Tilbake til hovedside

Raw fattigmannslunsj alá Mjuuugly!

Kjøleskapet har vært et fryktelig sørgelig syn om dagen og jeg hørt grønnsaksskuffen hyle etter påfyll. Så tomt og trist kjøleskap tror jeg aldri vi har hatt før, men mat må man uansett ha.. Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle lage når det eneste av ferske råvarer kjøleskapet kunne friste med var tre gulerøtter, to løk, en halv honningmelon, en kvart brokkoli, noen veldig gamle appelsiner og en slapp sitron, og tha's it. Nå skal det sies at vi hadde skapene fulle av bønner, linser og basisvarer, men jeg ville ha RAW FOOD! Vel, da må man være litt kreativ og jeg endte opp med en veldig god lunsj.




Honningmlon med snadder:

♦ 3 små gulrøtter
♦ 1/3 brokkoli med stilk
♦ En miniatyrløk
♦ 1/2 honningmelon

Cashewsaus:
♦ En neve rå cashewnøtter, bløtlagt en time eller to
♦ Saft av en halv sitron
♦ Saft fra en halv appelsin
♦ 1 hvitløksfedd
♦ Salt og pepper
♦ Vann



Slik gjør du: 
- Riv gulerøtter og brokkolistilken på rivjern. Kutt opp brokkolitoppene og løken i tynne skiver. 
- Skrap ut frø og innmat av honningmelonen. Jeg brukte bare litt av honningmelonen i salaten. 
- Cashewnøtter, sitronsaft, appelsinsaft, hvitløk, salt og pepper kvernes til en tykk saus. Spe på med nok vann til at blenderen/stavmikseren/kaffekvernet går rundt. 
- Bland grønnsaker og cashewsaus godt sammen. 
- Strø over hampfrø og valnøtter. 
 
      Denne lunsjen er et godt bevis på at raw vegansk mat ikke er kjedelig, selv en fattigmannslunsj!

     

VERDENS beste raw vårruller!!!

Disse vårrullene ble til i et svakt øyeblikk på kjøkkenet da jeg smalt sammen noen av favorittingrediensene mine og endte opp med et resultat som overgikk alle forventninger. Allerede dagen etter var jeg på'an igjen og lagde og skrev ned oppskriften, for en slik nydelig oppskrift må deles. Rispapirene er ikke raw, det vet dere nok, men ellers er oppskriften raw vegansk! Bortsett fra smaken er det beste med disse vårrullene at de ikke krever uvanlige og "rare" ingredienser. Ingrediensene jeg bruker her er råvarer jeg mener alle bør ha tilgjengelig stort sett hele tiden. Dessuten er det viktig at du følger DINE smaksløker og behov og tilsetter grønnsaker og krydder deretter. For at en oppskrift skal bli vellykket er fasiten ganske enkel: DU må smake deg frem underveis! Når det er sagt så er det virkelig en glede å dele denne oppskriften med dere for den er rett og slett helt rå, utrolig god og har en perfekt balanse mellom det sure, det søte, det salte og det bitre!
    

Spiser du lavkarbo så bytter du ut rispapiret med salatblader eller kålblader, og dadlene med noen spiseskjeer yaconsirup så er den saken løst!

Her er oppskriften på verdens beste raw vårruller, komponert av meg! 

♦ 15-20 rispapir
♦ 1/3 nykål
♦ 1/3 agurk
♦ 3 gulrøtter
♦ En bit rødbete **
♦ 5 store spiseskjeer hampfrø **
♦ En god neve valnøtter, bløtlagt et par timer **
** Bruk det du har og liker best! Bytt gjerne ut hampfrø med andre frø, men valnøttene anbefales hvis du tåler de!

PERFEKT saus:
♦ 10 stk soltørka tomater **
♦ 5 store dadler / evt. 10 små **
♦ Saft av 1/2 sitron
♦ En bit ingefær / evt. tørket pulver
♦ Et stort fedd hvitløk
♦ 1/4 ts chili, SMAK deg frem!
♦ 1 ts raw soyasaus (hvis du har)
♦ Salt, pepper
♦ 1,5-2,5 dl bløtleggingsvann
** Bløtlegges i 3 dl vann, gjerne sammen og husk å spar på bløtleggingsvannet!

Slik gjør du: 
- Finhakk nykål og agurk. Riv gulrøtter og en bit rødbete på rivjern. Hakk valnøtter. 
- Lag sausen og marinér den godt inn i råkostsalaten. Her må du huske at væskemengden vil avhenge etter hvor god maskin du bruker, men bruk minst mulig vann! Jeg brukte nøyaktig 1,5 dl bløtleggingsvann og det taklet Magic Bullet'en min akkurat. 
- Legg rispapiret i kaldt vann til de er helt gjennomvåte. 
- Legg deretter ett og ett rispapir på et kjøkkenhåndkle og legg på ei god spiseskje vårrullfyll. Brett sammen og la gjerne vårullen ligge litt til på kjøkkenhåndklet for å "tørke".
 

Mange synes sikkert det er litt rart å spise våruller uten en saus ved siden av, men siden fyllet her er så smaksrikt så syns jeg absolutt ikke det er nødvendig med en saus ved siden av. Vil du likevel ha en raw saus ved siden av så vil jeg anbefale en oppskrift på sweet chilisaus som jeg ikke har prøvd selv, men som en liten fugl visket meg i øret at er knallgod, HER er oppskriften på den. Jeg tror jeg tørr gå så langt at jeg kan garantere at disse vårrullenee vil falle i smak hos både store og små. 

Til mine kjære venner som jeg vet leser dette innlegget: dere kommer garantert til å bli servert disse vårrullene om dere vil eller ikke, og dere kommer til å elske de! Jeg skal til og med lage en variant uten valnøtter til deg René siden du ikke tåler nøtter.

UNGE KOKKER kokkekurs!

Nå kommer jeg med et knalltilbud til alle der ute som er mellom 18-25 år! Unge kokker skal holde et lokallag i Kristiansand denne helgen og har ledige plasser. Derfor skal dere få et knalltilbud: Kurs lørdag 28.april og søndag 29.april klokka 10.00-16.00 begge dagene til 500,-** og påmeldingsfrist er innen fredag kl 12.00. Har du spørsmål kan du henvende deg til lise@funkyfreshfoods.no. Mer om kurset kan du lese om HER!

**For å bli med på dette kokkekurset er det to kriterier du må oppfylle: du må være mellom 18-25 år og du må være medlem i unge kokker. Som medlem i unge kokker får du diverse medlemsfordeler som kokkekurs til rabattert pris, oppskriftshefte i velkomsgave, oppskriftsmagasin på mail fire ganger i året, tips og nyheter, osv. Det koster 100 ,- å bli medlem i unge kokker og du kan lese mer om medlemsskapet HER!

FØRSTEMANN TIL MØLLA! Her er det kun plass til maks 12 stykk.

Er du over 25 år er det fortsatt ledige plasser på raw food workshop, les mer HER!

Repair blåbærsmoothie!


Mannen i hus har blitt syk og han har vært stor tilhenger av å gi kroppen et "vitamin C-sjokk" når han er forskjøla. Før hadde vi alltid brusetabletter med 1 gram vitamin C tilgjengelig og han følte det var til stor hjelp hver gang han var syk. Nå har vi ikke disse tablettene lenger for jeg er stor tilhenger av naturlig c-vitamin, fremfor de kjemisk fremstilte. Men "vitamin C-sjokk" skulle han få siden han ville så jeg laget en reparasjonssmoothie til han, og vet dere, han mente fullt og ærlig at han umiddelbart følte seg bedre, og om det var fysisk eller psykisk så er vel ingenting bedre enn at han følte seg bedre!?





Reprasjonssmoothie til to:
♦ 4 dl frosne blåbær / evt. andre frosne bær
♦ 3 dl kokosmelk
♦ 3 dl vann
♦ 1 ss gojipulver
♦ 2 ts camu camu **
♦ 2 ts lecitin
♦ 1,5 ts vaniljepulver
♦ 1 ts stevia 

** Her er det camu camu-pulveret som er viktig og må ikke utelates, bortsett fra det bruker du det du har av ingrediensene ovenfor. Camu camu er gull verdt og gir faktisk denne smoothien ti ganger daglig anbefalt dose vitamin C. Vitamin C er et vannløslig vitamin som ikke lagres i kroppen. Det er derfor ingen fare å ta store doser vitamin C av og til da kroppen skiller ut overflødig vitamin gjennom urin. 

 

 - Her skal alle ingrediensene blendes sammen. Har du en god blender trenger du kanskje ikke så mye vann som det er oppgitt over, og har du derimot en svak blender vil du trenge mer.
- Drikk med en gang!

Mjuuugly's hummus!

Jeg har alltid vært glad i kikerter, men hummus har jeg aldri taklet. Jeg har senere funnet ut at det ikke er hummusen jeg ikke takler, men tahinien (knuste sesamfrø) og da ble jo saken en helt annen. Jeg har derfor kommet frem til denne oppskriften som passer mine smaksløker bedre enn den originale som lages med tahini og olivenolje, og den blir ekstra fin om du tilsetter litt grønt, gulrot eller rødbete. Ja, for dere vet jo at vi spiser litt med øynene også, ikke sant?
 



Mjuuugly's hummus:
♦1 boks kikerter - ca 230 gram 
♦ 1/2 sitron
♦ 1 pose valnøttsmør eller 1 pose mandelsmør = 2 ss
♦ Ca 0,5 dl vann
♦ 2 digre fedd hvitløk
♦ Salt, pepper
♦ En god dæsj kaldpresset olje om du vil, jeg bruker stort sett kun hampolje.
♦ En halv rødbete (om du vil ha hummusen rosa) 



Slik gjør du:
- Skyll kikertene godt.
- Blend alle ingrediensene i en foodprosessor eller med stavmikser. Har du en god blender kan du sikkert bruke den. Se an hvordan du vil ha konsistensen og tilsett eventuelt mer vann deretter. 
- To fedd hvitløk er mye til denne porsjonen, så vær obs. på det hvis du ikke er veldig glad i hvitløk.
- Smak til med salt og pepper.
      

RAW food workshop, ER DU MED!? :)

På vegne av Lise i Funky Fresh Foods vil jeg nå invitere og anbefale dere, kjære lesere, til å delta på RAW FOOD workshop i Kristiansand. Workshopen går over to dager, men du velger selv om du vil delta på en av dagene eller begge to som vil gi deg redusert pris. 


 

Bildene er hentet fra Funky Fresh Foods og er laget av meg ment som inspirasjon!

Bittelitt om Lise: Jeg ble kjent med denne herlige jenta da hun jobbet på Sans & Smak for ett års tid siden. Sans & Smak er min favorittbutikk i Kristiansand som selger kun økologiske varer. Vi ble raskt "kjent" og stod og snakket om Kombucha, raw food og dehydratorer i evigheter. Det var Lise som introduserte meg for næringsgjær og det var henne jeg fikk smake grønnkål med ostesmak av. Lise flyttet fra Kristiansand og byen ble raskt en raw food-entusiast fattigere. Virkelig en inspirerende, engasjerende og herlig jente som jeg er helt sikker på at kommer til å holde et fantastisk flott kurs og ikke minst gi oss oppskriftene på nydelig raw food!

For mer informasjon sjekk facebooksiden til Funky fresh Foods. Jeg gleder meg veldig og håper å møte mange av dere. Er du med?

Sssalsa!

Salsa er så enkelt å lage at alle burde lage den selv, resultatet blir en hjemmelaget salsa uten kunstige tilsetningsstoffer, smaksforsterkere og skjulte mengder salt og sukker. For å lage en god, hjmmlaget salsa er det likevel to viktige punkter å merke seg, nemlig en: du må ha gode tomater, bruk din favoritt! Og to: du ha fersk koriander. Ellers står man  fritt frem til hva man liker å ha i salsaen, men her kommer i hvert fall min variant. Har du først begynt å lage din egen salsa vil du aldri gå tilbake til kjøpesalsa.

SSSALSA:
♦ 2 store, modne og økologiske tomater
♦ 1/3 rødløk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ 1/4 sitron + 1/4 lime
♦ En god neve fersk koriander
♦ 1 ts palmesukker (valgfritt)
♦ 1 knivsodd chilli
♦ Salt, pepper 

Slik gjør du:
- Finhakk tomater, rødløk, hvitløk og koriander. Evt. kan du kjøre ingrediensene raskt i en foodprosessor. 
- Skvis ut sitron-og limesaft. Bland alt godt sammen.
- Hell salsaen over i en finmaska sil og press ut overflødig væske.
- Du kan med fordel oppbevare salsaen i en lufttett boks i kjøleskapet i et døgn eller to for da vil smakene "sette seg"!

 
 
 

Vegansk snickerskake!

Denne veganske, sukkerfrie og glutenfrie snickerskaken laget jeg for en god stund siden og serverte den til min kjære, min mor og hennes kjære, og den ble tatt svært godt imot. En nydelig kake etter min smak, som ikke er altfor søt og mektig. Kaken er mager, det er dog. IKKE sjokoladefrostingen, men den er himmelsk god og smelter på tunga. 



Snickerskake:
♦ 3 dl fettredusert peanøttmel
♦ 3 dl mandler (males til mandelmel, evt. mandelmel, men ikke fettredusert)
♦ 1 dl sukrin
♦ 3,5 dl melk (jeg brukte kokosmelk og den ga ikke kokossmak på kaka)
♦ 20 dråper english toffee
♦ 2 toppa ts no egg /evt. to egg
♦ 1,5 ss psyllium husk
♦ 1,5 ts natron + syre /evt. 2 ts bakepulver
♦ 1/2 ts salt

♦ + 2 dl peanøtter ristes i stekepanne sammen med litt kokosolje og godt med salt.

Slik lager du snickerskaka: 
- Bland alt det tørr godt sammen. 
- Tilsett resten av ingrediensene og litt og litt kokosmelk. 
- La røra stå en halvtimes tid. Den vil tykne og det skal holde med nøyaktig 3,5 dl væske. 
- Hell kakerøra over i en smurt form, jeg brukte en kakeform som er 24cm i diameter og det gir en ganske flat kake. Strø over ristet peanøtter eller bland de inn i røra, men spar noen til servering. 
- Stek kaka midt i ovnen på 180grader i ca 40 minutter. Hvis kaken blir mørk ovenpå legger du et bakepapir over. Ta stikkprøve med en gaffel: henger det deig igjen må den stekes lenger. 
- Avkjøl helt før du kutter i den.

Sjokoladefrosting:
♦ Kokoskremen fra en boks kokosmelk. *
♦ 100g smelta kakaomasse **
♦ 4 ss smelta kokosolje
♦ 3 ss yacponsirup
♦ 3 ss kakaopulver
♦ 1 dl palmesukker, kvernet til melis eller sukrin om du vil
♦ 25 dråper english toffee

* Hvis kokosmelken ikke har skilt seg setter du den kaldt en stund og den vil skille seg. Det går ikke an å bruke light når du skal bruke kokoskremen. 
** Du kan bruke kakaofett men da bruker du halve mengden og ekstra kakaopulver. Smak deg frem. 

Slik lager du sjokoladefrosting:
- Smelt kakaomasse + kokosolje. 
- Bland resten av ingrediensene. Rør inn smeltet kakaomasse og kokosolje. 
- Skal du smøre frostingen over kaken uten å bruke sprøytepose lar du frostingen stå kjølig en stund til den former seg. Jeg brukte sprøytepose og lot frostingen stå i kjøleskapet et par timers tid for deretter å dandere lekre små topper på hvert enkelt kakestykke.
MERK at alle ingrediensene bør være varme når de skal blandes sammen, over 32 grader, siden det er denne temperaturen kakaomassen trenger for å smelte.  

     ♥ Sjokoladefrostingen vil ikke smelte i romtemperatur, men den bør heller ikke stå for varmt.


Back to reality...

Jeg har nettopp kommet hjem fra tidenes beste ferie sammen med min kjære. Jeg har ikke ord som kan beskrive hvor fantastisk herlig vi har hatt det og derfor vil jeg vise dere noen bilder som beskriver opplevensene mye bedre enn jeg har ord for. Enjoy! :)



             Favoritt strandrestauranten vår:         Frappe med soyamelk og karamell:          Helt ok!          Fine valpen <3           Fine pysen som var så kosete og leken. Møtte oss hver dag på vei til stranda :)         Marked...       Marked. Jeg tror det er bambus som juices.         Vakkert:             Her grilles det fersk mais på stranda:         Alle skal få! :)         Kule fuglen og gribben, makan til frekking!         Fine Surin Beach..             En av Thailands baksider: Villhund som søker skygge under solsengene. Dakars lille..         Helt nydelig!         Møtte noen slektninger!             Vi møtte på en skorpion i jungelen...           Disse fiskene ELSKER banan! (?)             Som tatt ut fra et postkort:            Så skjønn <3                Heaven <3            Vakkert:        Palmer med kokosnøtter overalt, men se opp for de dundrer i bakken med et smell av og til!         Fantastisk mykt og saftig kokoskjøtt.          Veldig, veldig lykkelig! :)

Etter å ha levd drømmen i over 30 grader både på land og i vann, spist den deiligste, hjemmelagde Thaimaten dere kan tenke dere, drukket kokosvann fra de ferskeste kokosnøttene jeg noen gang kommer til å være borte i, spist uendelige mengder med fersk og SOLmoden ananas og mango, drukket litersvis med smoothies laget av kun kokosmelk, isbiter og dagens frukter, slikket sol til den store gullmedaljen, - så må jeg ærlig innrømme at å komme hjem til mitt knøttlille kjøkken med kjedelige råvarer og umodne, smaksløse grønnsaker og frukt, -ikke er særlig fristende å ta fatt på... Tilbake til virkeligheten nå ja og det vil nok ta noen dager før jeg våkner helt av den deilige drømmen jeg har levd, men heldigvis har jeg noen godbiter til dere fra før jeg reiste.




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits