Tilbake til hovedside

HELT RÅTT temakveld i Kristiansand!

All informasjon finner du på bildet/linken under: 








I morgen, tirsdag 25. oktober arrangeres det temakveld om bla. raw food og skjønnhet på Ernst hotell i Kristiansand. Dette er det første kurset om raw food, som jeg har fått med meg, som arrangeres i Kristiansand.

I tillegg kommer SUPERDAMENE Trine Berge og Sara Chacko og holder foredraget "Beautyfood". Skjønne damer som har masse erfaring. EDIT: nei og nei, de skal visst ikke til Kristiansand denne kvelden! :(


                                Sees vi? :)

Glutenfritt lavkarbobrød laget på 1-2-3!

Her skal dere få et lite tips om et brød jeg har forelsket meg helt i, og som er laget på null komma niks. Det eneste som tar tid er steketiden, men da skal brødet bare stå i fred og ro i en time. Dette er et veldig godt lavkarbobrød som jeg kommer til å fortsette med å kjøpe fordi det er så enkelt å smelle sammen og smaker veldig godt. Jeg vil tro det kan kjøpes i alle helsekostbutikker. Stjerne i boka til funksjonell mat som har laget denne brødmiksen!



♦ Ingredienser:
Frø og kjerner (psyllium, solsikke, sesam, gresskarkjerner, linfrø), fiber (fra sukkerbete, erter og FiberFin resistent maisstivelse), heleggpulver, erteprotein, søtstoff sukrin (erythritol), hevemiddel (E450, E500), mineralsalt.
♦ Brødet er uten gluten, sukker, gjær og melk.
♦ Brødformen i aluminium følger med i pakken.
♦ Innhold per skive á 40 g:
58 kcal, 3,5g protein, 1,0g karbohydrat, fett 3,4g horav 0,5g er mettet fett, 8,5g kostfiber og 0,2g natrium!


   Og det er superenkelt å lage:

Dette brødet er et veldig godt eksempel på hvorfor jeg har blitt så glad i lavkarbo. Lavkarbo er stort sett alltid glutenfritt og sukkerfritt, og man bruker mye nøtter og frø. Jeg elsker nøtter og frø, både på grunn av smak og fordi de er gode proteinkilder, og for ikke å glemme hvor mye det metter. Dette brødet blir man rett og slett stappmett av og all fiberet får magen til å jobbe litt ekstra. 

Glutenfrie brødmikser og/eller ferdiglagde glutenfrie brød er ofte laget av mel med et høyt innhold av raske karbohydrater, som mais og ris. Dette gjør at man ikke holder seg mett lenge, noe man som oftest vil når man spiser brød (typisk frokost og lunsj) og man blir raskt sulten igjen. DERFOR er lavkarbobrød som også er glutenfrie et mye bedre alternativ, etter min smak! :)

Mine iHerb favoritter, del 5!

Long time no see! Jeg er og kommer til å være en del borte fra bloggen nå og frem mot rehabiliteringsoppholdet på Eiken, rett og slett fordi jeg kjenner jeg trenger det. Men jeg er tilbake så fort dere aner det og nå vil jeg dele neste del av mine iHerb-favoritter. Her er det en lett blanding av både helt nye favoritter og favoritter jeg har sverget til lenge. Enjoy!


Shiratakinudler / "mirakelnudler":
En stooor favoritt for tiden. Kort sagt er dette glutenfri og lavkarbo nudler uten kalorier og det høres kanskje for godt ut til å være sant, men det er det ikke, og det er derfor de kalles for "mirakelnudlene". Jeg har savnet nudler lenge og disse tilfredstiller absolutt det suget. Smaker ingenting, men noen opplever konsistensen som rar. Eget innlegg om disse finner du HER og direkte link til Shiratakinudlene på iHerb finner dere HER..



Artisana Raw Almond butter 10 pk:

Jeg er stor fan av artisana og anbefaler alle å prøve det merket. Jeg har prøvd mange av disse, men min største favoritt er mandelsmøret som kommer i ti porsjonspakker. De er geniale for å unngå at fettet i nøttesmøret harskner hvis man ikke får spist det opp med en gang. Jeg vil absolutt anbefale porsjonspakkene, men velger du å gå for glassene med nøttesmør som er litt billigere så husk å oppbevar de i kjøleskapet slik at de holder seg lengre. Mandelsmøret i porsjonspakker pluss resten av familien Artisana finner dere HER.


Natracare bind og tamponger:
Dere vet at stort sett alle bind og tamponger solgt på det norske marked er dyretestet? Det er groteskt! Jeg sluttet på dagen med "vanlig" beskyttelse kjøpt på butikk da jeg fant ut av det og har siden den gang holdt meg kun til dette merket. Disse selges i diverse butikker i Norge, men de er dyre, og jeg ble utrolig glad da jeg fant ut at iHerb hadde tatt de inn. Jeg er veldig fornøyd og har ingenting negativt å si om Natracare. Parfymefrie, klorfrie, av økologisk bomull og bindene er uten pastikk, så er det mer å si? Nupe! Gå for dette merket, dere finner de HER.



Fit and Fresh, diverse:

Geniale lunsjbokser i forskjellige størrelser og fasonger. Disse er geniale fordi de inneholder et kjøleelement som holder maten/drikken kald. Enkle å rengjøre og enkle å montere. Legg kjøleelementet i frysen og legg det i boksen, slik holder maten seg kjølig lenge. Jeg har mange av disse boksene og de har vært helt fantastiske i sommer når man gjerne ønsker at diverse mat skal holde seg kaldt en stund, f.eks en salat som ikke er god varm! En god investering med andre ord, hele serien finner dere HER.


Simply Organic krydder:

Billig, økologisk krydder i forskjellige varianter inkludert krydderblandinger. Krydderet kommer i noen lekre glasskrukker som gjør seg fint på kjøkkenbenken. Frontier Natural sleger store poser med krydder og da er det bare å fylle på glasset etter hvert som glasset blir tomt for krydder. Jeg synes dessuten krydderet smaker mer enn annet krydder jeg har brukt tidligere og kommer deffinitivt til å fortsette med dette merket. Hurra for glasskrukkene som kan brukes om og om igjen! HER finner dere de.

Prøv også Simply Organic's vaniljeessens som er helt nydelig på smak. har man først begynt med ekte vanilje slutter man aldri! Jeg er storfan av dette vaniljepulveret, men nå som iHerb har fått inn økologisk vaniljeessens har jeg fått en ny favoritt. Vaniljeessens er genial til å tilsette i drikke uten at vaniljepulveret flyter opp i glasset og fester seg langs kanten. Mild og veldig god vaniljesmak. HER er direkte link til den jeg bruker.




St.Dalfour, Organic Golden Mango Tea:

En helt utrolig nydelig, grønn te som absolutt må prøves av alle som liker te. Den smaker ekte mango! Ikke bruk kokende vann og la den trekke i maks 2 minutter for best resultat. HER er den.





Økologiske pinjekjerner:
Gud så glad jeg ble da iHerb tok inn økologiske pinjekjerner. Jeg har kjøpt pinjekjerner fra gojiking før, men da fikk jeg pinjemunn så de anbefales ikke. Jeg har ingenting å utsette på iHerb's pinjekjerner, og dessuten er de veldig billige. Husk å oppbevare de i en lufttett beholder, men helst i fryseren, HER er de.





Ecolution stekepanne:

Denne stekepannen har jeg hatt og brukt siden den kom ut og jeg er SUPERFORNØYD! Alt stekes veldig bra i den, ingenting brenner seg fast, den er lett å rengjøre og den er billig. Jeg har DENNE, men det finnes flere varianter og HER er de. Og bare så det er sagt, jeg er så fornøyd med stekepannen at jeg kommer til å kjøpe resten av serien så fort jeg trenger nye!



                                 Og jeg blir kjempeglad hvis noen av dere vil bruke koden min:

Raw kelpnudler med grønnsaker og søtsur saus!

Enkel og rask raw food middag slår aldri feil. Jeg har lenge vært på jakt etter den perfekte, raw søtsure sausen, og endelig har jeg fått det til. Oppskriften gir nok til to porsjoner så i dag skal jeg ha laks og søtsur saus. YUM :)


Raw, søtsur saus:
♦ 7 soltørka tomater, bløtlagt
♦ 1,5 dl bløtleggingsvann *
♦ 3 ss rå eddik
♦ 2 ss rått palmesukker
♦ 1/6 ts chillipulver

* Se an vannmengden etter tykkelsen på sausen.

Slik gjør du:
- Bløtlegg tomatene i en times tid og spar på bløtleggingsvannet.
- Kvern alle ingrediensene, du kan bruke blender. 
- Smak deg frem med eddik og palmesukker til du finner en balanse du er fornøyd med, vær forsiktig med chillien!
- Legg valgfrie grønnsaker og saus i en pose, lukk den og massér inn sausen i grønnsakene. Jo lengre grønnsakene får marinere seg, desto bedre blir de.
- Husk å skyll kelpnudlene før bruk. Jeg syns de er best når de har ligget litt i lunkent vann.


       Veldig godt og faktisk utrolig mettende middag. Dropp blomkål i denne retten for det var ikke godt.
 
 

OM KELPNUDLER:

Disse kelpnudlene er rå og er rett og slett laget av tangen kelp. Kelpnudler inneholder så og si ingen kalorier og de karbohydratene de inneholder er fiber. Dette er altså et alternativ til dere der ute som spiser lavkarbo OG raw food. Ellers inneholder kelpnudler mye kalsium og jern, pluss store mengder jod og det er grunnen til at jeg spiser lite av disse (har du lavt/høyt stoffskifte bør du være forsiktig med store mengder jod).

Hvis du ikke liker konsistensen til shiratakinudler vil du nok heller ikke like konsistensen på disse nudlene da de er "gummiaktig" på konsistens og vanskeligere å tygge. Ellers knaser nudlene når de spises og de smaker så og si ingenting, den bittelille smaken de har er av sjø. Kelpnudlene er klare til bruk, det eneste du trenger å gjøre er å skylle de og spiser du ikke opp hele posen oppbevarer du bare resten av nudlene i en bolle med kaldt vann i kjøleskapet. Kelpnudlene må ikke tørkes eller fryses, kan kjøpes HER. 

Mjuuugly's hjemmelagde og beste fiskesuppe!

Dette er en suppe jeg er så fornøyd med at jeg må dele den med dere og prøve så godt jeg kan å overtale dere til å prøve den. Dette er ei nydelig suppe jeg bare har smakt meg frem til, og jeg er så fornøyd, sååå fornøyd. Man kan vel si at den er litt thai-inspirert, veldig varmende med et hint av spicy ettersmak, og rett og slett perfekt nå i høstmørket!


Dette er min oppskrift, men det er viktig at dere smaker dere frem under kokingen og krydrer etter eget ønske. 

Mjuuugly's hjemmelagde og beste fiskesuppe:
3-4 porsjoner.

♦ 1 boks kokosmelk. Bruk ligth hvis du ikke ønsker mye kokossmak.
♦ 1 boks laktosefri matfløte
♦ 3 dl fiskekraft
♦ 1 ss mandelmel /annet mel
♦ 1 stor løk
♦ 2 store hvitløksfedd
♦ 3 gulrøtter
♦ En liten sellerirot
♦ En bit ingefær, ca 2x2cm
♦ 3/4 ss rød currypaste eller litt chilli
♦ 2 ss tomatpurè
♦ Krydder: salt, urter, pepper, paprika, koriander.
♦ Fisk: Jeg brukte sei, torsk og laks. YUMYUM!


   SLIK GJØR DU, bildet kan forstørres:


Serverte den til fire og den ble veldig godt tatt i mot, den eneste som hadde en innvending var mamma, -hun mente den var for sterk. PINGLE! Husk å smak dere frem med currypasten/evt. chilli da det fort kan bli sterkt! Fiskesuppa er glutenfri, lavkarbo og laktosefri, men hvis du ikke tåler kasein må du bruke noe annet enn laktosefri matfløte, f.eks soyafløte eller havrefløte.


                         Nam, nam, nam, nam. En helt perfekt fiskesuppe etter min smak. Anbefales!




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits