Tilbake til hovedside

Knallgode glutenfrie havreknekkebrød med havsalt!

Disse havreknekkebrødene er enkle å lage, de smaker nydelig og de metter veldig. Mannen og jeg spiste opp alle knekkebrødene på to dager så da var jeg nødt til å lage en ny porsjon. Havre er jo så godt, og sammen med solsikkekjerner og havsalt er dette snadder for ganen. Det aller beste med disse knekkebrødene er at de blir tykke og hvis dere ikke tørker de helt vil de bli myke inni og sprø i kantene, skikkelig godt etter min smak! Havsaltet jeg har brukt er en sann fryd for ganen og det fortjener et eget innlegg en annen gang, men bare stol på meg at det er verdt hver eneste krone og at det anbefales på det varmeste!

   
Oppskriften gir 20 tykke havreknekkebrød:
Lim = gelé:
♦ 1 dl brune linfrø
♦ 3 ss psyllium husk / fiber husk / knuste loppefrø
♦ 4 dl vann
Deigen:
♦ 3 dl glutenfritt havremel
♦ 3 dl glutenfri havregryn
♦ 2 dl solsikkekjerner
♦ 1 dl vann
♦ 2-3 ts havsalt

- Start med å legge linfrø og psyllium husk i de 4 desiliterene med vann. La dette stå i minst en time, da vil frøene svumle opp og bli gelé. Denne geléen fungerer som lim og derfor trenger man ikke egg.
- Havremel lages enkelt ved å blende/kverne havregrynene til mel. Bruk en stavmikser, blender eller foodprosessor.
- Bland alt uten den ene teskjen med havsalt. Bruk gjerne hendene. 
- Smør deigen utover et stekebrett kledd med bakepapir. Det er viktig at deigen fordeles så jevnt som overhode mulig, ellers vil knekkebrødene kreve forskjellig steketid. Strø over 1-2 ts med havsalt.
- Stek knekkebrøddeigen på 180 grader i 20 minutter. Ta ut stekebrettet og rut opp deigen til passelige knekkebrødbiter. Bytt stekebrettet med ei stekerist. Stek videre i 20 minutter.
- Etter disse 40 minuttene skal ovnen skrus ned til 100 grader og knekkebrødene TØRKE, ikke steke. Ta knekkebrødene ut etter hvert snu de og ta av bakepapiret. Tørketiden avhenger etter hvor tykke knekkebrødene er, mine var tykke og måtte tørke i 75 minutter, men det er uansett ikke krise å la de tørke for lenge.
- Jeg anbefaler å oppbevare knekkebrødene i en kakeboks i inntil 2 uker, ellers bør de fryses ned. Knekkebrødene egner seg bra til å fryses. 
 
TIPS 1: Denne oppskriften gir 20 tykke knekkebrød. Hvis dere har lyst på tynnere knekkebrød tilsetter dere mer væske slik at det er lettere å smøre deigen tynt utover et bakepapir.
TIPS 2: Tørk til de er helt tørre eller ta de ut av ovnen mens de enda er myke inni da blir de sprø og gode i kantene, men seige med tyggemotstand inni.

     
                                       Oppskrift på pålegget finner dere HER!

Julegavetips: Hjemmelagde knekkebrød!

Hjemmelagde knekkebrød er en perfekt gave til de som har "alt" eller ikke ønsker seg noe...i år heller! Disse knekkebrødene holder seg knasende sprø og så lenge de oppbevares kjølig har de også lang holdbarhet. Jeg har blitt totalt hekta på disse knekkebrødene og noen dager har jeg spist nesten bare knekkebrød med mengder av pålegg. Det blir mye knekkebrød dét og jeg har måtte lage ny porsjon flere ganger allerede. Oppskriften gir to brett, men kan fint dobles. Prøv gjerne å stek to brett av gangen, men jeg har ingen erfaring med det i min ovn så dette vet dere best selv.

               Uten gluten, soya, egg og meieriprodukter, men stappet med sunne næringsstoffer!
     



Hjemmelagde, glutenfrie knekkebrød,

- oppskriften gir 2 brett:
♦ 3 dl solsikkekjerner
♦ 3 dl glutenfrie havregryn
♦ 2 dl linfrø
♦ 1 dl sesamfrø
♦ 1 dl bokhveteflak / evt. mer havregryn
♦ 1 dl gresskarkjerner
♦ 1 ss psyllium husk - kan droppes om du ikke har!
♦ 1 ts salt
♦ 7 dl vann

TO DO:
- Legg alle ingrediensene i en foodprosessor og kvern noen sekunder slik at alt såvidt blir kvernet. Det skal ikke bli finmalt, kun grovmalt og litt "melete". 
- Tilsett vann og la trekke i 20-30 minutter slik at psyllium husk og linfrøene får sugd til seg væske. 
- Deretter smøres halve knekkebrødddeigen ut over et bakepapir. Jobb godt med deigen og få den så jevn som overhode mulig. Husk at det er vanlig at knekkebrødene blir tykkest på midten så ha dette i bakhodet når du smører deigen ut godt ut i kantene. 
- Stek knekkebrødene i 20 minutter på 170 grader. Ta de deretter ut av ovnen og rut opp i passelige biter med f.eks et pizzahjul. 
- Stek videre på 170 grader i 30 minutter. Pass på at de ikke blir brent. Etter dette skrur dere ned temperaturen til 100 grader og steker knekkebrødene i nærmere en time. Det vil gå raskere hvis du steker knekkebrøene med onvsdøra på gløtt. 
- Avkjøl på rist og oppbevar i en kakeboks eller et norgesglass UTEN gummiringen som gjør glasset lufttett. Oppbevarer du knekkebrødene lufttett vil de bli myke. 



Viktig: Siden knekkebrødene IKKE skal oppbevares i en lufttett boks, og siden de inneholder masse frø er det fare for at fettet harskner. For å unngå dette skal knekkebrødene oppbevares kjølig og mørkt, og helst spises innen noen få uker. Det er enda litt tidlig å lage disse hvis dere har lyst å gi de bort i julegave, da vil f.eks lille julaften være perfekt slik at mottakeren får helt ferske knekkebrød. Det er lurt å skrive på gaven hvordan knekkebrødene bør oppbevares.

     
Jeg vet hva min helsebevisste mormor skal få til jul og det vet dere også nå! Bra hun ikke bruker internett! :)

Glutenfritt lavkarbobrød laget på 1-2-3!

Her skal dere få et lite tips om et brød jeg har forelsket meg helt i, og som er laget på null komma niks. Det eneste som tar tid er steketiden, men da skal brødet bare stå i fred og ro i en time. Dette er et veldig godt lavkarbobrød som jeg kommer til å fortsette med å kjøpe fordi det er så enkelt å smelle sammen og smaker veldig godt. Jeg vil tro det kan kjøpes i alle helsekostbutikker. Stjerne i boka til funksjonell mat som har laget denne brødmiksen!



♦ Ingredienser:
Frø og kjerner (psyllium, solsikke, sesam, gresskarkjerner, linfrø), fiber (fra sukkerbete, erter og FiberFin resistent maisstivelse), heleggpulver, erteprotein, søtstoff sukrin (erythritol), hevemiddel (E450, E500), mineralsalt.
♦ Brødet er uten gluten, sukker, gjær og melk.
♦ Brødformen i aluminium følger med i pakken.
♦ Innhold per skive á 40 g:
58 kcal, 3,5g protein, 1,0g karbohydrat, fett 3,4g horav 0,5g er mettet fett, 8,5g kostfiber og 0,2g natrium!


   Og det er superenkelt å lage:

Dette brødet er et veldig godt eksempel på hvorfor jeg har blitt så glad i lavkarbo. Lavkarbo er stort sett alltid glutenfritt og sukkerfritt, og man bruker mye nøtter og frø. Jeg elsker nøtter og frø, både på grunn av smak og fordi de er gode proteinkilder, og for ikke å glemme hvor mye det metter. Dette brødet blir man rett og slett stappmett av og all fiberet får magen til å jobbe litt ekstra. 

Glutenfrie brødmikser og/eller ferdiglagde glutenfrie brød er ofte laget av mel med et høyt innhold av raske karbohydrater, som mais og ris. Dette gjør at man ikke holder seg mett lenge, noe man som oftest vil når man spiser brød (typisk frokost og lunsj) og man blir raskt sulten igjen. DERFOR er lavkarbobrød som også er glutenfrie et mye bedre alternativ, etter min smak! :)

Yummy lavkarbobriks!

Jeg har så lyst på brød for tiden og når jeg skal ha et både kjernesunt og lavkarbo brød så er det rett og slett best å lage brødet selv. Jeg sier "lage" for jeg er absolutt INGEN baker og gjærbakst har jeg gitt opp for mange år siden. Men så var det en smarting som fant ut at man bare kunne lage en deig og steke den, rute opp i biter og så har man brødskiver uten deig langt under neglene og brød så flate som pannekaker. Disse skivene er sååå gode med alt mulig pålegg. Skivene er saftige og smaker mildt av nøtter.
 


Til 12 skiver:

♦ 2 egg fra økologisk, frittgående og glade høns!
♦ 3 dl nøtter (til disse brukte jeg paranøtter og valnøtter)
♦ 1 ss psyllium husk / fiberhusk / knuste loppefr + en halv desiliter vann ca
♦ 0,5 dl sukkerroefiber
♦ 1,5 dl soyaflak
♦ 1,5 dl vann
♦ Salt


- Bløtlegg psyllium husk i vann i noen minutter til den blir som gelè.
- Kvern nøtter og litt av soyaflakene til mel, evt. grovhakkes.
- Bland resten av ingrediensene og la de stå 5-10 minutter slik at sukkerroefiberen og soyaflakene suger til seg væske.
- Bre deigen jevnt ut over et bakepapir. Strø over salt og evt. krydder og urter.
- Stek på 180 grader i 30 minutter.
- Avkjøl, rut opp, oppbevar i en tett boks i kjøleskapet eller frys ned.
   

Lavkarbo"brød" laget på null komma niks!

Disse smalt jeg sammen på null komma niks mens jeg stod med hendene fulle av rå sjokolade og blåbær over hele kjøkkenet. Jeg ville lage noen lavkarbobrød (inspirasjon hentet fra Carolines hamburgerbrød) da jeg hadde skikkelig lyst på scampi, dressing og brød. Resultatet ble bare så utrolig nydelig, og sammen med pålegget på bildet ble dette nesten et gourmetmåltid for meg. Utrolig nydelig og bør prøves til alle som liker typen rekesalat/skalldyrsalat med dill og rødløk. Laget nye i går kveld og da doblet jeg oppskriften, fikk større og tykkere "brød" så det bør dere prøve :)


Til 3 skiver "brød":
♦ 0,5 dl sukkerforefiber / fibrex (glutenfritt og fiberrikt)
♦ 1 egg fra økologisk, frittgående og glade høns.
♦ 1 ts psyllium husk / fiber husk / knuste loppefrø
♦ 5 ss vann
♦ 1/2 ts salt og evt. urter.

Slik gjør du:
- Bland sukkerroefiber, eggeplomme, psyllium husk, vann og salt og la svelle i ti minutters tid.
- Stivpisk eggehvitten (jeg brukte en melkeskummer av alle ting og det funket!) og vend den forsiktig inn med det andre.
- Del deigen i tre over et bakepapir og form til "brødskiver".
- Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter.
- IKKE ta de av bakepapiret før de er helt avkjølt.
- Done!

     Det skal stå "sukkerroefiber" ja :)

  

Glutenfrie, grove rundstykker!

Jeg har endelig klart å lage noen kjempegode, glutenfrie rundstykker! I går så jeg God Morgen Norge og ble veldig inspirert av DENNE oppskriften. Tenk så greit å lage rundstykker som ikke trenger å rulles ut til runde boller? Jeg hater nemlig deig mellom fingre og negler! Oppskriften er dog. ikke opptimal til mitt kosthold så her laget jeg virkelig bare rundstykker med ingredienser og mengder med sunn fornuft. Resultatet ble kjempebra, de ble saftige og gode! Jeg er superfornøyd! ;)



Til 9 runsdtykker:
♦ 5 dl glutenfrie havregryn
♦ 2 dl mandelmel
♦ 2 egg
♦ 1/4 økologisk fersk gjær-terning
♦ 2 dl vann (37 grader)
♦ 0,5 dl linfrø
♦ 1 ss psyllium husk (gjør bakverket saftig)
♦ 1 ts himalayasalt

Denne gangen valgte jeg å bake med gjær. Det er faktisk første gang. Ulempen med glutenfritt er evnen til å heve, så hvis du tåler gjær anbefales det å bruke gjær. Du kan selvsagt bruke samme mengden tørrgjær i stedet for fersk gjær. Hvis ikke du vil bruke gjær kan bruke bakepulver eller natron + syre. Jeg bruker psyllium husk (knuste loppefrø/psyllium husk, les mer HER) fordi det gjør bakverket saftigere.



SLIK GJØR DU:
- Lag havremel av 4 dl glutenfrie havregryn. Dette kan gjøres i blender, med stavmikser, i kaffekvern eller kjøkkenmaskin.
- Bland alt det tørre godt sammen.
- Legg psyllium husk i vann og la det svulme opp i ca 5 minutter. Jeg brukte ca 1,5 dl vann til dette. Psyllium husk tiltrekker seg MASSE vann!
- Tilsett psyllium husk, egg og halve vannmengden med gjær.
- Bland godt sammen, se an konsistensen og tilsett resten av vann med gjær.
- Deigen skal være våt, men seig nok til at den ikke faller fra.
- Legg i klatter på et bakepapir. Pass på at du ikke lager de for flate.
- La de heve en halvtimes tid.
- Stekes på 210 grader i ca 20 minutter. Avkjøl. Kan med fordel fryses.

  

    Ser de ikke gode ut? Her med blåbærsyltetøy. Oppskrift kommer :)

Namnam...

Jeg håper dere husker knekke/brød-kjeksene mine? Jeg har falt pladask og jeg har funnet min erstatning for brød og knekkebrød. Knallgode og min kjære liker de også, veldig bra! Jeg prøvde med en ny runde i går og da lot jeg det ene brettet stå i ovnen etter at den var skrudd av, de ble knekkebrød! Det går kjempefint å fryse disse!

Passer kjempefint med pålegg. alt mulig pålegg faktisk. I dag var avokadoen spiseklar så jeg prøvde med avokado, tomat, agurk og himalayasalt, så enkelt, men så godt. NAM!

                  Burde testes:
                  

Og så laget jeg sjokolademousse igjen i går, samme oppskrift som sist. Måtte ta bilde av moussen før den skulle i whiskyglassene (ja, i whiskyglassene, har ikke funnet noen dessertskåler jeg liker!). Haha ;)

                          Herlig syn for øynene!
                    

Trinn for trinn: Lag knekke/brød-kjeks!

Jeg tror det var himalayasaltet og gresskarkjernene som gjorde disse så utrolig gode. Himalayasalt fremhever smaken i alt og gjør det bedre, rett og slett. Mens gresskarkjerner i seg selv smaker nydelig. Disse ble myke inni og krispy i kantene og slik liker hvertfall jeg de. Jeg tror uansett at himalayasaltet er en viktig del av denne oppskriften! Jeg har ikke prøvd med pålegg ennå, de er gode uten, men helt sikkert enda bedre med feks. tomat og avokado! HER er innlegget med oppskrift og noen ord om disse knekke/brød-kjeksene, mens dette innlegget viser hvordan jeg gjorde det.

Knus 2ss loppefrø i et kaffekvern og legg i litt vann (så det dekker over). Knus 1dl med linfrø, sett til side.

Kvern 1 dl mandler i en kjøkkenmaskin eller blender. Jeg lot det være noen biter igjen.


Rasp 2 gulerøtter eller gjør som meg, bruk maskin. Latskapen lenge leve. Dessuten blir gulerøttene saftigere!


Tilsett 2dl vann og de knuste linfrøene. Slapp av, det ser guffent ut, men resultatet blit bra! Tilsett loppefrøene. Konsistensen kan være litt flytende nå. 

Loppefrøene som du la i vann (psyllium, fiber husk) suger til seg enormt med vann med en gang, gi de gjerne litt ekstra vann og hell over i kjøkkenmaskinen, eller blender. Loppefrøene er en seig masse og ser ikke apetittvekkende ut, slapp av, det gir masse fuktighet i kjeksene og de smaker ingenting!


Hell den seige "deigen" evt. over i en bolle og la den hvile mens du f.eks tar oppvasken eller en dans på stuebordet? Dette for å la både linfrøene og de knuste loppefrøene suge til seg enda mer væske.


Form noen runde kaker, 1-1,5cm tykke, dryss himalayasalt og gresskarkjerner over.
Stekes på 200grader, midt i ovnen. 15min med bakepapir over og 15min uten bakepapir på slutten. Du kan fint åpne og slippe ut fuktigheten et par ganger. Altså, ca 30 min. Men pass på de, de skal være myke, men slippe taket fra bakepapiret. Litt harde i kantene er bra, de vil bli hardere når de er kalde.

OPPSKRIFTEN ga 16stk, et brett. Dette skal så absolutt gjentas! :D

Allergivennlige knekke/brød-kjeks!

Denne bloggen burde blitt døpt til følgerikkeoppskrifter.no, men av og til tror jeg det kan lønne seg. Denne oppskriften er nesten for god, enkel (OG SUNN!) til å være sann, flott! Jeg kan da ikke holde en sånnen oppskrift for meg selv, nada, niks, nei! Dere skal selvsagt fåden! Orginaloppskriften, finner du HER, mens jeg tok en liiiten twist på den, men fikk også et veldig vellykket resultat! 

                   Nomnomnom...mmmmm!
                  

Jeg syns det var litt vanskelig å finne ut om disse egentlig var kjeks, brød eller knekkebrød. Myke som brød, krispy i kantene som knekkebrød, små som kjeks, men saftigere enn alle tre! Derfor ble det knekke/brød-kjeks. Jeg velger å kalle disse allergivennlige selvom de inneholder nøtter. Oppskriften er ellers helt uten gluten, laktose, egg, soya og er i tillegg gunstig ved en lavkarbodiett og ved diabetes.
 
Litt om innholdet i knekke/brød-kjeksene:
♦ Masse omega 3.
♦ Mandlene gir en god dæsj proteiner, fiber, kalsium, vitamin E, kalium og en stor dose umettet fett.
♦ Betakaroten.
♦ Nesten ingen karbohydrater.
♦ Lav GI, bra for blodsukkeret og ved diabetes.
♦ Mineraler fra himalayasaltet.
♦ Helt uten sukker, selvfølgelig!
♦ 100% uten gluten, laktose, egg og soya!
♦ Vannløslig fiber, masse vannløslig fiber. Magen din kommer til å hoppe av glede og bli veldig sammarbeidsvillig de neste dagene!

Oppskriften er enkel:
♦ 1dl mandler
♦ 1dl knuste linfrø
♦ 2ss kvernet loppefrø (psyllium, fiber husk)
♦ 2gulerøtter
♦ ca 3dl vann
(dette er orginaloppskriften)
Legg til:
♦ Himalayasalt
♦ Gresskarkjerner
På nettsiden med orginaloppskriften var det veldig dårlig forklart hvordan dette egentlig skulle gjøres, men jeg viser i neste innlegg, trinn for trinn(orker ikke så lange innlegg). :)
                                                                                 
NB: NB: NB: Disse inneholder, som dere ser i oppskriften, knuste linfrø. Knuste linfrø (og alle andre knuste frø) er spesielt utsatt for å harskne. Oppbevar de derfor i en tett boks i kjøleskapet og frys ned de du ikke kommer til å spise de neste dagene. I tilegg skal man ikke spise for mye linfrø, så et par-tre av disse om dagen bør være nok :)




Kategorier




Instagram

hits