Tilbake til hovedside

En oppsummering...

Som noen av dere sikkert har fått med dere så har jeg vært fraværende med lite blogging en periode nå, men det startet egentlig før det. Jeg tenkte å ta en oppsummering av de siste to månedene slik at jeg kan opplyse dere og holde meg selv oppdatert på hvordan formen har vært i denne tiden, derfor går dette innlegget under "månedsoppdateringer". Jeg vil minne om at disse "oppdateringene" er kun for å holde meg selv bevisst ovenfor oppturer og nedturer, evt. bedring eller forverring med tanke på sykdom.


RAW FOOD:
I april skrev jeg DETTE innlegget og var svært klart for å "bli raw", altså spise nærmest mulig 100% rå, ubehandlet og ren mat. Jeg var svært motivert og det var bare en helt utrolig deilig følelse som gikk gjennom kroppen min disse dagene hvor jeg spiste helt rått. Magen var glad, humøret bra og kroppen kriblet av glede. En helt fantastisk og ubeskrivelig følelse med andre ord. Poblemene startet veldig raskt. Jeg fikk ikke sove! Jeg lå våken hele natten, var så trett at jeg hadde lyst å gråte, men fikk ikkle sove og hadde masse energi. Dessverre ga ikke dette seg før jeg spiste varmebehandlet mat igjen. Energi er noe mange lengter etter, men med en ME-kropp er hvile minst like viktig som aktivitet. Nøkkelen er balanse mellom aktivitet og hvile, og når jeg da ikke fikk nok søvn fungerte jeg ikke i det hele tatt. Bortsett fra dette var det bare litt hodepine og muskelsmerter som meldte seg dagene jeg spiste helt rått.

ELIMINERTE BORT KJØTT:
Etter at jeg fant ut at 100% raw food ikke fungerer for meg slik situasjonen er i dag så sluttet jeg med kjøtt. Lysten forsvant og grunnen er nok så enkel som at jeg har lenge fått signaler fra kroppen om at den helst ikke vil ha kjøtt, slik som at blodtypen min bør spise minimalt med kjøtt og at jeg gjennom hele livet bare har vært veldig glad i kylling og har aldri sett gleden i en blodig biff, men viktigst av alt; så VET jeg altfor mye om kjøttproduksjonen i inn-og utland til at jeg kan spise det med god samvittighet. Dessuten forsvinner lysten på kjøtt når man vet og har sett det jeg har. Viser til eget innlegg med linker HER.

VEGETARIANER?
Jeg er likevel ingen vegetarianer. Jeg spiser riktignok ikke kjøtt fra firbeinte eller fugler, men jeg spiser fisk og skalldyr en - to ganger i uka. I tillegg spiser jeg litt meieriprodukter, men får se hvordan det blir med tiden. Jeg reagerer ikke negativt på melk, men om jeg er intollerant vil jeg ikke få vite før jeg tar en test, som koster mye... Egg spiser jeg ikke rent lengre, det spiser jeg bare i matvarer som inneholder egg, feks. hjemmelaget aioli eller quorn. Jeg spiser ikke soyaprodukter annet enn en soyalatte i ny og ne, fordi jeg føler det klusser til hele kroppen min. Soya er ikke bra for meg! Jeg er derfor ingen vegetarianer, men jeg føler meg bare så fantastisk god og snill slik jeg spiser nå. Jeg hadde ALDRI trodd deg om du hadde fortalt meg at jeg kom til å slutte å spise dyrekjøtt, jeg hadde rett og slett vrengt meg i latter! Jeg var en kjøtteter som aldri kunne se for seg et liv uten kylling, mens nå derimot, så storkoser jeg meg med vegetarisk mat. Som den gangen da jeg var ute og spiste med ei god venninne: "Jeg skal ha kyllingsandwitch uten kylling og sopp, men kan jeg få ekstra av grønnsakene i stedet?", servitøren ser rart på meg; "En kyllingsanwitch uten kylling!!? Såklart kan du få det om det er det du ønsker". Dette var et av de beste måltidene jeg noen gang har spist, jafs, og jeg fikk rabatter hvor det stod "VEGGIE" på kviteringen. Dèt kaller jeg service!

"Barbeque-kylling" uten kylling fra Egon. Jeg fikk garnityr i stedet for kylling, helt utrolig nydelig!!


FOR TIDEN:
Slik jeg beskriver over har jeg altså spist i halvannen måned, mye raw food, vegetarisk mat, masse grønnsaker som både har vært kokt og rå, jeg har spist litt deilig salmalaks, fetaost og rørosprodukter. Dette er en balanse jeg fint kan leve med, men jeg skal spise mer rått nå som sesongen tillater det. Raw food anbefales ikke hele året!

VIKTIG:
Jeg mistenker mangler, da spesielt jern og B12. Den eneste B12-kilden jeg har hatt denne tiden er spirulina og chlorella, og en fugl hvisket meg i øret at de med lavt stoffskifte har ekstra dårlig opptak av B12. Jeg får ekstremt lett blåmerker på beina for tiden og det kan være blodplater og jern. Jeg har derfor tatt blodprøver hos legen og bestilt meg et kosttilskudd med både jern og B12. Sjekk HER. Jeg skal tilbake til legen om to uker og ta nye prøver, så skal han sammenlikne prøvene før og etter jeg tok kosttillskuddet.

Ellers har det gått supert å spise vegetarisk. Jeg har stadig fått hørt fra samboer, familie og venner at maten min har sett mye mer spennende ut, fargerik og fristende enn dems, som har hatt kjøtt til. Jeg er klar for sommeren, men jeg kan ikke si noe om tid jeg er tilbake her for fullt. Først litt B12 og jern, deretter litt sol for kropp og sjel, og til slutt bloggen. Jeg leter fortsatt etter MIN vei og jeg vil ikke gi meg før jeg har funnet den. Vi snakkes når dere minst venter det og jeg ønsker dere en god uke! :)



Rått og godt gulrotbrød :)

Mange av dere var interessert i en oppskrift på raw brød og her kommer en som jeg har blitt veldig glad i og som jeg tror de fleste av dere ville likt. Og for de av dere som skulle være i tvil så brødet er vegansk, glutenfritt, melkefritt + gulrotsøtt, mykt og veldig, veldig godt. Brødet kan fint fryses ned og tas opp bare en halvtimes tid før det skal spises. Hurra for raske alternativ! :D

     Her med deilig pålegg:
      ... og uten pålegg:

Til 12 skiver:
♦ 1 neve bløtlagte mandler
♦ 2,5 dl bløtlagte valnøtter
♦ 2 ss bløtlagte linfrø + vannet
♦ 3 økologiske gulrøtter med skall
♦ 0,5 dl vann
♦ Krydder etter eget ønske

TIPS: Hvis du har en juicemaskin kan du også bruke pulpen fra gulrøttene (den tørre masse med fiber som er igjen etter juising).

- Bløtlegg mandler og valnøtter hver for seg over natten.
- Bløtlegg linfrø (jeg brukte gule) i dobbelt så mye vann i ca 1 time.
- Kvern alle ingrediensene i en foodprosessor.
- Skrap masse ned fra kantene.
- Fordel jevnt utover et paraflexx bakeunderlag/bakepapir. Det er viktig at kantene ikke er tynnere enn midten, siden kantene tørkes først.
- Kutt opp med pizzahjul.
- Tørk idehydrator på 41 grader eller i ovn på 50 grader med døren på gløtt i CA 14 timer.
- Snu mot slutten av tørketiden og la brødet tørke en times tid på den andre siden.
NB! Tørkes brødet for lenge blir det knekkebrød!
- Oppbevar i en lufttett boks i kjøleskapet eller frys ned, tiner raskt.

 
   Enkelt, sunt og nydelig gulrotbrød :)
 
  Pålegget på bildene under er økologisk tomat, cashewdressing/dip, hampfrø og vegansk pesto. YUM!
 


Nydelig raw 17.mai-kake! Nam,nam,nam...

Det nærmer seg nasjonaldagen og endelig kunne jeg prøve ut denne kaken som jeg har gått og tenkt på veldig lenge. Det er alltid moro med ideer, men det er enda bedre når det man har gått og grublet over en lengre periode faktisk smaker bedre en forventet. Dette er en alldeles nydelig rå kake som dere kan prøve nå som det går mot varmere dager. Kaken er kald, frisk, søt og altfor god, men den er sunn så spis den med god samvittighet! Dessuten er kaken økologisk, vegansk, lavkarbo, glutenfri, laktosefri, sukkerfri, soyafri og raw (bortsett fra steviaen!). Her er det med andre ord bare å fyre løs, så la tennene løpe i vann og ta en titt nedenfor. :D
 
BUNN:

♦ 2 dl mandler, bløtlagt i ca 10 timer
♦ 3 ss rått palmesukker
♦ 3 ss rå yaconsirup
♦ 1 ts vaniljepulver

BRINGEBÆRKREM:
♦ 4 dl cashewnøtter, bløtlagt i 2 timer
♦ 5 dl frosne bringebær
♦ Søtning. Jeg brukte stevia, men bruk det du selv ønsker.
♦ Nok vann til at blenderen går rundt, men bruk minst mulig. 

JORDBÆRSAUS:
♦ 2,5 dl frosne jordbær
♦ 1 ss rå yaconsirup
♦ 1/2 dl vann
♦ 1 ts psyllium husk/fiber husk/loppefrø

KOKOSKREM (Til et tykt lag, du kan halvere oppskriften):
♦ 2 dl cashewnøtter, bløtlagt i 2 timer
♦ 1 dl rå kokosmasse
♦ 1,5 dl lunkent-varmt vann, viktig!
♦ 3 ss kokosolje
♦ 1/4 ts vaniljepulver
♦ Stevia, evt. annen søtning.

SLIK GJØR DU:
Bunn:
- Kvern alle ingrediensene i en foodprosessor.
- Skrap mandler ned fra kantene og pass på å få med all yaconsirupen som synker til bunnen i maskinen.
- Bunnen er ferdig når den er seig og du kan dytte den ned i ei kakeform.
Bringebærkrem:
- Halvtin eller tin bringebærene.
- Jeg brukte en blender til dette og blendet alle ingrediensene til en jevn og fin krem.
- Det er viktig at du bruker minst mulig vann og heller hjelper blenderen ved å røre rundt av og til. Bruker du for mye vann blir kremen tynn og smaksløs.
Jordbærsaus:
- Halvtin eller tin jordbærene.
- Tilsett alle ingrediensene og blend i blender eller foodprosessor. Jeg brukte stavmikser.
- Sett sausen til side slik at psyllium frøene kan suge til seg væske.
Kokoskrem:
- Denne kremen kan du lage til sist siden kaken må være helt frossen før du kan smøre på kremen.
- Her er det viktig at alle ingrediensene er romtempererte.
- Bland alle ingrediensene + varmt vann i en blender.
- Grunnen til at vannet må være varmt/lunkent er for at kokosoljen skal smelte og blande seg ordentlig med resten av kremen. Kokosolje smelter ved rundt 23 grader.
- Kremen vil være varm så avkjøl den til den har tyknet nok til at du kan smøre den på kaka.
Så gjør du dette:
- Ett lag med mandelbunnen.
- Et tykt lag med bringebærkremen.
- Deretter fryser du ned kaken til bringebærkremen er nesten frossen.
- Hell over jordbærsausen.
- Frys ned kaken igjen, men denne gangen til den er helt frossen.
- Når kaken er helt frossen tar du den ut av formen og smører på kokoskremen, og når kaken er myk nok til å kuttes i er den klar til å serveres. Du kan også pynte kaken, fryse den ned og servere senere, men husk at den må tas opp noen timer før den skal serveres eller evt. tines i kjøleskap over natten.

PS: Formen jeg brukte er den samme som jeg brukte HER. Tror den er 18cm i diameter, ganske liten altså!

 
  
 


    NYDELIG! Håper den faller i smak! :)

 

TIPS til ALLE som bor i Kristiansand!

Det er ikke enkelt å være borte fra bloggen når jeg har et så godt tips som dette til alle som bor i Kristiansand eller i nærområdet... Jeg bare må dele det med dere! Nå vet jeg ikke grunnen, men Norli på Sandens i sentrum skal legge ned og selger derfor ut ALLE bøkene i butikken til minus 50%! Gjettom gleden stod i taket da jeg så dette! Jeg vil virkelig tipse alle mine "helsefreaka" lesere (+ alle som har interessen for bøker) om å ta en titt i bokhandelen en av de nærmeste dagene for da jeg var der, tirsdag, hadde de nemlig alt fra "Supermat", "Kjernesunn familie", (se HER og HER for bokomtale) til "Økologisk mat". Utvalget var stort, men de beste bøkene kommer til å bli revet bort raskt så her gjelder det å være kjapp!

      Her er det førstemann til mølla!

      Selv kom jeg hjem med disse:

Bloggpause!

Jeg tar meg noen dager "fri" og blir borte fra bloggen. Kroppen er ikke samarbeidsvillig og jeg sover altfor (X!!!) mye. Jeg vet jo at dere har full forståelse for at jeg blir borte, men jeg har det best med regelmessig blogging så jeg håper på å få ladet batteriene ganske kjapt og satser på å være tilbake om noen få dager. Bloggen gir meg nemlig masse og dere er helt fantastiske! Ha noen fine maidager i mellomtiden og ta vare på dere selv.


Diabetes? Spis raw food!

For noen dager siden kom jeg over denne dokumentaren som jeg vil anbefale videre til dere. Kort fortalt handler den rett og slett om mennesker med diabetes type 1 og 2 som blir satt på en raw food diett i en måned. Resultetene er enorme bare etter et par dager og etter en måned er samtlige deltakere medisinfrie eller har redusert dosen betraktelig. Det blir sagt at diabetes ikke kan kureres. TULL! Raw food kan kurere eller delvis kurere diabetes! Og hvis du er i tvil om denne påstanden så se filmen og bedøm selv! Jeg er hvertfall ikke i tvil, spis raw food hvis du har diabetes! 

       SIMPLY RAW REVERSING DIABETES IN 30 DAYS - En film jeg anbefaler ALLE å se!




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits