Tilbake til hovedside

Mjuuugly's proteinrike linseburgere!!

Det er en glede å dele denne oppskriften med dere. Endelig har jeg klart å lage noen helt sinnsykt gode burgere, som både ser ut som, og smaker som "vanlige burgere", bare mine er uten kjøtt selvsagt. Jeg har smakt mange vegetarburgere opp igjennom, men til nå er dette de aller, aller beste! Det eneste jeg vil sette fingeren på er konsistensen. Burgerene er ikke like faste og harde som "vanlige burgere", men de holder fint formen og detter ikke fra hverdandre eller smuldrer opp. Jeg er opptatt av at ethvert måltid bør inneholde en god dose proteiner, og derfor valgte jeg å bruke quorn i disse. Jeg elsker quorn ♥ Nede i innlegget kan dere lese ca-næringsinnhold i burgerene. Fristet? :)

 
Til 6 stk Mjuuugly's linseburgere trenger du:
♦ 200 g quornfarse
♦ 1 boks røde linser = 170 gram
♦ 0,6 dl vann
♦ 1 løk
♦ Litt purre og fersk persille om du har
♦ 2 hvitløksfedd
♦ 1 økologisk egg fra frittgående høns!
♦ Salt, pepper, og viktig: ca 1/2 ts revet muskatnøtt! 

Slik gjør du: 
- Kjør alle ingrediensene i en foodprosessor. Spe på med vann
- Skrap ned fra kantene i maskinen slik at alt blir kvernet. 
- Forvarm ovnen på 220 grader. 
- Tilsett rikelig med olje på et stekebrett. Jeg brukte kokosolje. 
- Fordel deigen i seks porsjoner. Form til burgere. Deigen er lett å jobbe med. 
- Stek midt i ovnen 20 minutter på hver side, og pass på at det alltid er rikelig med olje rundt burgerene. 
- Du kan med fordel skru av ovnen evt. skru ned temperaturen til 100 grader og la burgerene stå enda lenger etter disse 40 minuttene - noe som vil gi noen fastere og tørrere burgere.


EN burger inneholder CA (utenom fett til steking):
♦ 85 kalorier
♦ 9 gram protein
♦ 7 gram karbohydrater
♦ 2 gram fett
♦ 4,5 gram kostfiber

VEGANSK VRI: Prøv gjerne med TVP (tørket økologisk soya, brukes som kjøttdeig), NO egg og 1 ts psyllium husk i stede for quorn og egg. Jeg vil gjerne prøve den veganske utgaven, men alt tyder på at det er soyaen som har gitt meg de svært ubegahelige og vonde symptomene for noen uker siden. Jeg unngår fortsatt soya en periode for så å spise det igjen og sjekke reaksjonen.
    
                                                           Nam, nam, nam, NAM!!!!     

Mine iHerb favoritter, del 6!

Oioioi, hvor skal jeg begynne? Jeg begynte faktisk på dette innlegget i desember og der har det altså blitt liggende. Jeg får begynne der jeg avsluttet sist og heller komme tilbake med et nytt innlegg om ikke så lenge, jeg har jo så mange favoritter og jeg vet at mange av dere setter pris på at jeg deler de videre. 



Crackers:
DISSE falt jeg pladask for med en gang jeg tok en bit! Nydelige små, litt salte kjeks som smaker sesamfrø, ris og quinoa. Glutenfrie, økologiske, veganske og ingen skumle ingredienser. Eneste minuset er at disse er en munnfull store og skulle gjerne blitt solgt som knekkebrød også! Helt nydelige med hjemmelaget vegansk ost, mandelsmør eller syltetøy.



Brun ris-couscous!
Liker du couscous? Couscous har vært en stor favoritt hos meg i mange år, men couscous er laget av durumhvete og funker dårlig for min mage. Da jeg kom over couscous som er laget av brun ris var jeg nødt til å prøve. Det som er så spesielt med couscous er at den tiltrekker seg alt du tilsetter i kokevannet og vil smake deretter, mens couscous uten krydder i vannet er kjedelig og smaker lite. Tilbereding: tilsett 1 dl vann i 2 dl kokende vann og krydder = viktig for smak. La koke under lokk i 12-15 min (jeg foretrekker 15 min) og la den stå på kjøkkenbenken i 5 minutter med lokk, da blir den perfekt. Passer godt til all slags mat og her er et eksempel. Iherb selger også noen varianter som kommer med en krydderpose, de er også gode, men min favoritt er den helt enkle.



