Tilbake til hovedside

Proteinrike peanøtt-og bananpannekaker - uten gluten, melk og sukker :)

Lag disse deilige pannekakene til frokost, lunsj eller til etter treningsmat i helgen. Pannekakene er knallgode og smaker av peanøtt og banan, og er dermed også naturlig søte. Proteininnholdet er høyt (se protein-og kaloriinnhold lengre nede) og bananene sørger for raske karbohydrater. Av den grunn er dette en fin etter treningsmat. Da jeg stod og tok bildene dere ser under fikk jeg tilskuere... Tre nysgjerrige små barn stod over rekkverket der jeg bor og kikka interessert ned på meg. Da eg var ferdig fikk de smake og to av de elsket de(!!!), mens den tredje ikke var overbevist. Alltid moro når jeg får muligheten til å la barn smake på det jeg lager og det er jo ekstra stas når de også liker det!





PROTEININNHOLDET i hele røra er hele 95 gram. Det blir 7,2 gram protein PER PANNEKAKE.
KALORIINNHOLDET i hele røra er 1085 kalorier. Det blir 84 kalorier PER PANNEKAKE!

Mjuuugly's proteinrike banan-og peanøtt pannekaker!
Oppskrift til ca 13 små pannekaker:
♦ 2,5 dl peanøttmel = 120 gram
♦ 2 stk små bananer = 225 gram uten skall
♦ 2 dl kokosmelk - økologisk fullfett
♦ 3 økologiske egg = 1 helt egg + 2 eggehviter
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1 ts glutenfritt bakepulver
♦ 1/2 ts salt

♦ Ekstra væske
♦ Kokosolje til steking

- Blend alle ingrediensene i en foodprosessor. Jeg lot det være noen biter av banan igjen i røren, det ser dere selv om dere vil eller ikke.
- La pannekakerøra stå i kjøleskapet over natten, eller i minst en time eller to, slik at den får satt seg. Den vil tykne og dere bør tilsette bittelitt mer væske rett før røra skal stekes. Bruk vann eller kokosmelk og bruk bare nok til en flytende,men tykk røre.
- Varm opp ei stekepanne med litt kokosolje til middel-sterk varme. Jeg stekte pannekakene på styrke 5 og 6 av 9.
- Det vil være plass til tre pannekaker per steking, ca 1,5 ss røre per pannekake. 
VIKTIG! Pannekakene må steke i ca 4 minutter før dere snur de. Snu pannekakene når de er så vidt tørre i kantene.
- Serveres lune med f.eks frisk frukt og rørte bær. Her har jeg enkelt og greit bringebær, sukrin, vaniljepulver og psyllium husk.




#mat #kosthold #oppskrift #trening #treningsmat #hjemmelaget #frokost #lapper #pannekaker #bananpannekaker #peanøttmel #iherb #protein #banan #kjernesunn #glutenfri #glutenfritt #sukkerfri #sukkerfritt #sunn #sunt #suntoggodt #slanking #vektnedgang #vektklubb #inspirasjon #foto

Sunn og god granola med banan, havre og nøtter!

Granola, eller Mysli som vi ofte sier her i landet er en miks av korn, nøtter, frø og frukt som spises med melk og fersk frukt eller sammen med yoghurt. Dette er en energiviende og veldig sunn frokost som garantert holder dere mett lenge. Jeg har valgt å bruke banan og dadler som søtning i denne granolaen, og grunnen til det er hovedsaklig sødme, men også fordi disse gir rask energi og mange vitaminer og mineraler. Er dere oppatt av lavkarbo kan dere bruke yaconsirup, men banan og dadler gir en veldig god smak! Sammen med litt proteinrik yoghurt er dette perfekt mellommåltid eller etter-treningsmat!




Oppskriften gir et STORT glass granola!
Bananmos:
♦ 3 stk bananer = 350 gram
♦ 3 dl dadler uten stein = 150 gram - bløtlegges i 3 dl vann
♦ 1,5 dl bløtleggingsvann fra dadlene
♦ 2 ss smeltet kokosolje / annen olje
♦ 2 ts ceylon kanel
♦ 2 ts vaniljepulver 

♦ 8 dl glutenfri havregryn = 300 gram
♦ 3 dl pekannøtter = 150 gram
♦ 1,5 dl valnøtter = 70 gram
♦ 1,5 dl gresskarkjerner = 100 gram
♦ 1,5 dl revet kokos = 30 gram
♦ 1 dl hampfrø uten skall = 70 gram

- Forvarm ovnen på 150 grader.
- Bananmos: Start med å bløtlegge dadlene i 3 dl vann i ca 1 time.
- Blend ingrediensene til bananmosen i en foodprosessor.
- Pekannøtter, valnøtter og gresskarkjerner hakkes fint.
- Alle ingrediensene blandes godt sammen. Pass på at alt, inkludert havregrynene er dekket av bananmos.
- Kle et stekebrett med bakepapir og fordel halve massen godt utover. Det er nok granola til to stekebrett og jeg stekte ett brett av gangen, men det går sikkert an å steke to brett samtidig. Da vil det nok ta litt lengre tid.
- Stek granolaen på midterste rille i 60 minutter på 150 grader. Snu granolaen noen ganger underveis. Granolaen er ferdig når den er tørr, men vil virke litt myk når den er varm.
- Avkjøl granolaen og ha den over i et lufttett glass.
- Oppbevares tørt, kjølig og mørkt.




#mat #kosthold #oppskrift #trening #treningsmat #hjemmelaget #frokost #granola #mysli #banan #kjernesunn #frokostblanding #glutenfri #glutenfritt #vegan #vegansk #sukkerfri #sukkerfritt #sunn #sunt #suntoggodt #slanking #vektnedgang #vektklubb #inspirasjon #foto

Pannekaker uten gluten og egg :)

Hva med å gjøre litt ekstra stas på frokosten og lage pannekaker som dere serverer med sjokoladesaus, friske bær og et lite sukrinmelis-dryss? Jeg valgte å prøve litt kanel i pannekakerøra og det ble veldig, veldig godt og anbefales og prøves! Pannekakene er uten sukker, gluten, melk og egg, og de stekes lett! Når pannekakene er spist opp kan mn sitte og kose seg med jordbær dyppet i sjokoladesaus. Kanskje en frokost som faller i smak på 17.mai eller en lat søndagsmorgen? Uansett, en god og sunn frokost som metter lenge og smaker nydelig!

 
Til 6 middels store pannekaker:
♦ 1,5 dl glutenfri lys melblanding. Jeg bruker denne.
♦ 0,5 dl fettredusert mandelmel
♦ 2 ts no egg
♦ 4 ss vann
♦ 3 dl melk - jeg brukte hjemmelaget mandelmelk.
♦ 1 ts sukrin - kan droppes
♦ 1/3 ts bakepulver
♦ Ei klype salt
♦ Ca 1/4 ts kanel. DENNE kanelen smaker nydelig!
♦ Kokosolje til steking
Sjokoladesaus:
♦ 2 ss yaconsirup
♦ 1 ts kakaopulver
♦ 1/4 ts vaniljepulver

- Start med å blande ut no egg og vann. Vil dere bruke egg tilsvarer dette to egg. 
- Pisk alle ingrediensene lett sammen og varm opp ei stekkepanne til middels-sterk varme.
- Stek pannekakene i rikelig med kokosolje i to-tre minutter på hver side.
- Yaconsirup, kakaopulver og vaniljepulver blandes klumpefritt.
- Server pannekakene med jordbær, bringebær, blåbær, sukrinmelis og sjokoladesaus.

     Håper oppskriften faller i smak :)
   

Luksusfrokost: Glutenfri panneKAKE!

... Eller pannekaketårn! Åh, som jeg elsker slike morgener som denne da jeg våknet og hadde energi til å lage en skikkelig luksusfrokost til min kjære og meg selv. Det er ikke til å stikke under stol at å starte dagen med en slik kake er en luksusfrokost, - i hvert fall for meg som bruker 5 timer på å våkne! Dette er en stor porsjon og restene egner seg veldig bra til lunsj og kveldsmat. Pannekakene metter godt og hvilket tilbehør man vil ha velger man helt selv, men min favoritt er rørte bær, yaconsirup, hakka nøtter og fersk frukt/bær. Pannekakene er ikke søte så derfor egner et søtt tilbehør seg godt til disse pannekakene :)

     
Oppskriften gir 5-7 pannekaker:
♦ 1 egg fra økologisk, frittgående høner
♦ 1 dl fettredusert mandelmel - ikke "vanlig" mandelmel. Kjøpes på helsekost.
♦ 1 dl glutenfri melblanding - hvilken som helst funker. Jeg brukte DENNE.
♦ 1,5 dl økologisk kokosmelk / evt. annen væske
♦ 1 dl vann / evt. annen væske 
♦ 1/2 ts bakepulver
♦ 1/2 ts vaniljepulver
♦ Økologisk meierismør eller olje til steking 
- Bland det tørre godt sammen. 
- Rør inn egg og væske. Se an væskemengden litt, pannekakerøra skal være tykk! 
- Varm ei stekepanne og smelt smør/olje. Stek pannekakene på middels til sterk varme i noen minutter på hver side.
- Toppes med rørte bær, yaconsirup, granateplekjerner/bær og hakka nøtter. YUM!

Rørte bær:
♦ En neve frosne blåbær
♦ En neve forsne jordbær
♦ 1 ss sukrin
♦ 1/5 ts stevia
- Bærene tines og røres med stavmikser eller i foodprosessor.



      Så, fristet disse pannekakene, eller?
       

Knasende snacks!

Er du en av de som har en pose med puffet ris/hvete/havre/amaranth eller kamut liggende uten å få brukt det til noe? Jeg laget puffet kamut med sjokolade, en vanlig småkake vi spiser til jul. Etter det har jeg ikke fått brukt den puffede kamuten min så jeg tenkte jeg måtte få til en oppskrift. Det ble en knasende sprø snacks, minner om granola med sjokolade på smak, men jeg ville ikke spist disse med melk. Disse ble mer kveldskos enn en frokostblanding, dessuten, liker du ikke bokhvetesmaken så forsvinner den bort.


Oppskrift:
♦ 1 L puffet kamut/hvete/havre/ris/amaranth
♦ 1 dl spiret bokhvete
♦  4 ss rått kakaopulver
♦ 1 ss carob (kan droppes og byttes med andre superfoods)
♦ 1 ss mesquite (kan droppes eller byttes med andre superfoods)
♦ 1 ts xylitol/m stevia, stevia eller mer av annen søtning
♦ 1 ts vaniljepulver
♦ 1/2 ts himalayasalt
♦ 7 små dadler uten stein (bløtlagt en time eller to)
♦ Litt vann

               

♦ Bland alt det tørre i en bolle.
♦ Kvern dadlene med daddelvannet (vannet skal stå rett over dadlene) til en gjevn flytende masse. Denne massen fungerer som bindemiddel og naturlig søtning.
♦ Hell daddelmassen over i det tørre, bland godt!
♦ Tilsett vann etter behov. Ikke ta for mye vann, men bruk litt av gangen.
♦ Fordel godt utover et bakepapir, tørkes på 50 grader med døren på gløtt til blandingen er helt tørr. Det tok 6 timer hos meg, men dette varierer!
♦ Jeg tørket på 50 grader for å skåne de rå ingrediensene, men dere kan fint tørke på høyere varme. Det går fortere, men ødelegger også mer ;)
♦ Snacksen er knasende tørr og uten fett, derfor oppbevarer jeg den enkelt og greit i en lufttett boks i kjøkkenskapet. Ingen fare for mugg eller harsknet fett!
♦ Prøv gjerne med andre urter, krydder, smaker- etter hva du selv liker!
NB: Kamut inneholder gluten! De fleste (stort sett alle) som reagerer på hvete trenger nødvendigvis ikke reagere på kamut, det er kun de med cøliaki som må holde seg helt unna kamut. 

Knasende sprøtt og godt! Nom!




Kategorier




Instagram

hits