIG: Varier mengde ingredienser etter smak og behag, ønsket konsistens eller etter hva du har på kjøkkenet. Yaconsirup kan byttes ut med daddelpurè (bløtlagte dadler + vann som er kvernet til en purè), agavenektar eller honning. Mandeloljen kan byttes ut med hvilken som helst annen olje, bruk det du liker best, men gjerne smaksnøytral siden det allerede er så mange smaker i denne dressingen.

   Mmm... Mmmm.....

Min høst er lastet med...

... utmattelse! Helt fra i sommer har kroppen gradvis jobbet mer og mer imot meg og nå som høstens mørke har lagt seg over det ganske land har jeg virkelig fått kjenne hvordan det er å være totalt utmattet igjen. Helt fra i sommer har jeg faktisk market en merkant forverring i kroppen og det har virkelig gått ut over kostholdet. Når kostholdet er dårlig blir jeg enda verre i kroppen og slik blir det en ond sirkel av. Jeg er 100% sikker på at grunnen til at jeg har blitt så dårlig disse månedene er kostholdet og muligens lave B12-verdier som skal sjekkes til uka. Jeg har rett og slett fått i meg altfor lite livsgivende energirik mat og maten jeg har laget har måtte gå kjapt og smertefritt, og slik blir det ingen raw food av! 

Dette er på ingen måte et klageinnlegg, tvert imot vil jeg vende det om til noe positivt. For hvor heldig er jeg ikke som faktisk KAN ta en tur til byen en gang i blant og gå rundt blant mennesker, ta bilder av de vakre høstfargene og drikke en god kopp soyalatte mens jeg småsnakker med den skjønne eieren av Lauras coffee bar i Kristiansand. Ja, jeg er veldig heldig og det er ingen selvfølge. Mange ME-syke ligger totalt issolert og tankene mine går til de og jeg gleder meg til den dagen det finnes nok vitenskap til at ME kan helbredes, en gang for alle!

Det er så enormt viktig for meg å ikke grave meg selv ned i selvmedlidenhet og synes synd på meg selv. Det er enormt viktig for meg at jeg hver dag kan gå å legge meg og tenke på noe jeg har fått til den dagen, noe positivt. I høst har jeg sovet gjennomsnittlig 15 timer i døgnet og jeg har ikke fått laget noe spennende mat, selvom planene ligger klare og motivasjonen er på topp. Men vet dere hva, jeg har i hvertfall fått tatt mange fine bilder, og når jeg ser tilbake på de føler jeg at selvom jeg har vært lenket til sengen og sett dagslys altfor lite, så har jeg også fått tatt noen bilder jeg kan ta med meg resten av livet. Og det er positivt!

                            Tenkte å vise dere noen av mine positive og vakre minner fra denne høsten:

Om tre uker drar jeg til Eiken og der vil jeg forhåpentligvis lære teknikkene om balansen mellom aktivitet og hvile, noe som er enormt viktig for oss med ME. Frem til da skal jeg spise masse energirik, levende og rå mat, og jeg skal bli bedre, dermed basta, punktum, finale! Så heng med, det er tapere som gir seg og jeg nekter å gi meg!

Så hvordan har deres høst vært så langt?




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits