Tilbake til hovedside

Min nye venn:

    
SPIRALIZER! Det er rett og slett kun latskap at jeg ikke har fått meg en slik før, siden jeg har siklet på en i 2,5 år, siden jeg har hatt råd til en mange ganger, og fordi jeg lager og spiser såpass mye raw food som jeg gjør. Gosj, latskapen lenge leve... MEN jeg har hatt en veldig god start på helgen, jeg har nemlig fått tak i mengder, jeg gjentar m-e-n-g-d-e-r av grønnkål og så kom denne herlige pakken til meg!

        Vi kommer til å bli veldig gode venner, vi to!

Nå er det slik at sanabona.no har fått inn spiralizer så da hadde jeg faktisk ingen unnskyldinger for å utsette slizeren min lenger. Jeg betalte 399,- for min nye venn, pluss 69 kr frakt.(PSSST: Du kan hente pakken din selv og da betaler du null i frakt!). Jeg er ikke sponset av sanabona, men jeg er veldig glad i nettsiden og jeg sprer gjerne positive ord om sanabona videre. God service og fine priser gjør sanabona.no verdt et besøk, og siden nettsiden er norsk slipper man å tenke på toll og moms.

   

Raw pasta bolognese!

Jeg er tilbake på raw food-stien igjen og dagene er fylt med store mengder ferske grønnsaker og ferskpressede juicer. DEILIG! Denne pasta bolognesen var akkurat det jeg trengte i dag, nemlig en mettende, raw middag. Jeg varmer dessuten bolognesen i dehydratoren min (på 41 grader) en halvtimes tid før jeg skal spise, så blir den lunken og god, uten at det går ut over næringsstoffene. Har spist altfor mye ihjelpkokt mat i det siste, og jeg kjenner at kroppen trenger påfyll av rå mat nå! Reguler oppskriften etter hvor mager/fet du vil ha denne retten ved å bytte ut gulrøtter med ekstra nøtter, og gjerne kaldpressede oljer i stede for vann. Tro det eller ei, men en slik raw food rett metter vanvittig og jeg hadde planer om å spise hele porsjonen på ei gang. Ja, jeg er storspist, men hadde ikke sjans i havet til å spise opp denne porsjonen, så dette ble to måltider til meg. En klassisk rett gjort raw vegansk. Håper oppskriften faller i smak :)

  

Til to porsjoner trenger du:
♦ 2 squash
Saus:
♦ 7 soltørka tomater, bløtlegges i en timestid
♦ 1 tomat
♦ 1/3 rødløk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ Saft fra 1/2 lime
♦ 1 dl vann - bruk bløtleggingsvannet fra de soltørka tomatene
♦ 1 ts palmesukker eller annen søtning som raw stevia, raw agavenektar eller raw kokosnektar.
♦ 1 liten kvist stangselleri, hvis du har.
♦ En god neve fersk/fryst basilikum
♦ Krydder: salt, pepper, oregano, timian 

Raw "parmesan":
♦ 0,5 dl solsikkekjerner
♦ 2 ss næringsgjær
♦ 1/2 ts salt

"Kjøtt":
♦ En god neve bløtlagte valnøtter
♦ 3 gulrøtter

Slik gjør du: 
- Kutt opp squashen med et juliennejern (slik jeg har på bildet under), med en potetskreller, en ostehøvel eller en spirallizer. Jeg brukte forresten ikke skallet og kjernen av squashen, det juicet jeg.
- Blend alle ingrediensene til sausen i en foodprosessor eller annen kjøkkenmaskin. 
- Grovhakk bløtlagte valnøtter (disse er svært syredannende i kroppen og bør bløtlegges + at de blir gode og myke og gir fin tyggemotstand). Rasp gulrøttene. 
- Bland raspa gulrøtter, valnøtter og bolognese sausen. 
- Nå kan retten spises med en gang eller du kan varme den. Det gjorde jeg og i mellomtiden laget jeg raw "parmesan":
- Kvern solsikkekjerner, næringgjær og salt i en foodprosessor, blender, med stavmikser eller annen kjøkkenmaskin.
 
               
  

Å reise med ME, mine erfaringer og tips!

Hei igjen dere! Nå har jeg nettopp kommet hjem fra årets andre ferie, og denne gangen gikk turen til Kypros. Jeg har fått mange spørsmål om hvordan jeg orker å reise på ferie til varme land når jeg er så dårlig her hjemme, og jeg vil svært gjerne dele mine erfaringer med dere, -som jeg håper kan være til glede og hjelp til andre der ute med ME.

                                             Rehydrerer kroppen med kokosnøtt, Thailand 2012

Flyreisen: 
♦ Ørepropper er et MUST. Flyet bråker mye og er du uheldig kan du ha spedbarn eller unger i trassalderen i setene ved siden av deg. Hørselsvern/head-set er det aller beste, men disse koster en del. Ørepropper funker bra på fly og ha de i ørene under hele turen!
♦ Øyemaske hvis du skal sove og solbriller for å unngå sterkt lys. Hvis man får vindusplass er det enkelt å regulere lyset fra vinduet selv, men i de store flyene kan man få seter midt i flyene og må forholde seg til det lyset de andre passjerene slipper inn. Husk at over skyene skinner alltid sola. Reiser du på dagen er det STERKT lys i flyet!
♦ Nakkepute for å sitte mest mulig behagelig.
♦ Har du mulighet: Bestem seteplass selv! Jo, lengre fremme i flyet jo mer plass og mindre bråk. Bak i flyet bråker det veldig fra flyet og min erfaring er at det plasseres veldig mange barn der. 

FERIEN:
Melatonin:
♦ Jeg vil tro at 95% av alle med ME sliter med søvnen. Joda, man sover mye og lenge, men man sover ekstremt dårlig og ligger gjerne lenge før man sovner. Sovemedisin eller melatonin kan legen skrive ut for å gjøre det enklere å sove på flyet og ellers på reisen. Jeg har veldig god erfaring med circadin (melatonin: kroppens naturlige søvnhormon). Snakk med legen din før du reiser. Det er helt forferdelig å ligge å vri seg og ikke få sove, så ha heller med deg sovemedisin til nødtilfeller!   
Unngå symptomøkende aktiviteter:
♦ Hvis det er noe som sliter deg veldig ut her hjemme så for all del unngå dette på ferien din også, så langt det er mulig! Blir du sliten av noe hjemme så blir du mest sannsynlig det på ferie også, bedre føre var.
Lytt til kroppen:
♦ Det høres så enkelt ut, men det er så viktig. Ikke press deg mer enn du vet du klarer. Ta pauser og hvil. Ikke hvil med pc'en på fanget, men hvil med hensikt til å hvile. Skru av lyset, slå av alt av lyd og legg deg nedpå sengen i en halvtimes tid. Bare lukk øynene og kjenn at kroppen fylles med oksygen. Dette er kjempeviktig!
Ikke press deg:
♦ Logisk nok, du må ikke presse deg hvis du har ME. Aksepter at du kanskje ikke kan være med på alt som skjer rundt deg og at du faktisk må stå over noe moro. Prioriter å være med på det du vil mest og gled deg over det. Du vet nok ganske sikkert at du ikke orker alt som står på programmet så da er det heller ingen vits å teste. Resultatet vil uansett bli at du får en knekk, noe du ikke har tid til på ferie. Du må for all del ungå alt av fyll og alkohol i store mengder. Dette vil kun gjøre vondt verre! 

                             HVIL, HVIL, PUST, LYTT TIL KROPPEN OG HVIL LITT TIL!

                                        En ettermiddagslur på hotellet, Bulgaria 2010.

Solbriller og ørepropper:
♦ Ha de med deg overalt! Dette har hjulpet meg veldig i situasjoner hvor jeg egentlig ikke hadde trodd jeg skulle bli så sliten, men som jeg trenger akutt hjelp til å "overleve". Kjøp deg noen ørepropper som demper alt støy, men som du likevel kan høre stemmer med, og skaff deg noen ørepropper som tar bort absolutt alt av lyd. Jeg bruker ørepropper som demper støy når jeg er ute blant folk og er helt i svima, og det hjelper veldig da all lyd blir lavere og mer behagelig, mens jeg bruker ørepropper som fjerner all lyd når jeg skal sove. NB: Husk at du mest sannsynlig ikke vil høre vekkeklokka med disse så det er viktig at du blir vekket om det er noe viktig du skal dagen etter!
♦ Solbriller bruker jeg uansett vær og vind og folk får bare tenke hva søren de vil om meg. Solbriller hjelper alle med ME, selvom de gjerne ikke vet at de er lysømfientlige selv. Lyset påvirker nervesystemet, som hos en med ME er i høyspenn hele dagen, og derfor stresser lys kroppen. Det er spesielt viktig at du bruker solbriller hvis du har store pupiller og er lysømfientlig da pupillene tar inn mer lys enn de egentlig skal. Enkelt forklart går man rundt med øynene mysende mot sola, selvom det er overskyet og regner. Alle vet hvor sliten man blir i øyne og hode etter en dag i sola, slik er det for en med ME hver eneste dag. Evt. kan man få kjøpt linser med UV-beskyttelse som er svakt brunlige på farge og som demper lyset uansett om du er inne, ute, om det er sol eller regn, men disse koster litt.

      Greens før frokost, Bulgaria 2010.

Tilkudd/supermat som hjelper meg på reiser: 

♦ Himalayasalt eller uraffinert salt: Skal du til varme strøk vil væskebehovet øke og du vil svette mye mer enn normalt. Når man svetter mye mister man mye salter og mineraler. Mange mineralvann på flaske er tilsatt noen mineraler og natrium, men ikke alle. Jeg pleier å tilsette ei klype himalayasalt i vannet mitt etter en dag på stranda med mye svetting.
♦ Aloe vera 40X: Perfekt tilskudd til en sliten og dehydrert kropp. Drypp noen dråper i drikkevannet flere ganger daglig. Vindundermedisin!
♦ Greens: Gir et energikick om morgenene, setter kroppen i gang ved å rense og tilføre en coctail av vitaminer og mineraler til en fastende kropp. Funker litt som kaffe for meg.
♦ Algae Red Marine Plus: Virus-og bakteriedrepende. Tar dette forebyggende for å unngå sykdom på utenlandsreiser. 
♦ Idoform: Melkesyrebakterier jeg tar for å unngå feriemage/diaré/matforgiftning. Hjelper ved å forberede fordøyelsessystemet på ukjente bakterier vi ikke er vandt med her i Norge, slik blir fordøyelsen mer immun mot fremmede bakterier i mat og luft i utlandet. Melkesyrebakteriene styrker tarmfloraen ved å gi "mat til de gode bakteriene i tarmen". Jeg har tatt idoform ved HVER reise i utlandet og jeg har aldri blitt matforgiftet/syk, og det har heller ingen jeg har reist sammen med som også har tatt idoform. Om dette er tilfeldig eller fordi jeg har tatt idoform vet jeg ikke, men jeg kommer til å fortsette med dette helt til jeg en gang blir syk på reise. 

Mat / allergimat / vegetarmat: 
♦ Forbered deg! Mange (nesten alle) med ME har en eller flere matintoleranser. Ofte når man er på ferie er det lett å skli ut når det kommer til maten, og det vil bare gjøre alt vondt verre. Forbered deg, undersøk landet/stedet du skal til om muligheten for allergimat, og kjøp med deg raske og enkle alternativer som f.eks knekkebrød, pålegg eller halvstekte brød som kun trenger mikro eller ovn. Har du mulighet: ta gjerne med deg en miniblender så kan du lage deg deilige og forfriskende smoothies, men dette er ikke nødvendig om du reiser til et varmt land med stort utvalg av sesongens ferske frukt og grønt.
                 Nistepakke smurt i leiligheten på Kypros 2012. Glutenfritt brød kjøpt på butikk.

Frokostbuffét: 
♦ Jeg er stor fan av frokostbuffet da man har et godt utvalg av mat man kan plukke av etter eget ønske, behov og allergi. Har du muligheten: Kjøp frokostbuffét. Husk at alle buffeter ofte har glutenfrie, laktosefrie tilbud, og tilgang på mikrobølgeovn, men at utvalget av allergimat pleier å være minimalt. Fråts i fersk frukt, salater og grønnsaker. 

                                                            Frokostbuffet, Thailand 2012.


                    Har du flere erfaringer og tips du vil dele? Skriv det gjerne i kommentarfeltet!

                                                       Tilbehør til middagen, Kypros 2012.

Glutenfrie krutonger; raskt, enkelt og veldig, veldig godt!

Butikkjøpt krutonger inneholder alltid(/ofte) mye ugunstig fett av typen herdet fett eller palmeolje, og man har null kontroll på innholdet selv. Hjemmelagde, veganske og glutenfrie krutonger er raskt og kjempeenkelt å lage. Dessuten smaker hjemmelagde krutonger sånn ca hundre ganger bedre enn de kjøpte, og man styrer alt av smakstilsetninger selv! Perfekt i salater, supper og gryter.
 

  
      
Til denne porsjonen brukte jeg:
♦ 6 glutenfrie loffskiver
♦ Ca 1 dl olje MERK*** 
STORE MENGDER (=mange teskjeer)
♦ Tørket rosmarin
♦ Tørket merian
♦ Tørket hvitløk
♦ Litt salt
♦ Litt pepper 

*** Siden krutongene skal bade seg i olje bør man bruke olje som tåler høy varme, aller helst kokosolje. Bruker du annen olje så husk at den vil sette tydelig smak på krutongene, og at du aldri må overoppvarme kaldpressede oljer av god kvalitet da de blir ødelagte.

Slik gjør du:
- Kutt opp brødskivene i passelig størrelse. Mine Krutoger er store!
- Varm opp olje og krydder.
- Når oljen er varm, men den trenger ikke være glohet, så tilsetter du loffbitene og steker til du får en gyllen og fin farge. Skru gjerne ned temperaturen på plata.
- For å få krutongene knasende sprø skrudde jeg opp varmen på plata på fullt de siste minuttene. 
- Legg de ferdigstekte krutongene på litt tørkepapir så alt overflødig fett kan trekke ut.




                                                 Perfekt å bruke tørre loffskiver til krutonger!

  




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits