Tilbake til hovedside

Halloween snacks: Gulrotcupcakes med ostekrem - uten sukker og gluten!

I morgen er det Halloween og til helgen har jeg arrangert en Halloweenfest for nære og kjære venner. Jeg har planlagt menyen, les; snopet i et par uker nå og tenker å dele to oppskrifter med dere. Jeg elsker Halloween og grunnen til det er at jeg kan få brukt mine kreative sanser på kostyme og sminke, og virkelig ta den helt ut! Men jeg elsker også Halloween fordi det gir meg muligheten til å samle venner og bekjente til en aften hvor jeg kan servere smaksbiter på mine oppskrifter som er sukkerfrie og allergivennlige. Disse muffinsene ble mitt prøveresultat på en av godbitene jeg skal lage til helgen, og det ble en STOR prøveporsjon, haha!



Her har jeg tatt utgangspunkt i ingredienser som er lett å få tak i slik at alle burde klare å lage disse før helgen. Disse muffinsene smaker bare nydelig og var faktisk bedre dagen derpå enn nystekte. Gulrotmuffinsene er ikke så søte så dere kan gjerne være rausere med søtningen, om dere vil. Og til mine veganske og melkeallergiske venner, jeg beklager en oppskrift med både egg og melk, men dere vet dere kan brune no egg i stede for egg, melkefritt smør i stede for smør og soya kremost i stede for Philadelphia i denne oppskriften! Og i morgen  på fredag får dere en raw vegansk lekkerbisk, omg, den er nyyyyyyyydelig! :)



Til 1 STOR kake eller 22 mellomstore muffins:
♦ 3 romtempererte egg fra økologisk, frittgående høns
♦ 1,5 dl sukrin = 130 gram
♦ 30 dråper stevia vanilla cream /evt. steviapulver
♦ 1 dl smelta kokosolje / annen olje / smør
♦ 5 dl kokosmelk / eler annen melk - romtemperert
♦ 2 ss fersk sitronsaft / annen syre
♦ 1 pk toro glutenfri lys melblanding = 362 gram
♦ 2 ts xanthan gum * valgritt, men anbefales i glutenfri bakst
♦ 4 ts kanel
♦ 1,5 ts bakepulver
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1/2 ts natron
♦ 1/2 ts kardemomme ( valgfritt ) 
♦ 4 dl raspa gulrøtter = 3 mellomstore = 200 gram 

Ostekrem: 
♦ 400 gram kremost (Philadelphia). Mannen kjøpte light siden det var det butikken hadde, men den anbefales ikke siden den smaker mindre enn originalen. 
♦ 100 gram romtemperert smør
♦ 3 dl sukrinmelis = 150 gram
♦ 1/3 ts vaniljepulver
♦ 20 dråper stevia vanilla cream 
♦ 1/2 ts wilton golden yellow konditorfarge
♦ 1 dråpe wilton julerød konditorfarge - wilton er uten knuste lus :)

- Start med å piske egg, sukrin og steviadråper til eggedosis.
- Tilsett melk, sitronsaft og flytende kokosolje. Alle ingrediensene bør være romtempererte. Blend luftig.
- Bland alt det tørre godt sammen. Rasp gulrøttene, litt på grov og litt på fin.
- Tilsett det tørre litt og litt mens maskinen går. Gulrøttene tilsettes til slutt og kjøres bare et par sekunder.
- Merk at røra er tykk, det skal den være.
- Hvis dere skal lage kake: Smør en stor rund springform minimum 27 cm, gjerne større og stek på 180 grader på nederste rille til kaken er gjennomstekt.
- Muffins: Stekes på midterste rille på 180 grader i 20 minutter. Lager du mindre muffins trenger de kortere steketid og er de større trenger de lengre tid, det må dere se an.
- Avkjøl på rist.
Ostekrem:
- Kremost, smør, vaniljepulver, steviadråper og konditorfarge blandes enten for hånd eller med elektrisk visp til en luftig krem.Tilsett litt og litt sukrinmelis. NB: Her bør smøret være mykt og romtemperert.
- Legg ostekremen i en sprøytepose og avkjøl den i kjøleskapet, eller smør den utover muffinsene/kaken.

TIPS! Tilsett konditorfarge i kakerøra for spennende vri. Oransje, rød, grønn eller som jeg gjorde med de fire siste - svart!


              Hjelp må man ha!... Legg merke til hevingen. Haha, merkelige muffins, men klager ikke :)







       PS: Bidene viser bare en tredjedel av alle muffinsene det ble. Hva tenker dere, frister disse? :)

Høst er tid for eplekake - uten sukker, melk og gluten!

Eplene er så deilige nå om høsten, søte og syrlige på samme tid og for noen uker siden fikk jeg uventet besøk og da stod årets første eplekake for tur. Hadde jeg visst om besøket før, hadde jeg laget vaniljeis til, men det gjorde jeg ikke så da brettet jeg opp ermene, raida kjøkkenskap og kjøleskap og brukte det jeg hadde. Resultatet ble en deilig eplekake, og vi spiste to rause stykker hver og var mette og fornøyde. Det er grunnen til at halve kaka er spist opp, vi forsynte oss godt, og uten god blitz til kameraet er det uaktuelt å ta bilde av kaken uten dagslys.. ;) MERK dere at dette er en stor kake hvor jeg brukte en kakeform med diameter på 27 cm. Kaken hevet nesten ut av kakeformen og jeg var bekymret en liten stund, men det gikk bra, men vær obs på dette hvis dere må bruke en mindre kakeform :) 

     
Oppskrift på en stor og god eplekake:
♦ 3 egg fra frittgende, økologiske høns
♦ 1 dl sukrin
♦ 1/2 dl kokossukker / palmesukker
♦ 15 dråper stevia english toffee
♦ 7 dl mandelmel = kverna mandler = 300 gram
♦ 2 dl fettredusert mandelmel = 100 gram
♦ 6 dl melk ( jeg brukte vanilje rismelk + kalsium) 
♦ 1 ss psyllium husk
♦ 1 ss eplesidereddik / syre / sitronsaft
♦ 1,5 ts xanthan gum *
♦ 1,5 ts bakepulver
♦ 1/2 ts natron
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1 ts kanel
Kanelepler:
♦ 3 epler
♦ 1/2 dl sukrin 
♦ 1/2 dl kokossukker / palmesukker
♦ 1,5 ts kanel  

* Xanthan gum kan droppes hvis dere ikke har det, men baker dere mye glutenfritt vil jeg anbefale dere å gå til innkjøp av dette da det hjelper godt i glutenfri baking. Et glutenfritt bakeresultat kan bli veldig, veldig bra uten xanthan gum, men det blir bedre med det, uansett! :)

- Start med å piske egg, sukrin, kokossukker og steviadråper til eggedosis. 
- Blad alt det tørre godt sammen. 
- Tilsett litt og litt melk mens maskinen går og tilsett alt det tørre, litt etter litt mens maskinen går. Til slutt tilsettes eplesidereddik/syre. 
- Smør en kakeform godt med kokosolje og hell kakedeigen over.
Kanelepler: Eplene skrelles og kjernen fjernes. Kutt eplene i ca 8 biter per eple.
- Sukrin, kokossukker og kanel blandes i ei skål og eplebitene rulles i dette til de er helt tildekt.
- Stikk eplebitene ned i kakedeigen, med "skallsiden" opp. Fortsett å dypp alle eplebitene ned i kaken. Det er godt med mye epler!
- Strø restene av sukrin/kanelblandingen over kaken. 
- Stek kaken midt i ovnen på 180 grader i 45 minutt, deretter på nederste rille i 15 minutter med bakepapir over. 
Avkjøl og nyt!

Dette er de eneste bildene jeg fikk knipsa før vi gikk amokk på kaka. Det første bildet er før steking, de andre er etter :)

         

Høstlig karrigryte med butternut squash og søtpotet!

Akkurat nå sitter jeg på bussen hjem fra Drammen og utenfor er det snø i lufta og skikkelig sur vind. Høsten byr på vakre farger, både i naturen og i maten. Her vil jeg gjerne dele en deilig krydret karrigryte, perfekt til sure høstdager slik som denne. Selv om det er snø i lufta her, venter en storm på meg hjemme i Kristiansand og flere steder i Norge har faktisk snøen lagt seg, så hva passer vel bedre enn en varmende gryterett! Server med godt brød eller ris. Perosnlig er jeg ikke glad i ris og derfor foretrekker jeg brun ris couscous i stede! 

 

Oppskrift til en stooor gryte karri:
♦ 1 stk gul løk
♦ 2 fedd hvitløk 
♦ 1 stk paprika
♦ 1 stk chili 
♦ 1 bit ingefær = ca 1x1cm 
♦ 2 ss kokosolje
♦ 2 bokser kokosmelk = 8 dl
♦ 1 boks hakka tomater = 400 gram 
♦ 1 butternut squash = 500 gram
♦ 2 søtpoteter = 500 gram
♦ 3 gulerøtter = 250 gram 
♦ 100 gram grønne erter 
♦ 1 boks kikerter 
Krydder: 3 store  ts karri blandingskrydder. Jeg bruker dette, det er nydelig! 2 ts smoked paprika, 1 ts salt og litt nykvernet pepper. 

- Start med å finhakke løk, paprika, chili, hvitløk og ingefær. Surr gyllen i kokosoljen. 
- Skrell butternut squashen og fjern kjerner. Kutt grønnsakene i passelige biter. 
- Tilsett kokosmelk, hakka tomater, grønnsaker og krydder og kok grønnsakene møre, ca 20 minutter. Tilsett kikerter og grønne erter og kok videre i noen minutter. 
- Brun ris couscous tileredes ved å koke 2 deler vann med 1 del couscous og krydder under lokk. Lokket skal ikke tas av gryten. Couscousen skal koke i ca 14 minutter, til alt vannet er absorbert. 

   

Raw brownie proteinbarer!

Nå er det lenge siden jeg har postet noe her, igjen! Denne gangen kan jeg fortelle dere at jeg ikke har ligget på latsiden, jeg har derimot vært veldig effektiv og de kommende to ukene vil dere få masse oppskrifter og inspirasjon til deilig høstmat og snacks. Jeg er til og med i gang med oppskrifter til desember, kanskje dere er interessert i en "julekalender" i år igjen? Vel, vi får se. Dere er ikke akkurat flinke til å kommentere for tiden, hehe, kanskje dere vil gjøre noe med det? ;)

Vel, over til dagens lekkerbisk, nemlig raw brownie proteinbarer. Jeg har den siste tiden startet å trene, les trene som i aktivitet. All aktivitet for en med ME er trening. Hverken jogging, styrketrening eller intervaller er aktiviteter jeg driver med, men jeg bygger opp kroppen min sakte, men sikkert ved bevisst pulstrening. Før jeg fikk ME var jeg svært opptatt av trening og kosthold, og at disse går hånd i hånd og er viktige for opptimale resultater. Derfor har jeg økt proteininntaket og siden jeg hverken spiser kjøtt eller fjærkre er det viktig for meg at proteinkildene kommer fra hovedsaklig vegetabilske kilder. Disse proteinbarene er helt nydelig, rett og slett, og mannen min ble helt sjokkert og sa "Men... de smaker jo sånn ordentlige proteinbarer, og konsistensen er helt riktig, jo!", (vi trente en del sammen før og spiste proteinbarer til den store gullmedalje). Vel, disse ER ordentlige proteibarer laget kun på vegetabilske, naturlige og ubehandla råvarer. Smaken er fylldig sjokolade og litt hamp, men ikke så mye som jeg hadde trodd. Dette må være verdens sunneste proteinbarer som an spises med god samvittighet. Les gerne mer om hamp som protein-og fettkilde HER! Hele oppskriften gir ca 100 gram protein, les: 100 GRAM! Det vil med enkel matte si at lager dere 20 kuler blir det 5 gram protein per kule eller lager dere 10 barer vil det gi 10 gram protein per bar! :)

Dere velger helt selv om dere ønsker å dyppe disse deilige barene i sjokolade, men dere vet jo at jeg mener alt blir bedre med et tykt lag sjokolade... :) 
           
Raw brownie protein barer - 15 stk:
♦ 100 gram hampfrø uten skall = ca 1,5 dl
♦ 70 gram mandelsmør = 3 store ss - kan enkelt lages hjemme. Se HER!
♦ 50 gram raw hampprotein = 5 store ss
♦ 50 gram rått kakaopulver = 8 ss
♦ 30 gram kokosmel = 3 store ss 
♦ 1 dl vann
♦ 6 ss yaconsirup
♦ 2 ss carobpulver (kan droppes)
♦ 1 ts vaniljepulver 

- Bruk foodprosessor og blend alt utenom vann. Tilsett litt og litt vann mens maskinen går og dere vil raskt se at deigen tykner. Skrap deig ned fra sidene i foodprosessoren og kjør litt til. 
- La deigen stå en times tid i kjøleskap slik at den får "satt seg".
- Nå er det opp til dere om dere vil trille kuller eller lage barer. Jeg laget som dere ser barer og deigen er enkel å jobbe med. 
- Etter dette anbefaler jeg å fryse ned barene/kulene og dyppe de i ihvertfall ett lag raw sjokolade, ellers vil barene klistre seg litt sammen. 
- Det jeg gjorde var å tørke barene i dehydratoren i 15 timer, deretter frøs jeg de ned og så dyppet jeg de i sjokolade. Dere trenger ikke tørke de med mindre dere vil eller har en dehydrator, men jeg anbefaler dere som har dehydrator til å gjøre det, 
- Barene oppbevares i fryseboksen, men kan også stå i kjølesapet i en lukket beholder. 

           




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits