Tilbake til hovedside

Sopp vol 2: Fylte sjampinjonger!

Dagens grilling gikk ikke helt etter planen. Etter 10(!) minutter grilling fant vi ut av alle glør var slukket og at vi hadde brukt alt for lite kull, og tomme var vi. Pyttpytt, ovnen var forvarmet og maten havnet i stekeovnen i stede. Derfor ble det ovnsbakte sjampinjonger i stede og disse ble veldig gode og skal absolutt prøves igjen, men på grillen og med nok kull! :)

   
Til 3 fylte sjampinjonger:
♦ 3 store sjampinjonger
♦ 2 dl bønner - jeg brukte brune 
♦ 1 dl hakka tomater fra boks
♦ 2 ss fersk oregano - evt. en liten 1 ts tørket
♦ 1/2 liten gul løk
♦ 1 ss tomatpure - utsøtet og usaltet
♦ 1 ss balasmicoeddik
♦ 1/4 ts sukrin
♦ 1 fedd hvitløk
♦ Nymalt, sort pepper

- Start med å blende alle ingrediensene utenom sjampinjong og bønner. Dette skal bli til en tykk tomatsaus. SMAK! Trengs det mer av noe krydder? Salt? Sukrin? 
- Bønnene skylles og rennes godt av og blendes bare et par sekunder sammen med tomatsausen. Vi ønsker ikke å mose bønnene helt, noen biter og tyggemotstand er fint. 
- Brekk av stilkene på sjampinjongene. Ta ut bittelitt av innmaten i soppen for plass til fyllet ved hjelp av ei teskje.
- Fyll sjampinjongene så fulle som mulig. 
- Ovnsbak midt i ovnen på 220 grader i ca 30 minutter. 
- Server med ruccolasalat, noen dråper balsamicoeddik, et dryss salt og gjerne litt parmesan, mozarella eller fetaost. 

     

Pannekaker uten gluten og egg :)

Hva med å gjøre litt ekstra stas på frokosten og lage pannekaker som dere serverer med sjokoladesaus, friske bær og et lite sukrinmelis-dryss? Jeg valgte å prøve litt kanel i pannekakerøra og det ble veldig, veldig godt og anbefales og prøves! Pannekakene er uten sukker, gluten, melk og egg, og de stekes lett! Når pannekakene er spist opp kan mn sitte og kose seg med jordbær dyppet i sjokoladesaus. Kanskje en frokost som faller i smak på 17.mai eller en lat søndagsmorgen? Uansett, en god og sunn frokost som metter lenge og smaker nydelig!

 
Til 6 middels store pannekaker:
♦ 1,5 dl glutenfri lys melblanding. Jeg bruker denne.
♦ 0,5 dl fettredusert mandelmel
♦ 2 ts no egg
♦ 4 ss vann
♦ 3 dl melk - jeg brukte hjemmelaget mandelmelk.
♦ 1 ts sukrin - kan droppes
♦ 1/3 ts bakepulver
♦ Ei klype salt
♦ Ca 1/4 ts kanel. DENNE kanelen smaker nydelig!
♦ Kokosolje til steking
Sjokoladesaus:
♦ 2 ss yaconsirup
♦ 1 ts kakaopulver
♦ 1/4 ts vaniljepulver

- Start med å blande ut no egg og vann. Vil dere bruke egg tilsvarer dette to egg. 
- Pisk alle ingrediensene lett sammen og varm opp ei stekkepanne til middels-sterk varme.
- Stek pannekakene i rikelig med kokosolje i to-tre minutter på hver side.
- Yaconsirup, kakaopulver og vaniljepulver blandes klumpefritt.
- Server pannekakene med jordbær, bringebær, blåbær, sukrinmelis og sjokoladesaus.

     Håper oppskriften faller i smak :)
   

Festkake til 17.mai - eller andre anledninger!

Da er det på tide for meg å dele årets festkake med dere. Jeg har tenkt på denne kaken i ukesvis og jeg hadde tre krav til den: sjokolade, bær og krem! Og sannelig ble det ikke det, pluss litt til! Dette er en kake dere gjerne må lage til andre anledninger enn 17.mai, men for meg var 17.mai en god unnskyldning til å lage denne kaken til dere! ;) Jeg elsker å dele slike oppskrifter med dere av den enkle grunn at det å spise glutenfritt, sukkerfritt og melkefritt verken er kjedelig eller smaksløst! 

  Kaken jeg har laget blir HØY da jeg har brukt en springform med diameter på 16 cm. Jeg anbefaler dere en større form og heller kun ett lag med bringebærkrem i stede for to!
         
Sjokoladekake:
♦ 1 økologisk egg
♦ 2 ts no egg * - kan byttes ut med to egg
♦ 1 dl sukrin
♦ 1 dl palmesukker / kokossukker
♦ 5 dl kokosmelk /annen melk
♦ 1/2 dl smeltet kokosolje
♦ 4 dl glutenfri lys melblanding. Jeg bruker denne!
♦ 1 dl fettredusert mandelmel
♦ 1 dl kakaopulver
♦ 1 ss carob (valgfritt)
♦ 1,5 ss psyllium husk 
♦ 1 ts bakepulver
♦ 1/2 ts natron (valgfritt)
♦ 1 ts vaniljepulver
*Røres ut i 4 ss vann. Tilsvarer 2 egg.
Bringebærkrem:
♦ 1 dl ris kremfløte = 100 gram
♦ 4 dl frosne = 2 dl tinte bringebær
♦ 1/3 ts stevia
Hvit krem:
♦ 2 dl ris kremfløte = 200 gram
Karamelliserte nøtter:
♦ 1/2 dl valnøtter
♦ 1/2 dl mandler
♦ 1/2 dl sukrin
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ 1/4 ts salt
♦ 1 ts kokosolje

- Sett ovnen på 180 grader.
Sjokoladekaken:
- Start med å vispe egg, sukrin, palmesukker og vaniljepulver til luftig eggedosis. Tilsett litt og litt kokosmelk underveis til dere har tilsatt all kokosmelk.
- Bland det tørre godt sammen og tilsett litt og litt mens maskinen går. Kakedeigen vil bli tykk, men det skal den være. Tilsett smeltet kokosolje helt til slutt.
- Smør ei springform med litt kokosolje, hell i kakedeigen og stek kaken midt i ovnen på 40-60 minutter avhengig av størrelse på kakeformen. En stor kakeform = kortere steketid, en liten og dermed høy kake som min trenger lenger steketid.
- Ta en kakestest ved å stikke en gaffel/pinne i kaken.
- Avkjøl kaken HELT!
Bringebærkrem:
- Visp riskremen og steviaen til luftig krem. Mos bærene og bland inn i kremen. Sett kjølig.
Hvit krem:
- Pisk riskremen nesten stiv, det er lettere å få kremen stiv når den er avkjølt i forkant. Sett kaldt.
Karamelliserte nøtter:
- Smelt kokosolje, sukrin og vaniljepulver på middels-sterk varme. Pass på at sukrinen ikke brenner seg ved å regulere temperaturen og røre hele tiden.
- Hakk nøttene og rist dissee i den smelta sukrinen. Når dere tilsetter nøttene vil sukrinen klumpe seg igjen, da skal den smelte helt igjen før nøttene er brent.
- Hell nøttene ut over et bakepapir og strø over salt. Avkjøl og hakk opp.
Bygge kaken:
- Når kaken er helt avkjølt kan den deles i to eller tre. Skjær med kniv gjennom kaken og prøv å få den så jevn som mulig.
- Smør på et tykt lag med bringebærkrem, legg på et nytt lag med kake osv.
- Kaken dekkes med hvit krem og toppes med raspa, raw og hjemmelaget sjokolade, karamelliserte nøtter og bær av eget ønske eller sesong.

Noen tips til kaka:
♥ Jeg har brukt en liten springform med diameter på 16 cm, altså en veldig liten kakeform. Kaka blir da veldig høy og vokser nærmest ut av formen. Bruk gjerne en større kakeform. Kaken vil da bli lavere, men mye enklere å arbeide med, og ikke minst skjære opp.
♥ Grunnen til at jeg brukte 1 egg og no-egg var at to av tre egg knuste på vei ut av kjøleskapet.... Ja.... Derfor ble det egg-erstatning, men her kan dere bruke enten kun egg, kun no-egg eller begge deler slik jeg gjorde.
♥ Kremen jeg bruker er vispbar ris kremfløte fra merket "SoyaToo!" som kan kjøpes i velassosierte matvarebutikker og helsekostbutikker. Denne kremen selges også i soya og kokos, men det finnes ogå mange andre alternativer der ute. Husk at det også finnes laktosefri kremfløte for dere som vil bruke det. Her trenger dere kun en vispbar kremfløte.

   
Jeg vil anbelafe dere å droppe det tredje laget jeg laget her. Grunnen er at kaken ser fin ut, -helt til det skjæres i den, da blir det gris. Egentlig ville jeg ikke vise dere bildene under en gang, fordi jeg syns de ble helt grusomme, men det er slik denne bløtkaken blir hvis dere velger å gjøre den like høy. Dropp det tredje laget og ha heller ett tykt lag med bringebærkrem!  

     

Påleggsfavoritt: hjemmelaget bønnepostei!

Det er mange år siden jeg sluttet å spise leverpostei og på den tiden letet jeg stadig etter alternativer. Erstatningen ble bønnepostei, som jeg er veldig glad i, men dette er dyrt i lengden, pluss at de fleste inneholder soya som jeg unngår. Nå har jeg kommet frem til en oppskrift jeg er veldig fornøyd med, og sammen med agurk og vegansk majones er dette påleggsfavoritten over alle for tiden. Oppskriften er STOR, men dere må gjerne havlvere oppskriften.

Jeg må være dønn ærlig med dere, denne posteien ser skremmende likt ut på  leverpostei, men synet bedrar, denne bønneposteien smaker nydelig og den er lett å smøre ut. Me like! :)

   
Oppskrift til et stort glass bønnepostei:
♦ 2 bokser kidneybønner = 450 gram ferdigkokte
♦ 2 dl glutenfri havre
♦ 1/2 gul løk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ Kokosolje
♦ 2 ss usøtet, usaltet tomatpuré
♦ Ca 1 dl vann
♦ 0,5 dl ferskpresset sitronsaft
♦ Nymalt sort pepper, salt, en liten klype cumin (tacokrydder) og et knivodd kajennepepper. Smak dere frem. 


- Start med å blende havregrynene lett, ikke til mel, bare lett kvernet. 
- Hakk løk og hvitløk og surr dette gyllen i litt kokosolje. Det er viktig at dere steker løken for å fjerne råsmaken. 
- Alt, utenom havre og kidneybønner, blendes til en saus. Bruk en stavmikser, en blender eller en foodproesor. 
- Plasser kidneybønner, havre og saus i en foodprosesor. Blend raskt og effektivt til alt er blandet.  
- Tilsett eventuelt bittelitt ekstra vann hvis dere føler det er nødvendig. Bønneposteien vil bli fastere etter noen timer i kjøleskap. 
- Oppbevar bønnepoteien i en lufttett beholder i kjøleskapet. Min holdt i 1,5 uke uten å bli dårlig så denne er relativt holdbar hvis den oppbevares tett. 
- Bønneposteien er god som dip til grønnsaker eller sammen med knekkebrød/brød, agurk, vegansk majones og fersk persille. 

      Oppskrift på havreknekkebrødene finner dere HER! 
      Oppskrift på vegansk majones, naaaaaaam, finner dere HER!
   

Knallgode glutenfrie havreknekkebrød med havsalt!

Disse havreknekkebrødene er enkle å lage, de smaker nydelig og de metter veldig. Mannen og jeg spiste opp alle knekkebrødene på to dager så da var jeg nødt til å lage en ny porsjon. Havre er jo så godt, og sammen med solsikkekjerner og havsalt er dette snadder for ganen. Det aller beste med disse knekkebrødene er at de blir tykke og hvis dere ikke tørker de helt vil de bli myke inni og sprø i kantene, skikkelig godt etter min smak! Havsaltet jeg har brukt er en sann fryd for ganen og det fortjener et eget innlegg en annen gang, men bare stol på meg at det er verdt hver eneste krone og at det anbefales på det varmeste!

   
Oppskriften gir 20 tykke havreknekkebrød:
Lim = gelé:
♦ 1 dl brune linfrø
♦ 3 ss psyllium husk / fiber husk / knuste loppefrø
♦ 4 dl vann
Deigen:
♦ 3 dl glutenfritt havremel
♦ 3 dl glutenfri havregryn
♦ 2 dl solsikkekjerner
♦ 1 dl vann
♦ 2-3 ts havsalt

- Start med å legge linfrø og psyllium husk i de 4 desiliterene med vann. La dette stå i minst en time, da vil frøene svumle opp og bli gelé. Denne geléen fungerer som lim og derfor trenger man ikke egg.
- Havremel lages enkelt ved å blende/kverne havregrynene til mel. Bruk en stavmikser, blender eller foodprosessor.
- Bland alt uten den ene teskjen med havsalt. Bruk gjerne hendene. 
- Smør deigen utover et stekebrett kledd med bakepapir. Det er viktig at deigen fordeles så jevnt som overhode mulig, ellers vil knekkebrødene kreve forskjellig steketid. Strø over 1-2 ts med havsalt.
- Stek knekkebrøddeigen på 180 grader i 20 minutter. Ta ut stekebrettet og rut opp deigen til passelige knekkebrødbiter. Bytt stekebrettet med ei stekerist. Stek videre i 20 minutter.
- Etter disse 40 minuttene skal ovnen skrus ned til 100 grader og knekkebrødene TØRKE, ikke steke. Ta knekkebrødene ut etter hvert snu de og ta av bakepapiret. Tørketiden avhenger etter hvor tykke knekkebrødene er, mine var tykke og måtte tørke i 75 minutter, men det er uansett ikke krise å la de tørke for lenge.
- Jeg anbefaler å oppbevare knekkebrødene i en kakeboks i inntil 2 uker, ellers bør de fryses ned. Knekkebrødene egner seg bra til å fryses. 
 
TIPS 1: Denne oppskriften gir 20 tykke knekkebrød. Hvis dere har lyst på tynnere knekkebrød tilsetter dere mer væske slik at det er lettere å smøre deigen tynt utover et bakepapir.
TIPS 2: Tørk til de er helt tørre eller ta de ut av ovnen mens de enda er myke inni da blir de sprø og gode i kantene, men seige med tyggemotstand inni.

     
                                       Oppskrift på pålegget finner dere HER!

Årets første utesmoothie!

For en utrolig deilig dag vi hadde på Sørlandet i går med sol fra knallblå himmel og over tjue grader i skyggen. Jeg koste meg ute i flere timer og slikket sol til den store gullmedalje. Litt vel ivrig kanskje, for jeg ble meget så rød utover kvelden... *Kremt*. Til lunsj var det tid for noe lett, friskt, godt og leskende og det ble smoothie, ÅRETS FØRSTE UTESMOOTHIE! Åh, som jeg koste meg og det er jeg innmari glad for siden dagen i dag har vært regnfull fra mørke, tunge skyer.

 
Gårsdagens smoothie ble en stor og tykk skogsbærsmoothie, og den er meget easy peasy med få ingredienser. Jeg er så lei av at jeg lager for mye smoothie og ikke har plass til alt i glasset, at jeg tok et norgesglass på en liter! Hvis dere følger oppskriften til denne smoothien blir den tykk som en sorbet og må spises med skje, men ettersom den smelter kan den drikkes med sugerør. Jeg elsker å spise smoothies og nå som jeg er uten blender (!) har jeg neesten ikke noe valg.

Oppskriften er som sagt easy peasy!
♦ 250 gram frossen skogsbærblanding (bjørnebær, blåbær, bringebær ol.) 
♦ 3 dl kokosmelk light
♦ 1 ss lecitin - gir en skikkelig kkremete smoothie og dessuten er lecitin hjerneføde!
♦ 1 ts stevia - jeg bruker dette!
♦ 10 dråper stevia kokos eller annen søtning.
♦ 2/3 ts vaniljepulver 

- Legg alle ingrediensene i en foodprosessor, men la bærene tine litt i kokosmelken før alt blendes.
- Det vil bli en tykk smoothie som må spises med skje, men ønsker dere en tynnere smoothie bruker dere bare blender og ekstra væske. Det vil ikke være mulig å bruke kun tre desiliter væske hvis dere bruker blender!
- Juster søtningen etter eget ønske. Skogsbær er veldig syrlig og trenger mer sødme enn f.eks kun jordbær. 

 
Instagram? @Mjuuugly




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits