Tilbake til hovedside

Proteinrike peanøtt-og bananpannekaker - uten gluten, melk og sukker :)

Lag disse deilige pannekakene til frokost, lunsj eller til etter treningsmat i helgen. Pannekakene er knallgode og smaker av peanøtt og banan, og er dermed også naturlig søte. Proteininnholdet er høyt (se protein-og kaloriinnhold lengre nede) og bananene sørger for raske karbohydrater. Av den grunn er dette en fin etter treningsmat. Da jeg stod og tok bildene dere ser under fikk jeg tilskuere... Tre nysgjerrige små barn stod over rekkverket der jeg bor og kikka interessert ned på meg. Da eg var ferdig fikk de smake og to av de elsket de(!!!), mens den tredje ikke var overbevist. Alltid moro når jeg får muligheten til å la barn smake på det jeg lager og det er jo ekstra stas når de også liker det!





PROTEININNHOLDET i hele røra er hele 95 gram. Det blir 7,2 gram protein PER PANNEKAKE.
KALORIINNHOLDET i hele røra er 1085 kalorier. Det blir 84 kalorier PER PANNEKAKE!

Mjuuugly's proteinrike banan-og peanøtt pannekaker!
Oppskrift til ca 13 små pannekaker:
♦ 2,5 dl peanøttmel = 120 gram
♦ 2 stk små bananer = 225 gram uten skall
♦ 2 dl kokosmelk - økologisk fullfett
♦ 3 økologiske egg = 1 helt egg + 2 eggehviter
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1 ts glutenfritt bakepulver
♦ 1/2 ts salt

♦ Ekstra væske
♦ Kokosolje til steking

- Blend alle ingrediensene i en foodprosessor. Jeg lot det være noen biter av banan igjen i røren, det ser dere selv om dere vil eller ikke.
- La pannekakerøra stå i kjøleskapet over natten, eller i minst en time eller to, slik at den får satt seg. Den vil tykne og dere bør tilsette bittelitt mer væske rett før røra skal stekes. Bruk vann eller kokosmelk og bruk bare nok til en flytende,men tykk røre.
- Varm opp ei stekepanne med litt kokosolje til middel-sterk varme. Jeg stekte pannekakene på styrke 5 og 6 av 9.
- Det vil være plass til tre pannekaker per steking, ca 1,5 ss røre per pannekake. 
VIKTIG! Pannekakene må steke i ca 4 minutter før dere snur de. Snu pannekakene når de er så vidt tørre i kantene.
- Serveres lune med f.eks frisk frukt og rørte bær. Her har jeg enkelt og greit bringebær, sukrin, vaniljepulver og psyllium husk.




#mat #kosthold #oppskrift #trening #treningsmat #hjemmelaget #frokost #lapper #pannekaker #bananpannekaker #peanøttmel #iherb #protein #banan #kjernesunn #glutenfri #glutenfritt #sukkerfri #sukkerfritt #sunn #sunt #suntoggodt #slanking #vektnedgang #vektklubb #inspirasjon #foto

Hjemmelaget sjokolade med frysetørket bringebær!

Her får dere to oppskrifter på sjokolade; en raw mørk og en hvit sjokolade. Begge oppskriftene ligger ute på bloggen et eller annet sted, men jeg får mange spørsmål om oppskrifter på sjokolade, så her er to små oppskrifter som er enkle å lage. Jeg tilsatte frysetørket bringebær i sjokoladen og det ga en veldig, veldig god og frisk smak i sjokoladen. Bringebær passer utrolig godt sammen med sjokolade! Personlig syns jeg den mørke passer best med frysetørket bringebær, men alle vennene mine som har smakt disse syns den hvite var best. Smaken er vel som baken ;)




Raw mørk sjokolade:
♦ 50 gram kakaosmør
♦ 3 ss kakaopulver
♦ 1 ss kokosolje
♦ 1 ss yaconsirup
♦ 1 ts carobpulver (valgfritt)
♦ 1 ts yaconpulver (valgfritt)
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1/2 ts lecitin (valgfritt)
♦1 liten neve frysetørket bringebær

Hvit sjokolade:
♦ 50 gram kakaosmør
♦ 2 ss kokosolje
♦ 2 store ss sukrinmelis - sukrin malt til melis i foodprosessor
♦ 10 dråper stevia vanilla creme
♦ 1 ts lecitin (valgfritt)
♦ 1 liten neve frysetørket bringebær

Fremgangsmåte for begge sjokoladene: Smelt kakaosmøret over lav varme. F.eks SLIK! Rør inn resten av ingrediensene. Knus bringebærene og tilsett de til slutt. Hel sjokoladen over i sjokoladeformer eller enkelt og greit en boks med bakepapir i. Sett sjokoladen i kjøleskapet.







#mat #kosthold #oppskrift #hjemmelaget #sjokolade #snop #godteri #snacks #konfekt #raw #rawfood #rawsjokolade #vegan #vegansk #sukkerfri #sukkerfritt #melkefri #laktosefri #sunn #sunt #suntoggodt #søttoggodt #bringebær #inspirasjon #foto #vektklubb

Sunn og god granola med banan, havre og nøtter!

Granola, eller Mysli som vi ofte sier her i landet er en miks av korn, nøtter, frø og frukt som spises med melk og fersk frukt eller sammen med yoghurt. Dette er en energiviende og veldig sunn frokost som garantert holder dere mett lenge. Jeg har valgt å bruke banan og dadler som søtning i denne granolaen, og grunnen til det er hovedsaklig sødme, men også fordi disse gir rask energi og mange vitaminer og mineraler. Er dere oppatt av lavkarbo kan dere bruke yaconsirup, men banan og dadler gir en veldig god smak! Sammen med litt proteinrik yoghurt er dette perfekt mellommåltid eller etter-treningsmat!




Oppskriften gir et STORT glass granola!
Bananmos:
♦ 3 stk bananer = 350 gram
♦ 3 dl dadler uten stein = 150 gram - bløtlegges i 3 dl vann
♦ 1,5 dl bløtleggingsvann fra dadlene
♦ 2 ss smeltet kokosolje / annen olje
♦ 2 ts ceylon kanel
♦ 2 ts vaniljepulver 

♦ 8 dl glutenfri havregryn = 300 gram
♦ 3 dl pekannøtter = 150 gram
♦ 1,5 dl valnøtter = 70 gram
♦ 1,5 dl gresskarkjerner = 100 gram
♦ 1,5 dl revet kokos = 30 gram
♦ 1 dl hampfrø uten skall = 70 gram

- Forvarm ovnen på 150 grader.
- Bananmos: Start med å bløtlegge dadlene i 3 dl vann i ca 1 time.
- Blend ingrediensene til bananmosen i en foodprosessor.
- Pekannøtter, valnøtter og gresskarkjerner hakkes fint.
- Alle ingrediensene blandes godt sammen. Pass på at alt, inkludert havregrynene er dekket av bananmos.
- Kle et stekebrett med bakepapir og fordel halve massen godt utover. Det er nok granola til to stekebrett og jeg stekte ett brett av gangen, men det går sikkert an å steke to brett samtidig. Da vil det nok ta litt lengre tid.
- Stek granolaen på midterste rille i 60 minutter på 150 grader. Snu granolaen noen ganger underveis. Granolaen er ferdig når den er tørr, men vil virke litt myk når den er varm.
- Avkjøl granolaen og ha den over i et lufttett glass.
- Oppbevares tørt, kjølig og mørkt.




#mat #kosthold #oppskrift #trening #treningsmat #hjemmelaget #frokost #granola #mysli #banan #kjernesunn #frokostblanding #glutenfri #glutenfritt #vegan #vegansk #sukkerfri #sukkerfritt #sunn #sunt #suntoggodt #slanking #vektnedgang #vektklubb #inspirasjon #foto

Superenkel raw sjokolade protein shake - perfekt etter trening!

En liten oppdatering først! Herlighet, dette året har bare vært helt sinnsykt for min del. Jeg har begynt på en medisin som skulle hjelpe for ME (LDN = lav dose naltrekson) og jammenmeg er jeg bedre enn noen sinne. Det er helt uvirkelig å kjenne at jeg lever og at kroppen fungerer. Av den grunn kan jeg nå TRENE igen, - etter 7 år på sofaen! Jeg tenker å komme tilbake med et utfyllende innlegg om formen min og denne medisinen senere, det er fortsatt bare gått 2,5 uvirkelige måneder, så det er enda tidlig.

Ok, det var oppdateringen. Siden jeg trener er jeg for tiden opptatt av å få i meg proteiner, og det i bøtter og spann. Jeg har også fått med meg at styrketrening er i vinden som aldri før nå og jeg håper derfor dere er klare for en vår og muligens sommer med oppskrifter rike på proteiner? Først ut er en raw sjokolade protein shake. Denne shaken er PERFEKT rett etter hard trening da den inneholder lite fett, raske karbohydrater og proteiner. Skal dere derimot drikke denne som et mellommåltid vil jeg anbefale små justeringer som dere kan se mer om nede på siden. Shaken blir luftig og deilig! 




Denne shaken anbefales rett etter trening = fra 0-60 minutter etter en styrke/og eller kondisjonsøkt!
Til 1 porson: 
♦ 2 scoops hampprotein = 30 gram (scoop følger med)
♦ 100 gram frossen (!!)banan *
♦ 10 isbiter 
♦ 2,5 dl kokosvann **
♦ 2 ss kakaopulver
♦ 1 ts vaniljepulver

* Bananen er viktig for konsistens og sødme. Ønsker dere derimot en lavkarboversjon bytter dere enkelt ut bananen med valgfri sødme etter smak. 
** Kokosvann er GULL etter trening da det fyller på med salter og mineraler som vi mister under svetting. Kokosvann gir også god smak og sødme, men dette er luksusvarianten. Skal shaken drikkes som et mellommåltid anbefaler jeg en teskje lecitin og kokosmelk i stede for kokosvann, og hvis dere ikke har kokosvann anbefaler jeg vann (gir kjedelig smak) eller fettfri valgri melk som soya eller rismelk. 

- Ingrediensene blendes i en foosprorsessor til alle isbitene er most. Hvis dere bruker blender er det mulig dere vil trenge mer væske og shaken blir tynnere.

Etter at dere har drukket denne shaken er det på tide med et ordentlig restitusjonsmåltid som inneholder både fett, karbohydrater og protein, og da gjerne en middag. Pass på at dere får i dere dette måltidet 1 - maks 2 timer etter en hard treningsøkt!




Håper shaken faller i smak hos dere også, dette er en stor favoritt hos meg! Nå skal jeg (HIPP HURRA!) ut på ukens 4. gåtur!!! :D

#oppskrift #mat #kosthold #trening #treningsmat #raw #rawfood #protein #proteinshake #vegan #hamp #hemp #banan #kokosvann #vegansk #melkefri #sukkerfri #naturlig #sunn #sunt #suntoggodt #hjemmelaget #vektklubb #slanking #vektnedgang #diett #inspirasjon #foto

Kjøkkenutstyr: grønnsaksspaghetti og rivjern!

Som matblogger får jeg ofte mail om jeg tar imot tilbud som reklame, affilatelenker og vareprøver, og dere må tro det er mye rart jeg blir spurt om!! Det aller meste (99,5%) er søppel, rett og slett fordi det er helt uvesentlig for innholdet på bloggen min og fordi denne bloggen ikke skal være kjøpt og betalt. Når jeg derimot får tilbud som angår mat er jeg straks interessert. For noen uker siden fikk jeg mail fra hamonoya.no om jeg var interessert i å prøve noen av produktene deres. Om jeg er interessert i å prøve kjøkkenutstyr? OH YES!

Jeg må understreke at produktene er sponset av Hamonoya, men at jeg ikke har inngått noe avtale om å skrive om produktene, så alt jeg skriver her er frivillig og kun mine egne meninger om produktene.



Den første vareprøven er en GEFU Spirelli spaghetti slicer til grønnsaker. Dere som har fulgt bloggen min vet at jeg allerede har en spiralizer som eg er veldig glad i, men denne er relativt stor og den tar mye(!) plass på kjøkkenbenken. Spirelli derimot, er liten og handy. Med andre ord et godt alternativ til spiralizer. Men hvordan funker denne spirelli'en da? Det er to størrelser på knivbladene, og man får altså grønnsaksspaghetti i to tykkelser. Reklamen sier at spirelli skal lage spaghetti av squash og gulerøtter. "Myke" grønnsaker som squash, aubergine, agurk, søtpotet og godt modne rødbeter funker utmerket, men skal man lage gulerotspaghetti må gulerøttene være veldig store for at spirelli skal klare å lage spaghetti av den. Grønnsakspaghetti er en lekker og morsom måte å spise grønnsaker på, og i raw food er det helt vesentlig å ha en slicer av et eller annet slag. Alt i alt er det ingenting å utsette på denne kjøkkenduppedingsen. Den gjør jobben raskt og enkelt og den krever lite plass og rengjøring. GEFU Spirelli er ny på markedet og selges per dags dato hos Kitch'n  for 299,- og Traktøren.

   

   



Den andre vareprøven er et MIcroplane fint rivjern nr. 45004. "Alle" kjente kokker på tv bruker slike rivjern og jeg har lenge hatt lyst på ett, uten at jeg har tatt meg råd til det. Rivjernet er sylskarpt og funker helt utmerket på "tørre" ting som sjokolade, sitrusskall, muskattnøtt, kanel, nøtter og harde oster som parmesan. Det funker også å rive "våtere" ting som f.eks chili, ingefær, og hvitløk og da får man en purrè som ved bruk av en hvitløkspresse (se bilde). Dette er nok en kjøkkenduppedings som ikke står øverst på listen til alle, men som gave til hobbykokken, matentusiasten eller som vertinnegave er denne bare helt perfekt. Prisen er jeg litt usikker på da den varier fra butikk til butikk, men per dags dato selges Microplane rivjern (i forskjellige størrelser) hos Tilbords, Kitch'n, Traktøren og Rafens.







#mat #kosthold #gefu #microplane #hamonoya #kjøkkenutstyr #spaghetti #grønnsaksspaghetti #vegan #rawfood #raw #rivjern #inpirason #suntoggodt

Himmelsk gode raw pistasj-og brownie konfektbiter!

Jeg garanterer dere - disse konfektbitene får bein å gå på! Bare sjekk ingrediensene. Her er det brukt mye snadder for munn og gane. Jeg kunne ikke ha disse i kjøleskapet da jeg gikk til køleskapet fire ganger i timen, bare for å ta en bit. Hehe. Oppskriften krever dog. pistasj nøttesmør, men det betyr ikke at dere er nødt til å bruke det jeg har brukt. Dere kan fint lage deres eget pistasj nøttesmør! Putt pistasjnøtter i en foodprosessor sammen med litt salt og en spiseskje olje, gjerne smeltet kokosolje. Blend og skrap nøtter ned fra kantene i maskinen av og til. Det vil ta ca 10 minutter å lage smøret. Nøttesmøret oppbevares i helt lufttette, mørke glass i kjøleskapet, men aller helst bør det fryses ned for lengre holdbarhet. 

                 Håper dere tar dere tid til å prøve disse deilige konfektbitene, dere vil bli hekta! 




Brownie:
♦ 2 dl mandler = 100 gram (bløtlagt og tørka)
♦ 3 ss yaconsirup
♦ 3 ss kakaopulver
♦ 1 ss smeltet kokosolje
♦ 1 ss carob (valgfritt)
♦ 1 ts vanilepulver
Pistasj- og sjokolade:
♦ 1,7 dl cashewnøtter = 100 gram
♦ 40 gram pistasjnøtter
♦ 40 gram raw sjokolade
♦ 4 store ss pistasj nøttesmør = 50 gram
♦ 2 ss kokosnektar
♦ 2 ss smeltet kokosolje

- Start med å kverne mandlene litt. Vi vil ha litt biter, så ikke kvern de helt. Tilsett de andre ingredienseene og kjør maskinen til det blir en seig og klebrig deig. Foodprosessor funker utmerket til dette.
- Trykk browniedeigen ned i en boks eller liknende, gjerne med bakepapir for å få den lettere ut.
- Pistasjnøtter og sjokolade finhakkes og porsjonen deles i to.
- Cashewnøttene blendes til det er nesten mel og den ene delen pistasjnøtter og sjokolade, nøttesmør, kokosnektar og kokosolje blendes til en seig og klebrig deig.
- Ta deigen ut av maskinen og bland den med den andre delen med pistasj og sjokoladebiter.
- Trykk deretter pistasj og sjokoladedeigen over browniedeigen og sett konfekten kaldt i minst 12 timer. Det er viktig at deigen får satt seg slik at konfekten blir fast og fin.
- Ta konfekten ut av boksen og skjær i passelige biter. Konfektbitene kan fint serveres slik de er nå, men jeg anbefaler å fryse de ned litt og deretter dyppe de i hjemmelaget raw overtrekkssjokolade.








#oppskrift #kosthold #mat #godteri #snop #godis #sjokolade #konfekt #hjemmelaget #raw #rawfood #rawsjokolade #kake #sukkerfri #sukkerfritt #glutenfri #glutenfritt #utenegg #melkefri #vegan #vegansk #sunn #sunt #suntoggodt #snack #snacks #iherb #inspirasjon #foto #vektklubb




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits