Tilbake til hovedside

Nå får du $8 i rabatt...

...ved bruk av koden min, VOR992, på din bestilling fra iHerb. Husk at rabattkoden kun gjelder førstegangskjøp og dette tilobudet gjelder kun til onsdag 29.februar, etter dette vil koden min gi deg $5 i rabatt som normalt. 

Rabattkoden er forlenget. Du får $8 i rabatt på din første bestilling ved å bruke koden min, VOR992 frem til 31. mars! 

Mager, kjernesunn og VEGANSK sjokoladekake!

Sukkerfri, glutenfri, laktosefri, eggfri, lavkarbo, mager og vegansk. En saftig, ganske flat og kompakt sjokoladekake som minner om brownies i konsistens og med en kraftig sjokoladesmak og god ettersmak av peanøtter. ME LIKE! Rett og slett en nydelig kake! Til alle med nøtteallergi: jeg beklager!




Til en kake trenger du:

♦ 3 dl fettredusert peanøttmel
♦ 1,5 dl fettredusert mandelmel
♦ 5 dl valgfri melk (jeg brukte kokosmelk og økologisk soyamelk)
♦ 1 dl sukrin
♦ 2 toppa teskjeer NO EGG / evt. 2 egg
♦ 25 dråper stevia (jeg brukte hasselnøtt)
♦ 6 ss kakaopulver
♦ 2 ss carob
♦ 1,5 ss psyllium husk 
♦ 2 ts vaniljepulver
♦ 1,5 ts natron **
♦ Saft av en halv sitron **
** Evt. bakepulver.

Slik lager du min veganske sjokoladekake:
- Rør sammen alt det tørre, pass på at det er godt blanda. 
(Bruker du egg blander du egg og sukrin til luftig eggedosis i foodprosessor, blander de tørre ingrediensene godt sammen og tilsetter litt og litt).
- Rør inn steviadråper, sitronsaft og litt av melken.
- Du vil merke at røra tykner raskt. Tilsett mer væske.
- La røra svelle i 5-10 minutter.
- Jeg brukte nøayktig 5 dl væske, men det vil variere ettersom jeg ikke har oppgitt mel i gram. Du må se an konsistensen, røra skal være tykk, men flytende og det er viktig at du lar den svelle litt før den stekes siden psyllium husken suger til seg mye væske. 
- Smør en rund form med litt kokosolje og stek kaken midt i ovnen på 180 grader i ca 30-40 min.
- Jeg åpnet døren noen ganger for å slippe ut fuktighet. 
- Ta stikkprøve med en gaffel: er det deig på gaffelen må den stekes lengre. 
- Steketiden vil variere etter hvilken form du bruker. Blir kaken mørk uten at den er ferdig så legger du bare et bakepapir over kaken og steker den videre.

   
NB: Siden denne kaken er både glutenfri og uten egg så hever den ikke mye. Jeg brukte en stor rund form, tror den er 28cm i diameter og dere kan se at kaken blir ganske flat, men jeg syns ikke det gjorde noe at den ble så flat for den ble saftig og god som brownie. Vil du ha en høyere kake må du bruke en mindre form eller større røre.

              Kutt kaken opp i porsjonsbiter og topp hver bit med din favorittglasur, mmmmm.....
     

Tips til rask middag: tikka masala!

I går gikk det plutselig opp for meg at jeg har visst om en godbit i over to år uten å dele den med dere! Jeg fikk nærmest dårlig samvittighet fordi jeg vet at mange av dere har allergier og at mange er ute etter raske og lettvinte middagstips, for det er vi vel alle sammen? Her vil jeg i hvert fall veldig gjerne tipse dere om en saus jeg virkelig elsker og som jeg vil anbefale på det varmeste, nemlig butikkkjøpt tikka masala saus!


Faktisk vil jeg si at denne sausen er like god som tikka masala man får på indisk restaurant. Ingrediensene er det ikke så altfor mye å sette fingeren på. Det eneste minuset er at det er en del sukker i denne (7,7g/100, altså ca 25gram i hele glasset), likevel er denne så god at jeg overser sukkeret og koser meg med god samvittighet.


Koster rundt 30 ,- for litt over 300 gram og den selges i de aller fleste store butikker som har et normalt utvalg av allergimat. Du finner den i hylla med annen allergivennlig mat.


Favoritten er å spise denne sausen med wokgrønnsaker, kikerter, brun ris couscous og quornbiter. Inkludert couscousen som skal koke i 15 minutter så tar denne retten 20 minutter å lage, og den er en av mine absolutte favoritter for tiden. Og dere, den er like god uten quorn som med, men husk kikertene, de er et must, og det fant jeg raskt ut da jeg spiste denne porsjonen på bildet og ikke hadde kikerter. Dropper du quornen så er dette en VEGANSK middag som selv min kjøttetende forlovede forguder, er det ikke herlig! Frister den?
  

Friskis torsdagskos!

Litt torsdagskos er ikke å forakte, er det vel? Dette var i hvert fall min lunsj i dag. Egentlig er denne isen en smoothie som bare er laget med mindre væske slik at den blir mer som is enn smoothie. Jeg syns det er godt å spise smoothiene mine av og til, og så ser det så mye bedre ut når den serveres i et fint glass og kan spises med skje. Denne oppskriften krever ikke rare ingredienser og den er veldig åpen, så her er det bare å bruke det du har å prøve deg frem.
 



Friskis til to eller en veldig sulten:
♦ Et par never fryste jordbær
♦ Et par fryste never blåbær
♦ Et par spiseskjeer kokoskrem **
♦ En neve kokos
♦ En teskje vaniljepulver
♦ En dæsj økologisk kokosmelk
- Ekstra søtning? Smak deg frem!
- Supermat? Bruk det du har!
** Kokoskremen ligger på toppen av kokosmelken når kokosmelken blir avkjølt. Hvis kokosmelken ikke har skilt seg kan du fint bruke kun kokosmelk, men ikke bruk mye.

- Halvtin bærene. 
- Blend i foodprosessor, det vil ikke funke i blender.
- Det eneste du må huske på her er at bærene er halvfrosne når du kverner de i foodprosessor. Er de helt fryste vil du trenge mye væske for at foodprosessoren klarer å kverne, og da blir det smoothie. Er bærene helt tint vil det bli en saus, så bare pass på at bærene er halvfrosne. 


Sjokoladesaus:
♦ 1 ss yaconsirup (romtemperert)
♦ 1 ss smelta kokosolje
♦ 1 ts kakaopulver
- Rør sammen!
 

       Sjokoladesausen stivner på isen, hvis du ikke vil at den skal det dropper du bare kokosoljen! :)
 

Nydelig tomatsuppe laget på null komma niks!

Denne suppen er kjempeenkel å lage, tar rundt ti minutter fra ingredienser til kokt suppe, koster rundt en tjuekroning og er svært allergivennlig. Det vil si at denne suppen er vegansk, glutenfri, melkefri og soyafri. Her anbefaler jeg dere å lage en dobbel porsjon, fryse ned og bruke restene til pasta bolognese da denne suppen kan bli såpass tykk at den fint kan brukes som pastsaus, men det er du som velger hvor tykk/tynn du vil ha den!




Til min tomatsuppe trenger du:
♦ 1 boks hakka tomater á 500g
♦ 3 dl hjemmelaget tomatpuré **
♦ 2 dl økologisk kokosmelk
♦ 1 stor løk
♦ 2 fedd hvitløk
♦ 2 gulrøtter
♦ 1 ss sukrin
♦ Litt kokosolje til steking
♦ En stilk stangselleri (om du har)
♦ En bit paprika (om du har)
♦ 2 dl vann eller mer
♦ Fersk eller fryst basilikum
♦ Salt, pepper, chili og oregano


** Jeg lager tomatpuré ved å bløtlegge 1,5 dl soltørka tomater (ca 15 stk) i 1,5 dl vann i noen timer. Dette moser jeg med stavmikser eller i blender til en tomatpuré. Hvis du skal bruke butikkjøpt tomatpuré så merk deg at du vil trenge mer væske i denne suppa. 

Slik gjør du: 
- Start med å lage tomatpuré.
- Har du dårlig tid: rasp gulrøttene og finhakk grønnsakene.
- Surr løk, hvitløk, gulrøtter, paprika og stangselleri i kokosolje.
- Tilsett resten av ingrediensene utenom vann og basilikum. Bruker du tørket basilikum tilsetter du dette nå. 
- La suppa småkoke i 5 minutter, men veldig gjerne lenger da den bare blir bedre av å stå. Kjør med stavmikser, tilsett mer vann eller kokosmelk til ønsket tykkelse på suppa. Tilsett basilikum. Merk deg at suppa blir veldig tykk og bør gjevnes ut med litt vann eller mer kokosmelk etter at den er most med stavmikser!


             I kveld blir det pasta bolognese med shiratakinudler, quorn og denne suppa. NOM! :)

En glemt skatt: fylte dadler!

Jeg bruker stort sett aldri dadler i oppskriftene mine lengre. Grunnen er ganske enkel at jeg ikke tåler de så godt og de sender blodsukkeret mitt til himmels. Dagen etter jeg har spist dadler crawler jeg etter søtt og det er akkurat dette jeg vil unngå, og derfor holder jeg meg stort sett unna dadler. MEN, forrige uke kom min kjære over noen veldig fine, store, saftige og ferske dadler og han var bare nødt til å ta med en pose hjem til meg. Bare se så lekre:

 
Jeg laget denne deilige daddelsnacksen til meg og min kjære og han rynket usikkert på nesa da jeg sa jeg laget noe til oss med dadler, men det viste seg at han ELSKET de!!! Min kjære syns begge fyllene var like gode, mens jeg syns det ble kakao var best, men dere begynner jo å bli godt kjent med meg og jeg er svak for alt med sjokolade! 

Fyll nr 1: Salt mandelfyll:
1 pose mandelsmør = 33,7 g mandelsmør
♦ 1 ss yaconsirup eller kokosnektar
♦ En god dæsj salt

Fyll nr 2: Kakao-valnøttfyll:
1 pose valnøtt-og cashewsmør = 33,7 g valnøttsmør eller annet nøttesmør.
♦ 1 ss yaconsirup eller kokosnektar
♦ 1 toppet ts rått kakaopulver
♦ Ei klype salt

Dette er latterlig lett:
- Del dadlene i to. Fjern steinen.
- Bland ingrediensene til fyllene.
- Fyll dadlene med en halv teskje av fyllet.
Det eneste du bør passe på når du skal lage disse er kvaliteten på dadlene. Kjøp saftige og ferske dadler for det gir et mye bedre resultat enn de steinharde dadlene som selges på pose.


    PRØV! Jeg er ganske sikker på at du blir overrasket over hvor godt og enkelt denne snacksen er.

Min nye favoritt: raw kokosnektar!

Etter at jeg la om kostholdet har jeg bevisst vært på jakt etter gode alternativer til søtning og jeg må si jeg har funnet noen favoritter etter mye prøving og feiling. Blant annet er jeg veldig glad i yaconsirup, faktisk er jeg storforbruker og elsker smaken, men den yacosirupen som er billigst er ofte utsolgt og den er ikke raw. Nå har jeg funnet meg et fantastisk alternativ til yaconsirup som både er nydelig på smak, raw, billig og sunn, nemlig raw kokosnektar!



OM RAW KOKOSNEKTAR:
 
♦ Kokosnektar utvinnes fra stammen i palmetreet. Man får kokosnektaren ved å kutte et snitt i greinene til treet og sette en boks under slik at sevjen kan renne ut. Det er denne sevjen som er kokosnektar. 
♦ Deretter lufttørkes kokosnektaren for å redusere vannmengden og for å tykne. Tørkes nektaren videre blir den rått palmesukker
♦ Denne er RAW, vegansk, økologisk og helt uten andre ingredienser.
♦ Inneholder mye vitaminer og mineraler, spesielt vitamin B, C, magnesium, jern og kalium.
♦ I tillegg inneholder den 17 aminosyrer og mye inulin, som er"mat" for de gode tarmbakteriene.
♦ Denne har en GI på 35 og påvirker dermed ikke blodsukkeret i like høy grad som annen sirup som honning og agavenektar. 
♦ 1 ss inneholder 55 kalorier.
♦ Smaker IKKE kokos!
♦ Brukes der du ville brukt annen sirup.
♦ Kan oppbevares i romteperatur.
♦ Koster ca 50 kroner for 355 ml, billig!
♦ Jeg kjøper min HERFRA!
♦ Les mer om raw kokosnektar på coconutsecret.com.


Smaksmessig er kokosnektaren mest lik agavenektar, men husk at agavenektar varierer veldig i smak etter kvalitet og merke. Kokosnektaren er bittelitt søtere enn yaconsirup, men den har ikke den fruktige smaken som yaconsirup har. Ellers er de ganske like, med en karamellsøtlig smak som passer PERFEKT sammen med stevia English Toffee-dråper! Har du smakt rått palmesukker så vet du hvordan kokosnektar smaker. 

   Husk at i alle oppskrifter jeg bruker kokosnektar kan du bruke yaconsirup, agavenektar eller annen sirup!
    




Kategorier


Photobucket



Instagram

hits