Coconut syrup:
Kokosnektar som jeg har skrevet om HER! Smaker nydelig og er et veldig godt alternativ til agavenektar siden kokosnektar er rått, har lavere GI og inneholder små mengder glukose. Jeg foretrekker yaconsirup siden den har mer smak, men dette er et mye billigere alternativ som passer til alle oppskrifter med yaconsirup, brukes MYE, link HER.



TVP/TSP:
Ikke egentlig en ny favoritt, men ganske nytt på bloggen. TVP (texture vegetablie protein) / TSP (texture soya protein) er tørket soya som fungerer som kjøttdeig. TVP smaker selvsagt ikke kjøttdeig, men erstatter kjøttdeig i oppskrifter hvor man ellers bruker kjøttdeig. TVP er 100% vegansk, KUN laget av soya og den jeg bestiller er økologisk og ikke-genmodifisert (noe soya dessverre nesten alltid er!). Smaken er mild, men TVP er best med masse krydder. Tilberedning: 1 del tørka TVP trekkes sammen med 2 deler kokende vann i 5-10 minutter for å rehydreres, press gjerne ut overflødig væske i et dørslag og den er klar til å f.eks stekes. TVP er en super proteinkilde, direkle link HER, finnes også i en stor pakning. Jeg har også gått til innkjøp av økologisk soyanuggets som er ny på iHerb, men det var før jeg fant ut at jeg må unngå soya i en periode... Jeg vil likevel anbefale disse videre til de som ønsker et proteinrikt alternativ til kjøttdeig, og husk, stort sett all soya er genmodifisert og ikke økologisk, mens disse er ikke genmodifisert og økologisk.





Mandel - og valnøttolje:

Idiotisk at jeg ikke har anbefalt dissee før. Rett og slett nydelige oljer til å lage dressinger av og helle over salater. Unn deg en eller begge oljene som kan tilsettes direkte i maten, dette er dessuten oljer som med fordel kan tilsettes i raw kaker og desserter på grunn av den milde og gode nøttesmaken, ikke kamufler bort smaken av sidde oljene! Husk at kaldpressede oljer tåler varme dårlig og skal derfor ikke varmebahndles over 180 grader! Oppbevar oljene i kjøleskapet i originalpakningen da kaldpressede oljer skal oppbevares kaldt, mørkt og uten tilgang på oksygen. Link til kaldpresset, økologisk mandelolje finner du HER og kaldpresset, økologisk valnøttolje HER.




BBQ-krydder:

Nydelig krydder med BBQ-smak. Inneholder hickory som virkelig gir en "BBQ-smak" på maten. Gir mye smak og er veldig drøy i bruk. Vi har hatt vårt siden november? Og det brukes mye! Inneholder sukker, men ikke de store mengdene. Ingen kunstige smaksforsterkere i dette krydderet, noe det er i altfor mange krydderblandinger som selges her hjemme. Mannen er VILL etter dette krydderet så dette er i alle fall et must til alle med mannebein og "grillmestere" hjemme, link HER!
 



100% kirsebærsyltetøy:
Ti fulle stjerner vekket min interesse på dette syltetøyet og nå har det fått fjorten fulle stjerner/tilbakemeldinger. Jeg ble like begeistret som forventet. Smaker helt alldeles nyyydelig. Veldig konsentert og kraftig kirsebærsmak så små mengder er nok. Det er ganske surt, men det er bare å blande ut med litt stevia, sukrin eller sirup. Passer utmerket i desserter, smoothies og som pålegg. Ca 60 kr for 225 gram syltetøy kan virke dyrt, men det er verdt hver eneste krone. Direkte link HER. Oppskrift med dette syltetøyet dinner du HER.


Og som vaanlig vil jeg gjerne reklamere litt for koden min på iHerb som gir førstegangskunder $ 5 i rabatt på første bestilling. Ved å bruke koden min får jeg rewards jeg kan bruke på iHerb, så jeg setter enormt stor pris på om noen bruker den!


Fantastisk god pistasjipan!

Denne konfekten laget jeg for en god stund siden, til 17.mai faktisk, og den ble tatt i mot med stor begeistring og fatet ble raskt tomt Tilbakemeldingene var klare og de som smakte synes dette var veldig godt. Alltid hyggelig med tilbakemeldinger! Mitt første møte med kombinasjonen mørk sjokolade og pistasjnøtter var på min første ferie i Tyrkia for maaange år siden. Der solgte de noen helt nydelig sjokoladeplater med mørk sjokolade, pistasjnøtter og havsalt. I ettertrid har jeg funnet noen sukkerfrie sjokoladepistasjnøtter, som smaker helt ok, men som er dyre og laget av mye maltitol = mageknip. Det ligger en liknende oppskrift på pistasjipan ute på bloggen, den er rå og du finner den HER, men personlig syns jeg disse ble enda bedre. Veldig enkle å lage og helt nydelige på smak! 

  
Til ca 20 kuler pistasjipan:
♦ 1 dl pistasjnøtter uten salt = en pose á 70 gram (spar noen til pynt)
♦ 2,5 ss sukrin (kvernet til sukrinmelis)
♦ 5 ss rå agavenektar
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ Evt. 1 ss vann

Slik gjør du: 
- Kvern pistasjnøttene i et mandelkvern. Du kan kverne nøttene i foodprosessor, men det beste er å bruke et mandelkvern da det gir et mykere og finere mel enn i foodprosessor. 
- Kvern sukrin til melis i blender/foodprosessor/med stavmikser/i kaffekvern eller liknende.
- Bland alle ingrediensene. Jeg trengte ikke vann, men se an konsistensen. 
- Trill til kuler og sett kjølig. Frys gjerne ned pistasjkulene hvis du skal dyppe de i sjokolade, det vil gi et tykt og fint sjokoladelag utenpå pistasjipanen. 
Sjokoladen er laget av to deler kakaomasse, en del kakaofett, en dæsj kokosolje, en dæsj carobpulver, en dæsj yaconpulver og litt vaniljepulver.


 

   Ser det ikke godt ut?? :))

Mjuuugly goes crazy +

Ica maxi i Sørlandsparken skal legges ned og derfor var det -50% på hele butikken. Et tap for mange som mistet jobben, men en stor glede for ei som er ute etter spesialmat:

Det var veldig utpelt, men til min store glede var det et lass med quorn igjen, og de ble selvsagt med meg hjem. Er dere klar over at quorn aldri er på tilbud? Så til halv pris ble det nemlig meget billig! Ja, og så ble det med noen andre godsaker da, blant annet økologiske bønner, salsa, ketchup, glutenfrie rundstykker, hvit sukkerfri sjokolade, glutenfri soyasaus og soyamelk. (Men jeg må holde meg unna soya i en stund nå så kun soyalatte eller en dæsj soyasaus av og til). Og så vil jeg gjerne dele en link med dere som jeg fikk i en kommentar på innlegget hvor jeg skrev jeg tror jeg reagerer veldig dårlig på soya. Personen skrev nemlig at det kunne være quornen jeg reagerer på og viste meg videre til en veldig interessant link hvor folk beskriver allergireaksjoner på quorn, rett og slett quorn-allergi. Hvis du blir akutt dårlig av quorn så bør du lese mer om denne typen allergi, men dette gjelder heeeldigvis ikke meg. HER er link. 


Og dere, se hvor stilig mammas gamle komode har blitt. To etasjers kattehus til Freia og Nidar med liggeunderlag innvendig. Det var mammas kjæreste som kom på idéen og vips, to dager senere stod kattehuset ferdig malt. Handy han ja, og JA til gjenbruk! Syns i grunn idéen var helt genial jeg, men nå spørs det bare om de sære kattene våre er like begeistret som meg...

... Og siden jeg nevnte kattene. Sjekk Nidar, han er SÅ fornærma fordi han må gå med bandasje. Tullingen har nemlig klødd seg til blods etter at han ble øremerket og prøvde å klø i øret, men bommet ganske kraftig. Det er ikke store såret, men han er helt flintskallet på området og klør opp skropene gang på gang. Han får bare finne seg i en bandasje når han er så dum og ikke lar såret gro i fred. :)


Det var vel tidenes tulleinnlegg fra meg. Håper dere kan tilgi meg for jeg har masse godt til dere på lager, men jeg må få skrevet innleggene da, som ikke blir nå, og helt sikkert ikke i morgen, men en dag...
Wiiii, der kom mannen hjem med intet mindre enn 7(!!!) pakker fra iHerb! God natt! :)

Riskuber med rå sjokolade og sure kirsebær!

Puffa ris er en glemt skatt som for meg kun forbindes med jul, men puffa ris kan og bør da spises oftere enn kun til jul, eller hva!? Med årene har jeg prøvd puffa bokhvete, puffa kamut, puffa hirse, puffa ris og puffa hvete, men favoritten er puffa ris, og det er jo lett å få tak i! Disse riskubene gir godt med energi og passer like fint i matpakka som til fredagskosen. Kirsebærene gir kubene en syrlig og nydelig smak sammen med den bitre, aromatiske rå kakaoen! Bytt gjerne ut mandlene med andre nøtter eller frø hvis du ikke tåler eller liker mandler. Jeg foretrekker litt mandler i kubene både for smak og konsistens, men også for å gi riskubene sunt fett, mineraler og aminosyrer.

   
Til ca 15 riskuber med sjokolade:
♦ 3 dl puffa ris
♦ 1 dl hakka mandler
♦ 1 dl tørka kirsebær
Til sjokoladen:
♦ 1 dl smelta kakaofett
♦ 2-3 ss kakaopulver
♦ 1 ss yaconpulver 
♦ 1/2 ss carobpulver (eller 1,5 ss hvis du ikke har yaconpulver)
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1/3 ts salt

Slik gjør du: 
- Smelt kakaofett i vannbad eller i ovnen under svak varme. 
- Rør inn de andre ingrediensene til sjokoladen. 
- Vend inn puffa ris, hakka mandler og hakka kirsebær. Det vil virke som om det er altfor mye fyll i forhold til sjokolade, men bare bland og du vil se at alt blir dekket av sjokolade etter en liten stund. 
- Hell rissjokoladen over i en form og press godt sammen. 
- Avkjøl og kjær forsiktig opp i passelige biter.
- Oppbevar tørt, mørkt og kjølig.

VIKTIG: Vanligvis bruker jeg kokosolje og flytende søtning som yaconsirup eller kokosnektar når jeg lager sjokolade, for det gir en helt nydelig sjokolade! Men i denne oppskriften vil jeg ikke anbefale å bruke verken kokosolje eller flytende søtning da kubene vil smelte veldig raskt. Hvis du likevel vil eller må bruke det så smak deg frem og bruk minst mulig.
 


                                                                  Ser det ikke godt ut??? :)
 

Jeg er fryktelig dårlig og dessverre tror jeg det er fordi jeg har spist litt for mye av soya, som jeg ikke tåler så bra.. Soyaintoleransen jeg tydeligvis har blir bare verre og verre så nå må jeg prøve meg litt frem å se om det er den som gjør meg så dårlig, faktisk ordentlig SYK, - i forgårs kastet jeg opp og i går fikk jeg magekramper fra en annen verden... Krysser fingrene for at det ikke er soya for jeg liker soya og jeg vil ikke slutte å spise det!!! Ønsker dere en fantastisk god helg og jeg blir kjempeglad hvis noen av dere gidder å stemme på mitt bidrag i ukens utfordring hos matbloggsentralen, nemlig nummer 22 -raw, meksikanske burgere! 

Mjuuugly's Thaisuppe!

Jeg savner Thailand hver eneste dag og jeg har lagt min elsk på Thaimat og Asiatiske smaker, og på den måten bringer maten meg på et vis tilbake til smilets land flere ganger i uken. I Thailand er kokkene (husmødre som profesjonelle) veldig opptatt av at all mat skal ha en perfekt balanse mellom det søte, det sure, det salte og det sterke, de fire S'ene! I Thailand er det heller ikke uvanlig at man får chilikrydder, fiskesaus eller soyasaus, sukker og eddik i noen skåler ved siden av maten, i stede for salt og pepper slik vi har her hjemme. Slik kan man derfor smaksette maten ekstra etter egne smaksløker. Jeg er ei skikkelig pingle og er veeeeldig forsiktig med chilien, men er derimot raus med det syrlige. Ta oppskriften med ei teskje salt, smak deg frem underveis og finn DIN perfekte Thaisuppe! Jeg har valgt å bruke quorn i denne suppa, som er et vegetarisk og proteinrikt alternativ til kylling. Er du veganer bruker du soyachunks eller tofu, men hvis du er kjøtteter vil jeg anbefale at du prøver quorn. Quorn fåes kjøpt i store dagligvareforretninger og du finner det i frysedisken. Det var etter jeg fant ut av quorn at jeg sluttet å spise dyre-og fuglekjøtt, rett og slett fordi quorn innfridde alt jeg ønsket av kjøtt.

 
  
Til ei stor gryte Mjuuugly's perfekte Thaisuppe:
♦ 2 løk
♦ 2 store fedd hvitløk
♦ En bit fersk ingefær
♦ 1 chili, bruk gjerne 2 eller 3! :) 
♦ 2 sitrongress
♦ 2 ss kokosolje, jeg bruker DENNE til steking
♦ 6 dl kokosmelk
♦ 4 dl vann (eller annen væske)
♦ 2 store gulrøtter
♦ 6 pak choi (kinesisk kål, bruk gjerne nykål nå i sesong!)
♦ 1 pk tynne risnudler á 60 gram
♦ 1 pk quornbiter
♦ Saft av en lime
♦ Masse fersk koriander
Salt og pepper etter smak 

- Hakk løk, hvitløk, ingefær og chili i små biter. Skrell sitrongresset: ta av det ytterste skallet, fjern stilken og del sitrongreset i to. Surr alt dette i en god dæsj kokosolje. 
- Kutt pak choien i små biter og gulrøttene i tynne strimler. Jeg lagde "nudler" av gulrøttene. 
- Hell over all væske, inkludert lime. Tilsett pak choi/kål og gulrøtter. Kok mørt. Smak til med salt og pepper. Tilsett nudler og quorn ti minutter før servering.
- Jo lenger suppa får stå å putre, jo bedre blir den. 
- Koriander tilsettes rett før servering slik at den bare faller sammen, vær raus med korianderen!! :)
NB: Jeg er glad i "tykke" supper, så spe gjerne på med mer væske.

 
                                Server gjerne med nystekte rundstykker og hvitløkssmør, nom! :))
    

Deilig vegansk potetsalat, perfekt tilbehør til grillmat!

Denne oppskriften på potetsalat postet jeg i fjor sommer, men den har blitt en slager her i huset og jeg vil derfor poste den igjen slik at dere blir minnet på den. Oppskriften er bittelitt annerledes, men jeg har laget den melkefri, eggfri og dermed også vegansk. En kjernesunn potetsalat med andre ord, som er veldig enkel å lage! Jeg håper dere stoler på meg og tester ut dette perfekte tilbehøret til grillmaten i sommer!
 





Potetsalat til to:

♦ 4 store poteter
♦ 1,5 dl cashewnøtter, bløtlagt en time eller to
♦ 1 dl vann
♦ Saft av 1/2 sitron
♦ 2 fedd hvitløk
♦ Gressløk og persille om du har
Salt og pepper




Slik gjør du:

- Kok potetene møre med litt salt i vannet. Avkjøl og kutt i terninger.
- Kvern cashewnøtter, vann, sitronsaft, hvitløksfedd, salt og pepper i en blender, med stavmikser eller liknende.
- Væskemengden vil avhenge etter hvor god maskin du har, men bruk minst mulig vann.
- Bland cashewkrem og poteter, hakk urter og rør inn. Smak til med ekstra salt og pepper.

PSSSST! Denne potetsalaten er best fersk og blir tørr av å stå i kjøleskapet siden potetene trekker til seg væske. Hvis du lager en stor porsjon og skal oppbevare potetsalaten en dag eller to så må du oppbevare den i en lufttett boks, og tilsette litt vann og gjerne sitronsaft før servering! Fordelen med oppbevaring er likevel at smakene får satt seg godt!

   
Her har jeg en skikkelig drittdag, og jeg føler rett og slett at jeg har vært på flatfylla i går og det til tross for at jeg tilbragte store deler av lørdagskvelden i senga og sov 15 timer. Ikke en god søndag med andre ord. Aller helst vil jeg hive en pizza i ovnen (av typen kjøpepizza!) og gro fast i sofaen, men det betyr i allefall problemer så jeg får samle sammen noen krefter og få laget middag! I morgen er det meldt sol, så jeg VET at morgendagen blir bedre. Jeg er er sjeleglad jeg blir så bra av sol! Hvordan tilbringer dere søndagen? :) 

Hjemmelaget, vegansk "OST"!!!

Her må jeg nesten skrive "ost" i overskriften siden den "vanlige" osten laget av pasteurisert melk, salt og løpe er et "beskyttet" ord så vidt jeg har fått med meg, men jeg gir blanke, for denne oppskriften gir dere en VEGANSK OST! Jeg spiser veldig mye vegansk mat for tiden (HURRA for meg!!!), men det er en ting jeg er og forblir svak for og det er ost... Da jeg endelig fikk prøvd å lage denne veganske osten, som jeg har hatt i idéboken min i over 1 år, ble jeg så overlykkelig at jeg fikk tårer i øyekroken. Kjeks, druer, syltetøy, valnøtter, vin og ost er noe av det aller, aller beste jeg kan kose meg med, og nå kan jeg spise dette vegansk, og med god samvittighet og helt uten soya (som jeg prøver å unngå pga. goitrogenene, les mer HER.) Det sjukeste er at konsistensen blir som myk ost, altså smøreost, litt som brie og her er det jo bare å smaksette osten med akkurat det du liker best. Jeg er gal etter hvitløk så her ble det hvitløk og gressløk fra vinduskarmen. Himmel og hav, dette er bare genialt! :)

       
Til tre små eller en veldig stor ost trenger du:  
Base:
♦ 3 dl cashewnøtter, bløtlagt i en tim eller to
♦ 3 dl vann
♦ 1 ts salt
♦ 3 ss næringsgjær
Agarblanding:
♦ 1 dl vann
♦ 1 toppa ts agar-pulver
Smakstilsetning: Jeg brukte hvitløk, gressløk og en dæsj sitron

Slik gjør du:
- Bløtlegg cashewnøttene.
- Kvern cashewnøtter, vann, salt og næringsgjær i en blender. Trenger du mer vann for å kverne cashewnøttene ordentlig tilsetter du litt og litt vann, men bruk minst mulig. La nøttemassen stå i blenderen.
- Kok opp 1 dl vann. Tilsett agar og rør godt til agaren er helt oppløst, dette tar ca 1 minutt.
- Hell agarblandingen og eventuelle smakstilsetninger i blenderen sammen med nøttemassen.
- Blend og hell over i former. Her må du være rask for osten stivner raskt når du bruker agar.
- Jeg kledde formene mine med plastfolie, men det var ikke nødvendig.
- Sett i kjøleskapet og la osten stivne. Jeg tror osten stivnet i løpet av et par timer, det går raskere med agar i forhold til gelatin.
- Oppbevar i kjøleskapet i et par-tre dager, men legg osten i en lufttett boks. 
LES MER OM AGAR HER!!!
NÆRINGSGJÆR er veganerenes svar på ost og smaker rett og slett "ostete". I Norge selges næringsgjær på helsekostbutikker under navnet "Bjæst", men jeg bestiller min fra iHerb. Hvis du ikke har næringsgjær og likevel vil prøve denne osten, så fortvil ikke, bare lag den uten, men næringsgjær anbefales for smakens skyld. Les gjerne mer om næringsgjær i innlegget mitt HER.
       
Den første dagen spiste jeg osten med raw kjeks og druer, mmm... Mens dag to hadde jeg litt hjemmelaget goji-og kirsebærsyltetøy på, og det ble enda bedre!

  
Så nå lurer jeg på hva du tenker om denne osten? Er du fristet til å prøve eller holder du deg til "vanlig" ost?




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits