Tilbake til hovedside

Hjemmelaget sunn vaniljeis og jordbæris med sjokolade!

For noen uker siden postet jeg oppskrift på raw sjokoladeis for nybegynnere, nå er det på tide å poste oppskriften på vaniljeis og jordbæris. Is er alltid en slager! Her velger dere selv om dere vil ha pinneis eller kuleis og som dere ser har jeg laget begge deler. Isen er  sukkerfri, melkefri, eggfri, soyafri og ja-den er raw vegansk! :) Oppskriften gir 12-20 pinneis (avhengig av størrelse på isformene). 

       

Raw Vaniljeis - BASE:
♦ 420 gram frosne bananer (frossen vekt) 
♦ 3 dl cashewnøtter 
♦ 3 dl kokosmelk - fullfett og bruk all kremen hvis den har skilt seg!
♦ 1 ts vaniljepulver
Raw Jordbæris:
♦ Halve mengden vaniljeis +
♦ 5 dl frosne jordbær = 2 dl tinte
Raw sjokolade:
♦ Oppskrift HER! Beregn 1-1,5 dl flytende sjokolade.

Vaniljeis - base:
- Kutt opp bananer. Frys ned. 
- Bløtlegg cashewnøtter i ca 1 time. Hell bort vannet og skyll godt. 
- Start med å kverne cashewnøtter, kokosmelk og vaniljepulver. Pass på at nøttene er helt kvernet. Jeg brukte foodporsessor. 
- Tilsett halvfrosne bananer og blend til is. Isen kan spises nå, men er bedre om den fryses ned eller kjøres i iskremmaskin. 
- Hell vaniljeisen over i isformer eller en boks. Fryser dere isen ned i en boks må dere røre i isen et par ganger i timen til den er frossen. 
Jordbæris:
- Bruk halve mengden vaniljeis og blend inn jordbær. Denne isen blir bløtere enn vaniljeisen og må fryses eller kjøres i iskremmaskin hvis dere vil spise den med en gang. 
- Hell jordbærisen over i isformer eller en boks. Fryser dere isen ned i en boks må dere røre i isen et par ganger i timen til den er frossen. 
Ispinner med sjokolade:
- Når isen er helt frossen tas den ut av frysen, tines lett og tas ut av formen.
- Etter det må den fryses igjen. Legg isen på et bakepapir. 
- Lag sjokolade og hell den over i en liten, men gjerne høy form slik at det er lett å dyppe isen. 
- Ta isen ut av frysen og dypp den umiddelbart i den flytende sjokoladen. To lag sjokolade er fint!
Isen kan spises med en gang!

       
Vanskeligere er det faktisk ikke. Fyr løs, bløtlegg noen cashewnøtter og frys ned banan så har dere is dere også i helgen!

Raw mini mango-og sjokoladekake!

Dere som følger meg på instagram har allerede fått en smakebit av denne deilige kaken, men her skal jeg dele oppskriften. Først vil jeg bare si at denne kaken er veldig lett å lage og dette er en mini kake (les mer nede) som gir ca 4 mektige porsjoner. Mange raw kaker skal fryses og spises næmest som is, det trenger ikke denne kaken, og mangofyllet er fløyelsmykt og smelter i munnen. Best er kaken likevel hvis dere serverer den kald :) 

                     Mango og sjokolade er en nydelig kombinasjon av det søte, syrlige og bitre. 
       
LES DETTEB FØR DERE LAGER KAKEN :)
Jeg har brukt en mini kakeform til denne kaken. Diameteren på denne kakeformen er 12 cm og bildet nedenfor viser hvor liten den er i forhold til en teskje og en spiseskje. Dere kan fint bruke en litt større kakeform, det vil bare gi en litt lavere kake, men går helt fint. Eventuelt kan dere doble mengden og lage en stor kake, eller dere kan kle en plastikkboks/glassboks med plastikkfolie og lage kaken i den slik jeg har gjort HER. 
Selvom kaken ikke krever bløtlegging av nøttene anbefaler jeg likevel bløtlegging av nøtter. Det jeg gjør er at jeg av og til bløtlegger masse bøtter og frø og tørker de i dehydratoren min etterpå. Deretter oppbevarer jeg de i en lufttett beholder i kjøleskapet til jeg skal bruke de. Grunnen til at jeg gjør dette er at på denne måten har jeg alltid bløtlagte nøtter tilgjengelig, og kan gå i gang på kjøkkenet med en gang. Dere trenger ikke gjøre dette, dere kan bruke tørre nøtter, men jeg anbefaler dere å bløtlegge cashewnøttene i en time, og mandlene i 8 timer. Macadamianøttene trenger ikke bløtlegging. Merk dere at hvis dere bruker bløtlagte nøtter i denne kaken vil dere trenge mindre væske enn det som er oppgitt i oppskriften, ellers er det samme mengde. 

Raw mini mango-og sjokoladekake (ca 4 porsjoner):
Bunn:
♦ 1,5 dl mandler = 50 gram
♦ 1/2 dl kokos
♦ 4 ss yaconsirup / eller annen sirup
♦ 1 ss kakaopulver
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ 1 klype salt
Mangofyll:
♦ 200 gram fersk mango
♦ 2,5 dl cashewnøtter og makadamianøtter = 130 gram
♦ 3 ss agavenektar / eller annen sirup
♦ 3 ss limesaft
♦ 2 ss flytende kokosolje
♦ 1 ts lecitin
♦ 1/4 ts vaniljepulver
Sjokoladesaus: Er laget av yaconsirup, kokosnektar, kakaopulver og kokosolje. Dette røres godt sammen. Enkelt og greit :) 

Bunn:
- Bruk foodprosessor og start med å kverne mandler og kokos. Ikke kvern mandlene helt, litt tyggemotstand er godt. 
- Tilsett de andre ingrediensene og kjør til en seig deig. 
- Press kakebunnen ned i en valgfri kakeform.
Mangofyll:
- Bruk foodprosessor og start med å kverne cashewnøtter, makadamianøtter og mango til krem. Pass på at nøttene er helt kvernet.
- Tilsett de andre ingrediensene utenom kokosolje og blend i et par minutter. Helt til slutt tilsettes kokosoljen. 
- Hell mangofyllet over kakebunnen og sett kaken i kjøleskapet i MINST 12 timer. Legg gjerne over et lokk eller plast, og ikke sett kaken i nærheten av noe som lukter mye, feks. løk.
- Etter disse tolv timene skal kaken ha satt seg nok til å kunne skjæres i, dette kan lett kjennes på toppen av kaken om den er fast nok. 
- Oppbevar eventuelle rester i en lukket boks i kjøleskapet et par dager eller frys ned.

           
                                                 GOD HELG ALLE SAMMEN :)

Sunt og godt; ristede kikerter med smak av chilinøtter!

Ristede kikerter er kjempegodt i salat, supper og gryter, men aller best liker jeg å spise de som snacks når de kommer rett fra ovnen og er lune. Kikertene blir krispy med en myk kjerne når de har blitt ristet og passer utmerket som garnityr til en ellers kjedelig rett. Smaken på disse minner om chilinøtter og er bare fantastisk deilig. Hvis dere rister disse litt lengre enn jeg har gjort blir de enda mer krispy! Dette er snacksen med stor S!

 
Ristede kikerter med smak av chilinøtter:
♦ 1 boks økologiske kikerter
♦ 3 ss smelta kokosolje
♦ Kryddermengde i denne rekkefølgen: Røkt paprikapulver (MÅ PRØVES!), løkpulver, salt, hvitløkspulver nykvernet pepper og chilipulver.

- Skyll kikertene godt og la de renne godt av seg, gjerne på kjøkkenpapir.
- Alt blandes godt sammen. Pass på at kokosoljen er flytende.
- Bre kikertene ut over et bakepapir og rist kikertene i 30 minutter på 200 grader midt i ovnen. Snu på kikertene 2-3 ganger i løpet av denne halvtimen.
- Varme vil kikertene være myke, men avkjølt blir de litt mer krispy. Stek de gjerne litt lengre hvis dere vil ha de enda litt hardere, men pass på at de ikke blir brent!

     
                                                      Kjempeenkelt og veldig, veldig godt!

Energijuice til vonde dager!

Jeg hadde en kjempefin og effektiv søndag i går. Dagen ble tilbrakt der jeg liker meg best, nemlig på kjøkkenet, men jeg gikk meg også en god tur. Slike dager setter jeg enormt stor pris på, slike dager hvor jeg føler meg normal, hvor jeg klarer å gjøre ting jeg vil og som gir meg noe. Dagen i dag er det verre med, -slik det er etter gode dager. Jeg våknet med vond hals, feber, smerter i kroppen og totalt mangel på energi. Nei, jeg blir ikke syk, det er slik det er med ME. Av erfaring vet jeg at det er én ting som funker bra på en elendig ME-kropp, og det er en ferskpresset juice! Jeg juicet etter hva jeg hadde og juicen ble veldig, veldig god, og viktigst av alt, jeg følte meg bedre med en gang! 

 
Til 0,5 liter energijuice:
♦ 1/2 ananas uten skall = ca 300 gram
♦ 1 appelsin = ca 200 gram
♦ 3 gulerøtter = ca 200 gram 
♦ 2x2cm fersk ingefær 
- Juices og serveres selvsagt med masse isbiter.

 
Prøv denne juicen neste gang dere har en vond dag, brygger på noe eller føler dere tappet for energi. Jeg lover ikke en mirakelkur, men jeg lover at dere vil få en deilig smaksopplevelse og at kroppen deres kommer til å føle seg lett og takknemlig etterpå.  

Verdens beste blomkålsuppe med sprøstekt kantarell!

Hva er vel bedre enn en rykende varm suppe nå som dagene blir stadig kjøligere og mørkere? Jo, det skal jeg si dere, ikke hvilken som helst suppe, men denne blomkålsuppa! Høsten for meg betyr suppetid og det gleder meg å få dele denne lekkerbisken med dere, dere er rett og slett nødt til å prøve den! Sprøstekt kantarell gir et luksuriøst preg på suppa og passer bare utmerket sammen med blomkå og timian.
Planlegger dere neste ukes meny? Skriv ned disse ingrediensene!

 
Til en stor gryte blomkålsuppe (2,3 liter):
♦ 1 kg blomkål
♦ 1 gul løk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ 1/2 stor purre
♦ 2 ss kokosolje / smør
♦ 100 gram persillerot
♦ 100 gram sellerirot 
♦ 1 liter melk - jeg brukte økologisk soyamelk med kalsium. Bruk den melken dere foretrekker. **
♦ En liten neve fersk timian
♦ Salt og nykvernet pepper etter smak
Sprøstekt kantarell til to:
♦ 150 gram fersk kantarell
♦ Kokosolje eller smør. Tåler dere smør - BRUK SMØR!
♦ Salt og nykvernet pepper

** Bruk gjerne 8 dl melk og 2 dl matfløte for ekstra deilig smak!  

- Finhakk løk, purre og hvitløk og surr gyllen i kokosolje eller smør.
- Del blomkålen i små buketter. Kutt sellerirot og persillerot i små biter.
- Ta bort 400 gram av blomkålen, denne spares til suppa er ferdig.
- 600 gram blomkål, persillerot, sellerirot og melk kokes opp sammen med løken. Tilsett salt, pepper og timian.
- Kok til grønnsakene er møre og kjør med stavmikser til en myk og jevn suppe.
- De resterende 400 grammene blomkål tilsettes i suppa og kokes møre.
Sprøstekt kantarell:
- Varm ei stekepanne godt opp sammen med litt smør/olje. Kantarellen renses og jordrester pensles bort.
- Legg kantarellen i den varme stekepannen. Ikke stek for mye sopp av gangen, og IKKE rør i kantarellen, men la den ligge i ca fem minutter, eller til kanatarellen har en fin stekeskorpe.
- Når kantarellen har en fin stekeskorpe kan den snus og når denne siden også er fin og gyllen, tilsettes masse godt smør! Fres videre til kantarellen er sprø og deilig. Salt og pepre og server med en gang.

   

                                                                Bon appetit :)

Nydelig raw sjokolade-is for nybegynnere!

Rask og enkel sjokoladeis alle kan klare å lage. Sjokoladeisen er dessuten raw, altså vegansk, sukkerfri, melkefri, soyafri og eggfri. Smaken er nydelig og aromatisk, men juster mengden kakao etter egne smaksløker. Jeg har nemlig brukt mye råkakao i oppskriften, noe som gir en kraftig og intens (men etter min smak deilig) sjokoladesmak! 

     

Denne oppskriften ble først publisert i blandet "MEDIUM" som kom ut i Mai. Nå har det gått noen måneder siden oppskriften var på trykk, derfor tenkte jeg å dele oppskriften med dere! Isen laget jeg spesielt med tanke på nybegynnere innen raw food, og dermed er oppskriften enkel å lage og har få ingredienser, men smaken er det derimot ikke noe å si på!

 

Til 1,2 liter raw sjokoladeis:

♦ 500 gram frosne bananer
♦ 2 dl cashewnøtter - naturelle
♦ 1 boks økologisk kokosmelk = 400 gram
♦ 8 ss rått kakaopulver  
♦ 1 ss rått carobpulver (kan droppes) 
♦ 1 ts vaniljepulver

- Start med å kutte banenene i små biter og frys ned. 
- Bløtlegg cashewnøttene i rikelig med vann i minst 1 time. Hell av bløtleggingsvannet og skyll nøttene godt. 
- Bruk foosporsessor: Blend cashewnøtter, litt kokosmelk, litt av kakaopulveret, carobpulver og vaniljeulver til en kremete saus. Pass på at alle cashewnøttene er ordentlig blendet. Tilsett resten av kokosmelken. 
- Ta bananene opp av frysen og la de tine til du kan knekke de opp og legge de i foodporsessoren. Blend på full styrke. Foodporsessoren vil kanskje være litt sta og du må kanskje hjelpe med å skrape banan ned fra kantene i foodprosessoren, men jo mer bananene tiner, desto enklere blir det for foodporsessoren å kverne. 
- Smak om du ønsker mer kakaopulver. 8 ss gir en ganske kraftig smak, men tar da bort mye av banansmaken. Smak deg frem selv hvor mye kakaopulver du vil bruke. 
- Isen kan spises med en gang, men best blir den i konsistens om du kjører den i en iskremmaskin eller fryser den ned i 1-2 timer. Jeg fryste ned isen i en 1,2 liters brødform, rørte i den hvert 20.minutt til den var frossen og dekket den med en plastpose. Dypfryses isen må du regne med et par timer til tining. 

Bildene av sjokoladeisen viser samme is, men i to forskjellige serveringsforslag. Server gjerne isen med ferske bær, raspa raw sjokolade, hjemmelaget raw sjokoladesaus, hakka nøtter eller annet godt.
    

Nam nam? :)
 




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits