Tilbake til hovedside

Min favoritt-te for tiden!

Nå som det går mot kaldere og mørkere tider så vil jeg gjerne dele et varmende tips om min nye favoritt-te. Dette er ikke egentlig én te, men to som jeg blander sammen og sammen utfyller de hverandre, etter min smak. Jeg har rett og slett fått totalt hekta på denne teen for tiden så hvis det er noen som er ute etter ny te så vil jeg absolutt anbefale denne kombinasjonen. 

Mangoteen av grønn te gir bittelitt koffein og tilsvarende energi, jordbærteen gir en fruktig smak og steviaen gir en sødme som jeg syns fremhever smakene av mango og jordbær.


♥ En pose St.Dalfour Golden Mango Green Tea
♥ En pose St.Dalfour Strawberry Tea
♥ Ei klype stevia
♥ Gjerne noen gojibær som kan spises når tekoppen nærmer seg tom. 

Skal du lage god te er det viktig at det ikke brukes kokende vann, helst rundt 80-90grader, og at teen ikke trekker for lenge (maks 3 minutter). Grønn te blir fort besk. 



 

Jeg har nevnt mangoteen før, men jeg syns denne kombinasjonen fortjente et eget innlegg. Høsten er definitivt den årstiden jeg drikker mest te og for tiden drikker jeg minst en kopp med denne teen daglig. Grønn te gir bittelitt koffein og kan drikkes på kveldstid, men det anbefales ikke. Ceylon te er koffeinfri og kan godt nytes i sofakroken på kveldstid. Mitt tips, denne regnfulle lørdagen er rett og slett at neste gang du har litt ekstra plass i en pakke fra iHerb, - er å slenge oppi disse pakkene med te, så har du definitivt mange kopper med knallgod og rykende varm te fremfor deg i høst!
 

Raw sour cream and onion chips!

Endelig er grønnkålsesongen i gang igjen for fullt! Gjettom jeg har gledet meg til å se synet av den krusete bladkålen igjen, og ikke minst, - til å lage grønnkålchips igjen! Grønnkålchips er virkelig en av den aller, aller beste raw food snacksen jeg kan få. Jeg kan rett og slett ikke noe for det, hvor sært det enn er, men det finnes ikke noe bedre enn en skål med knasende sprø grønnkålchips som kommer rett fra dehydratoren, ja, for chipsen blir KNASENDE SPRØ! For noen er kantarellen skogens gull, vel, for meg er grønnkål naturens smaragd! 

   Denne sour cream and onion chipsen er bare helt fantastisk, den smaker "ordentlig" sour cream!!!

Til tre brett chips:
♦ Mange stilker grønnkål
Sour cream and onion marinade:

♦ 1,5 dl cashewnøtter, bløtlagt i en timestid
♦ 0,5 dl ferskpresset sitronjuice
♦ 1 løk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ 3 ss frossen dill / en god neve fersk
♦ 3 ss frossen persille / en god neve fersk
♦ Salt, pepper.
♦ 1,5-2dl vann

SLIK GJØR DU:
- Riv opp grønnkålen i passelige biter. Husk at grønnkålen vil krympe så det er bedre å dele den opp i litt store biter.
- Blend alle ingrediensene til surkremen. Bruk gjerne en blender eller stavmikser, til nød foodprosessor. Jeg brukte Magic bullet'en min. Start med 1,5 dl vann, tilsett mer vann om nødvendig, men vi ønsker en tykk marinade med minst mulig væske.
- Smak på surkremen, trengs det mer urter/krydder? Husk at smakene blir mye tydeligere når chipsen er tørket!!
- Massér surkremen godt inn i grønnkålen. Pass på grønnkålen blir fullstendig dekket av surkrem.
- Fordel grønnkålen ut over tre paraflexx bakeunderlag (til dehydrator) eller stekebrett med bakepapir (til ovn). Dryss gjerne over salt.
- Tørk i dehydrator på 41 grader i ca 15 timer eller i ovn på laveste varme eller 50 grader med døra på gløtt. Det er viktig at døren åpnes under veis for å slippe ut fuktighet.
- Oppbevares i en kakeboks, men chipsen er aller best og sprøest når den er nytørket!

  
Jeg startet å lage grønnkålchips lenge før jeg fikk meg dehydrator, så her vil jeg ikke høre noen unnskyldinger om at dere ikke kan lage denne chipsen uten dehydrator, hehe. Det går supert å tørke grønnkål i ovnen, men skal du ha den "raw" må du beregne god tid. Er du derimot kun ute etter chipsen, raw eller ei, så kan den fint tørkes på høyere temperatur, bare pass på å slipp ut fuktighet av ovnen og at chipsen ikke blir brent. Jeg har flere oppskrifter på grønnkålchips, trykk dere gjerne inn på linkene under for å komme direkte til oppskriftene!
♥ Spicy grønnkålchips med smak av taco!
♥ Grønnkålchips med "ost"!
 Enkel, cheezy grønnkålchips!
♥ Grønnkålchips med tomat!


                      Dere vil ikke tro hvor godt dette er før dere prøver. Nam, nam, naaaaaam!
     
Og hvis dere er interessert i litt om næringsinnholdet i grønnkål:
Per 100 gram inneholder grønnkål mer kalsium enn lettmelk, 157mg VS 100mg. Grønnkål er en god kilde til jern og inneholder nesten like mye jern som i biff, i grønnkål får man i seg 1,7mg jern, mens i biff av storfe er det 2,3mg jern. Grønnkål inneholder dessuten mer betakaroten enn gulrøtter og dobbelt så mye vitamin C som appelsiner. Ikke dårlig eller hva!? (Kilde)

Syrlig, raw kirsebær godteri!

Jeg kan garantere dere en sur opplevelse med disse raw kirsebær godterikulene! Raw godteri er ofte laget av nøtter og frø, men her har jeg en nøttefri godterioppskrift. Jeg håper noen av dere vil prøve denne oppskriften, for disse smaker faktisk surt godteri! Jeg vil bare advare, - dette er skikkelig surt godteri, så er du pinglete så bør du nok bytte ut 1 dl kirsebær med morbær eller dadler. Nam, disse får bein å gå på, og aller best er de selvsagt dyppet i sjokolade. Alt er best med sjokolade, spør du meg! Er du derimot ute etter rask snop så triller du bare kulene i kokos eller annen snacks. Jeg trillet mine i kokos, bananflak og gojipulver, sistnevnte anbefales ikke da pulveret smelter og blir kliss.


  

Til ca 30 kuler kirsebær godis:
♦ 2 dl surkirsebær
♦ 1,5 dl bløtlagte morbær (eller dadler!)
♦ 1 dl kokos
♦ 2 ss gojipulver (hvis du har)
♦ 2 ss granateplepulver (hvis du har)
♦ 1 ss kokosolje
♦ 1/2 ts ekte vaniljepulver 

Slik gjør du:
- Enkelt og greit; blend alle ingrediensene i en foodprosessor.
- Trill til kuler. Sett gjerne blandingen kjølig ei stund, da vil det bli lettere å forme kuler.
- Dypp i sjokolade eller trill i snacks som f.eks. kokos, kakaonibs, bananflak, hakka nøtter eller hakka frukt.


  

Sjekk gjerne ut oppskriften min på søtsure godterikuler for en annen oppskrift på raw godteri, HER finner dere den.

         
  

Deilig, kremet sjokolademilkshake!

Her er en oppskrift på en deilig, kremet sjokolademilkshake som er laget på kun 6 ingredienser. Ofte inneholder smoothiene mine mange ingredienser, men det gjør ikke denne. Poenget er nemlig at 4 av disse ingrediensene er virkelig obligatorisk på kjøkkenet til en hver matentusiast. Hvis du mangler en eller flere av disse ingrediensene er det virkelig på tide at du tar deg selv i nakken og får kjøpt deg disse; kokosmelk, rått kakaopulver, ekste vaniljepulver (evt. vaniljestang) og alternativ søtning etter egen smak og behag. Jeg bruker litt banan i milkshaken, kun for å gjøre den litt søtere og kremete på konsistens, men det er helt opp til deg selv. 

      
Sjokolademilkshake til to:
♦ 4 dl økologisk kokosmelk, fullfett
♦ 10 isbiter
♦ 1/2 frossen banan
♦ 2 ss rått kakaopulver
♦ 1 ts ekte vaniljepulver
♦ 10 dråper stevia eller annen søtning etter smak, f.eks sukrin, steviapulver eller yaconsirup.
Valgfritt: 1 ss lecitin, 1 ss carob og  1 ts maca

- Jeg brukte carob for sødme, lecitin for hjernefett(!) og konsistens, og maca for energi. Maca gir meg masse energi! Les gjerne mer om carob HER og mer om maca HER.
- Og her skal alt selvsagt bare blendes. 
- Sjokoladesausen i glassene er laget av rått kakaopulver, yaconsirup og en spiseskje kokosmelk. 

På grunn av kokosmelken, som det er viktig at er fullfett, blir denne milkshaken kremete og skikkelig fluffy, og ønsker du en kraftigere sjokoladesmak tilsetter du bare mer kakao. Smak deg frem! 

    




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits