Tilbake til hovedside

Mjuuugly's påskemarsipan - gul, sukkerfri og vegansk!

Da er det endelig påske, dere! For meg er det ikke noe spesielt med påske, jeg har ingen tradisjoner og jeg har ingen planer, MEN det er én ting jeg bare må ha i påska og det er marsipan. Marsipan i bøtter og spann! Kolibriegg er og har vært min favoritt i mange år, men for å si det rett ut, den man kjøper på butikk er bare en eggeformet sukkerklump med spor av mandler. Jeg vil ha marsipan med mandler, MASSE MANDLER! Jeg har også gjort en litt spesiell vri på denne påskemarsipanen, men dere kan fint droppe kanelen og bytte ut appelsinjuicen til fordel for annen væske eller sirup. 

   
MJUUUGLY's påskemarsipan alá 2013!
- gir et dusin
♦ 5 dl skolda, kverna mandler. Jeg juksa og kjøpte DENNE! HER er den fra iHerb som jeg vanligvis bruker. 
♦ 1 dl sukrinmelis eller kvern sukrin til melis
♦ 0,5 dl ferskpresset, søt appelsinsaft
♦ 1/2 ts gul konditorfarge fra Wilton - denne er vegansk, men inneholder gulkose. Marsipanen vil likevel ikke påvirke blodsukkeret siden mengden er minimal.
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ Et knivsodd kanel **
** VIKTIG: Marsipanen skal ikke smake kanel, den skal kun ha et hint, en bitteliten ettersmak av kanel. Det er viktig at dere justerer mengden kandel deretter og start heller med for lite enn for mye. Det er viktig at marsipanen smaker mandler, appelsin og vanilje, og ikke for mye kanel!

- Bland det tørre godt sammen. 
- Bruk gjerne hendene og jobb ingrediensene godt sammen. 
- Trill kuler eller lag marsipanformer.
- Frys gjerne ned marsipanen før dere dypper den i sjokolade, da trenger den bare 1-2 dypp. HER er oppskriften jeg bruker for tiden. 

   
Som dere ser ble dette en stor porsjon. Bildene viser faktisk bare 1/3 av all marsipanen, men de andre bitene forsvant lenge før fotografering. Faktisk må jeg lage en ny porsjon i dag eller i morgen for jeg VET at disse kommer til å slå an hos venner og familie i påska, og ja, da må jo Mjuuugly ha nok på lur, ikke sant?
     
       Ser dere forresten strøsselet? Det har jeg laget selv og oppskrift skal dere få, hvis dere vil ha da! ;) 

Deilige blåbærmuffins - uten sukker, gluten og meieriprodukter! :)

Disse muffinsene ble jeg så fornøyd med at jeg laget de to ganger på én uke. En gang til meg selv som test og en gang til bursdagsselskap for nevøen min på 10 år, og muffinsene ble tatt veldig godt i mot av alle, selv om de er laget uten meieriprodukter, sukker og vanlig mel. Muffinsene er enkle, men det er en ting dere må merke dere og det er at dere må bruke "ordnentlige" blåbær, gjerne selvlukkede, men frosne fra butikk går fint. Blåbærene til toppingen er KUN pynt, de smaker ikke blåbær, og er, etter min smak, IKKE "ekte" blåbær" siden de ikke er blå inni, men grønne og smaksløse. Disse store blåbærene er fine til pynt, men ikke bruk de i muffinsrøra! 

       Deilige blåbærmuffins toppet med riskrem:
    
 
Oppskriften gir ca 15 små blåbærmuffins:
♦ 1,5 dl frosne blåbær, tines
♦ 1 dl sukrin
♦ 2 egg fra frittgående og økologiske høner
♦ 3 dl mandelmel - kverna mandler
♦ 1 dl fettredusert mandelmel
♦ 1 dl glutenfri melblanding*
♦ 0,5 dl palmesukker - gir god smak, men kan byttes ut med mer/mindre sukrin.
♦ 3 dl kokosmelk light
♦ 3 ss smelta kokosolje
♦ 2 ts psyllium husk / fiber husk
♦ 1,5 ts bakepulver
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ Riskrem og ferske blåbær til topping

- Start med å piske egg og sukrin til luftig eggedosis. Jeg brukte foodprosessor.
- Bland alt det tørre godt sammen! 
- Tilsett litt og litt kokosmelk i eggedosisen mens maskinen går, og deretter tilsettes alt det tørre litt og litt.
- Hell i den smelta kokosoljen mens maksinen går. 
- La muffinsrøra svelle i minst 10 minutter. Muffinsrøra vil da tykne, men nå rører dere inn de tinte blåbærene. 
- Jeg brukte ca 2 toppede spiseskjeer per muffins. Stekes på 180 grader i 25-30 minutter. Jeg tester muffinsene ved å stikke en trepinne i midten av muffinsen og hvis det ikke er deig på pinnen er de ferdige. Dere kan bruke en gaffel også. 
- Avkjøl helt før dere topper med riskrem og blåbær.
- Muffinsene kan fint fryses (uten topping), men er best ferske.
- Kremen finnes også i kokoskrem og soyakrem, men vanlig krem går også fint :) 
 





* GLUTENFRI MELBLANDING:
Jeg er veldig glad i DENNE melmiksen som jeg kjøper fra iHerb og jeg bruker den stort sett til all glutenfri baking. Hvis jeg er tom har jeg noen ganger brukt Toro's lyse glutenfrie melblanding som selges i alle butikker,  og den funker veldig fint. I tillegg finnes Semper glutenfrie melblandinger i mange butikker, men dette merket har jeg ikke brukt enda siden jeg er fornøyd med de to andre.  

      Nomnom :)
    
    

VERDENS beste tomatsaus alá Mjuuugly!

Nå skal jeg dele en liten hemmelighet med dere, eller, en oppskrift som jeg har fått høre er så god at jeg burde holde den for meg selv. Noen av vennene mine (KRESNE venner!) har smakt denne og de mente at det var den beste tomatsausen de noen sinne hadde smakt, og at jeg aldri burde dele den videre. Vel... Jeg klarer ikke sitte på en slik oppskrift uten å dele den med dere. Jeg er rett og slett for glad i mat til å holde en slik oppskrift for meg selv!
   
Fremgangsmåten tar litt tid her, men det er mulig å fuske litt. Uansett, lag en stoooor porsjon med denne tomatsausen, avkjøl den og frys den ned i porsjonspakker. Lag gjerne dobbel eller trippel porsjon når dere først er i gang så har dere verdens beste tomatsaus tilgjengelig i lang tid. Tomatsausen passer godt til pasta, pizza, supper og lassagne så mulighetene er mange her! 

Til ei stor gryte tomatsaus alá Mjuuugly! 
♦ 700 gram forskjellige typer tomaterr, modne og gode!**
♦ 1 boks hakka italienske tomater
♦ 2 store, gule løk
♦ 5 fedd hvitløk
♦ 1/2 chili, med frø
♦ Kokosolje
♦ 1/2 rød paprika
♦ 1 stor stilk stangselleri
♦ 2 dl kokosmelk light / evt. en skvett matfløte og litt kraft. 
♦ 1 dl fyldig rødvin
♦ 5 ss usøtet tomatpuré
♦ 1 ss sukrin, smak til!
♦ Ca 1 ts salt, smak til!
♦ Ca 1/2 ts nymalt, sort pepper, smak til!
♦ 1 ts Italian seasoning / evt. en blanding av tørket oregano, merian, timian, rosmarin og basilikum.
** For en hurtigere versjon: Bruk evt. hakka tomater fra boks, men pass på å kjøp gode tomater, gjerne italienske, da de er søte og smaksrike! 

- Start med å forvarme ovnen på 180 grader. 
- Kutt tomatene i fire, fjern den grønne stilken. Fordel tomatene ut over et smurt bakepapir med kokosolje, strø over bittelitt salt, sukrin og nymalt pepper. 
- Bak tomatene i ovnen i ca 30 minutter, eller til de er helt møre. 
- Finhakk løk, hvitløk og chili. Surr gyllen i kokosolje. 
- Tilsett paprika og stangselleri og surr litt til. 
- Deretter tilsettes alle de andre ingrediensene, inkludert de bakte tomatene og saftene fra disse. Smak dere frem med salt, pepper og sukrin, men husk at det italisken, tørkede krydderet trenger å kokes for å få frem smaken! Tilsett eventuelt mer av dette etter en halvtimestid.
- Kjør med stavmikser til en jevn og fin tomatsaus. 
- La sausen koke lenge under lokk, gjerne i flere timer slik at smakene får satt seg skikkelig. 
- Tomatsausen blir tykk i konsistens og konsentrert på smak, og det er lite man trenger for mye smak. Spe gjerne ut sausen med litt ekstra væske.
- Avkjøl helt og frys ned i porsjonspakker!


Jeg serverte denne tomatsausen med spaghetti kokt al dente, med kun saus og litt revet ost over. Jeg serverte altså sausen helt uten kjøtt, til kjøttelskere, men de nevnte aldri at det burde vært kjøtt i sausen, så god er den! Dere må bare stole på meg, -dette er verdens beste tomatsaus! 
   
"Kjøtt"bollene på bildet, som ikke er "kjøtt"boller, men deilige veganboller finner dere oppskrift på HER! 

Italiensk minestronesuppe - sunt og godt!

Jeg bare elsker tomatbasert mat og i år har det tatt helt av med gryter og supper laget på tomater. I forrige uke spiste jeg denne suppa til lunsj og middag i tre dager uten å bli lei, for smakene ble bare bedre med dagene! Jeg foretrekker alltid å bruke ferske råvarer, men når det kommer til ferske tomater i Norge så er de dessverre, sure, umodne og harde, og må gjerne ligge dagesvis på kjøkkenbenken for å modnes. Av den grunn velger jeg å bruke hakka tomater fra boks, tomater fra Italia, da er man garantert søte, smaksfulle tomater. Topp med revet parmesan for en ekstra piff eller mozerella hvis dere liker det bedre! Sunt, billig og veldig, veldig godt!

     Dette er en italiensk favoritt alle bør prøve!
 
Italiensk minestronesuppe:
♦ 2 bokser hakka tomater = 800 gram
♦ 7 dl vann / kraft *
♦ 1 gul løk
♦ 3 fedd hvitløk
♦ 1/3 stor purre
♦ 1/2 rød chili med frø
♦ 1 squash
♦ 2 gulrøtter
♦ 1/2 selleirot
♦ 1 potet - kan droppes, men jevner suppa. 
♦ 1 boks hvite bønner
♦ 1 boks kidneybønner
♦ 1 dl glutenfri pasta - jeg brukte DENNE
♦ 3 ss usøtet tomatpuré
♦ 1 ss sukrin
♦ 3 ts Italian seasoning - eventuelt rikelig med tørka oregano og litt merian, timian, rosmarin og basilikum.
♦ Salt og nykvernet pepper
♦ Kokosolje
♦ Revet parmesan

* Bruk nok vann eller kraft til å dekke grønnsakene. Jeg trengte 7 dl og da var det trangt i gryta, men jo lengre suppa koker, desto mer vann frigjøres fra grønnsakene. 

- Start med å finhakke løk, purre, chili og hvitløk. Surr dette gylent i rikelig med kokosolje. 
- Kutt opp grønnsaker i passelige biter. 
- Hell i tomater, vann, sukrin, tomatpuré, krydder og gulrøtter. Gulrøttene trenger lengre koketid enn de andre grønnsakene derfor er det fint om disse kan koke litt før resten av grønnsakene tilsettes. Kok i ca 10 minutter.
- Tilsett sellerirot, potet og squash. Kok i ca 10 minutter. 
- Når alle grønnsakene såvidt er møre tilsettes bønner og pasta og alt koker i ca 10 minutter.
- Total koketid er ca 30 minutter, da bør grønnsakene være møre og pastaen kokt. 
- Suppa blir bare bedre av å stå en dag eller to, men da vil den tykne og dere må spe på med ekstra væske.

      Buon appetito! 




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits