Tilbake til hovedside

En gang for alle: iHerb, import av urter, legemidler osv... LES!

Dette blir et samleinnlegg hvor jeg tar for meg de mest vanlige spørsmålene om iHerb.com! Fra nå av vil jeg svare dere med å linke til dette innlegget slik at dere kan lese dere opp selv. Jeg vil svært gjerne hjelpe dere så godt jeg kan i forbindelse med netthandling, men det er veldig slitsomt for meg å skulle svare dere på de samme spørsmålene gang på gang på gang..... Hehe. Her kommer svarene dere lurer på, en gang for alle!

HER er link til legemiddellisten.
♦ HER er link til urtelisten hvor du finner oversikt over urter.
♦ HER er link til grenseverdiene.
♦ HER finner du dopinglisten.

Legemidler, urter, handelsvarer, osv:
♦ Urter kvalifiseres som henholdsvis handelsvare (H), reseptpliktig legemiddel (LR) og legemidler (L). For å vite om en urt (som chlorella, spirulina, stevia, mandler, hamp, chia, papaya, rosenrot, ginseng, quinoa, osv, osv, osv.....) må du sjekke urtelisten, HER. Hvis urten du skal importere fra land utenfor EØS/EU, som USA og dermed også iHerb.com, MÅ urten være merket som en handelsvare (H), for at du garantert kan få den gjennom tollen lovlig. Handelsvarer (H) er fritt for privat import også fra land utenfor EØS/EU!
♦ Bestiller du legemidler (L) og reseptpliktige legemidler (LR) kan du være heldig å få pakken gjennom tollen, men pakken skal egentlig bli stoppet og returnert, så dette er et valg du tar på eget ansvar. Mister du pakken får du ikke igjen pengene(hvis du handler med billigste fraktmulighet/shipping), så det er opp til deg om du vil bestille noe som kvalifiseres som legemiddel.

VIKTIG Å MERKE SEG:
♦ URTER merket som handelsvarer (H) er kun lov å importere for inntil 3 måneders forbruk. Alt OVER dette kvalifiseres som legemidler. Med andre ord: bestiller du tre bokser chlorella blir chlorellaen kvalifisert som legemiddel, selvom chlorella i utgangspunktet er en handelsvare og kan importeres fritt.

♦ URTER merket som handelsvare (H) med høyt innhold av vitaminer og mineraler kan bli stoppet og returnert hvis de overstiger grenseverdiene. Grenseverdiene for vitaminer og mineraler finner du HER. Det er svært viktig å sjekke disse verdiene hvis du kjøper noe som inneholder høye verdier av noe og at de ikke overstiger norske regler da USA har lov å bruke mye høyere innhold av vitaminer og mineraler enn oss her i Norge!!!!

Selvom et produkt selges over disk i Norge betyr det ikke at du har lov å importere det. Reglene for import fra land utenfor EØS/EU er strenge! F.eks i butikk får man kjøpt vitamin C 1000mg, men bestiller du dette fra iHerb.com må det maks være 200mg per tablett for at den skal kvalifiseres som handelsvare (H) og lovlig til import.

Og så over til fortollingsbrev:
Du kan oppleve å få tilsendt et brev fra posten/tollerene om at du må fortolle pakken din. Fortolling skal kun skje hvis pakkens verdi er over 200 kr (frakt er ikke med, den kan være så høy den bare vil!). Det som av og til skjer er at hvis man har bestilt nøyaktig rundt 200kr, eller pakken mangler dokumentasjon på innhold og verdi, så vil du få tilsendt et fortollingsbrev. Hvis du bevisst har handlet for over 200 kr så er det jo bare å betale dette gebyret, men det er ikke poenget her. Hvis du har betalt UNDER 200 kr og likevel får fortollingsbrev, så skal du ikke tolle! Send mail til privatfortolling@posten.no oppgi navn og referansenummeret som står i brevet og legg ved betalingsbekreftelsen du fikk på mail fra iHerb da du bestilte pakken. Da ser de selv at pakkens verdi er under 200 kr, men skriv i tillegg dette og at du håper de sender pakken din fortest mulig. Pakken vil da bli sendt så fort de får behandlet mailen :)

Brev om at pakken inneholder legemidler:
♦ Mange opplever i disse dager å få et brev fra tollvesenet om at pakken inneholder legemidler, og at den vil bli returnert med mindre du har dokumentasjon på å få imporert dette. Det du da må gjøre:
♦ Hvis du vet at pakken inneholder et legemiddel så er det ikke noe annet å gjøre enn å la de returnere pakken din.
♦ Hvis du lurer på hva i all verden det er snakk om, hvorfor de mener det inneholder legemidler når du var helt sikker på at pakken ikke gjorde det, så må du ringe og høre nøyaktig hvilket legemiddel pakken er stoppet for.
♦ Nå vet du da hvilket eventuelt legemiddel det er snakk om og hvis dette legemiddelet står som handelsvare (H) i urtelisten må du si dette og tollerene har mest sannsynlig tatt feil! Pakken din blir da sendt til deg dagen etter :)
♦ Du leste riktig, tollerene tar feil. Masse feil og mange stikkprøver, så det er derfor det er så himla nøya å vite hvilket legemiddel det er snakk om.
♦ Og husk nå for all del at hvis pakken faktisk inneholder et legemiddel du ikke var klar over, (L), (LR), men også dette med over 3 måneders forbruk eller har for høye grenseverdier, så blir pakken returnert og du har kanskje lært noe til neste gang :)

Hvis du ikke vet hvilken pakke det er snakk om: 

Hvis du har mange pakker du venter på og du får brev om fortolling eller legemiddel, så må du rett og slett ringe nummeret i brevet og oppgi referansenummeret som står oppgitt i brevet. Det de gjør da er å gå ut og sjekke pakken din som ligger på lageret så det kan ta litt tid, så gir de deg sendingsnummeret som står på pakken. Sendingsnummeret er nummeret iHerb sender ut på bekreftelsen når du har bestilt pakken og da er det lett for deg å logge deg på iherb og sjekke hva pakken inneholder :)

Dopinglisten:
Midler som står på dopinglisten må dere aldri i verden finne på å bestille, dette kan føre til strenge straffer som svartelisting og i verste fall fengsel. Alle som bestiller dopingmidler er fullstendig klar over at de gjør det, men ALDRI bestill f.eks slankepiller fra USA, da disse lett kan inneholde slike stoffer!

Det jeg nå har skrevet gjelder ikke bare USA, men ALLE land utenfor EØS/EU.

HUSK, HUSK, HUSK: Alt dette er egentlig helt unødvendig å lese om hvis du bare er helt sikker på hva det er du bestiller. Kostilskudd er som å leke med ilden. Amerikanerene har kjempehøye verdier på kosttilskuddet sitt, noe som ikke er lovlig her. VIT hva du bestiller og bruk urtelisten når du bestiller noe nytt, men HUSK at tollerene titt og ofte tar feil og at du mest sannsynlig har helt rett når du mener pakken inneholder et lovlig produkt!

Og så til slutt... Hvis det fortsatt er noe som er uklart med tanke på f.eks bestillinger, toll, rabattkoder, informasjon om iHerb og liknende så les kategorien min "iHerb.com" der jeg allerede har svart på masse! :)

Dette ble et fryktelig langt og kjedelig innlegg, men nå er det skrevet, en gang for alle, aldri igjen. Hehe. Konklusjonen er les deg opp, vit hva du bestiller, stå på ditt og kos deg med handlingen. Det er ikke så farlig som det virker så lenge du bestiller det som er lovlig :)

SPØRSMÅL SKRIVES I KOMMENTARFELTET UNDER :)

98 smil :)

Hanne

23.01.2011 kl.10:03

Jeg skjønner at du blir litt lei av å svare på de samme spørsmålene hele tiden. Takk for at du tok deg tid til skrive dette! Supert samle-innleff! :D

Silje Silje

23.01.2011 kl.11:58

Bra! Linker til dette i innlegget mitt.

Hege

23.01.2011 kl.11:59

Fantastisk bra innlegg. :) Dette bør alle som bestiller sette seg inn i. Jeg ser folk bestille så mye rart.. fatter ikke at de tør :)

Cathrine

23.01.2011 kl.13:20

Takk for et utrolig informativt innlegg! :-D

Har bare utsatt å handle der, fordi jeg har hatt så mange spørsmål. Og nå var alle besvart, uten at jeg trengte spørre engang ;-)

Ønsker deg en god dag, og igjen takk :-)

kryss

23.01.2011 kl.13:51

TUSEN TAKK! Syns det er et mareritt å handle fra utlandet pga alt dette, men det er vel verdt å sette seg inn i det med tanke på prisene her i landet. Nå blir det så mye lettere, så takk igjen for super informasjon! :)

lovelyliller:)

23.01.2011 kl.14:01

TUSEN TAKK! :D rett og slett nyttig :D

kryss

23.01.2011 kl.15:06

Hadde et spørsmål angående inmport. Det du har skrevet ovenfor gjelder land utenfor EØS/EU. MACA er jo merket som LR, men du har skrevet tidligere at det er lov å importere fra EØS-land. Hvor kan jeg finne informasjon om dette? Har nettop bestilt Maca fra goijking, og hadde vært en fordel å vite at jeg har loven på min side dersom den blir stoppet :)

Maya

23.01.2011 kl.17:45

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette fantastisk informative innlegget! Denne kunnskapen er svært nyttig å ha. Jeg har allerede opplevd å få to pakker returnert, og jeg forsøkte ikke en gang å finne ut av det fordi jeg bare gikk ut fra at det var JEG som hadde gjort feil. Etter å ha lest dette skjønner jeg jo at det faktisk var tollerne som blingsa :-/ Neste gang det skjer har jeg imidlertid kunnskap nok til å ta opp kampen ;-)

Veronica O.

23.01.2011 kl.17:47

Bra innlegg,! Jeg skrev også et innlegg om iHerb og noe av dette for en tid tilbake, så kanskje det kan være til hjelp, litt supplerende informasjon: http://veroffer. wordpress. com/2010/08/04/1051/ (linken er delt opp slik at du ikke skal få meldingen som virus).

Mjuuugly

23.01.2011 kl.17:59

kryss: Reglene for import INNENFOR EU/EØS er helt annerledes. Ang. maca les her: http://mjuuugly.blogg.no/1275240534_macaroten.html

Får du brev fra tollerene er det en glipp, send de dokumentasjon (betalingsbekreftelse/kvittering) på at legemiddelet er lovlig kjøpt.

F

24.01.2011 kl.21:31

Hei og takk for supert innlegg, men jeg har likevel et spørsmål :) Jeg handler ofte svært tett opp mot 200kr-grensa, og da hender det jeg havner på 201kr o.l. Dette skjedde igjen nå nylig. Jeg har ikke fått pakken ennå, men regner med at jeg får fortollingsbrev. Hvilke valutakurser er det som gjelder? Ifølge tollvesenets egne sider handlet jeg denne gangen for 194kr, men med gebyr o.l. fra DnB bikket jeg da over på 201,50kr Vet du noe om dette? Håper på svar :)

Mjuuugly

24.01.2011 kl.21:34

F: Angående gebyrer vet jeg ikke, men valutakursen som gjelder er dagens valutakurs den dagen tollerene mottar pakken din og man kan måtte tolle for en pakke som koster 201 kr, utrolig kjedelig!

F

24.01.2011 kl.21:44

Jepp, har gjort det et par ganger. Sånn er det når man absolutt skal prøve seg :P Leste noen innlegg nå, og det virker som om det er tollvesenets omregningskurser (http://www.toll.no/templates_tad/tolltariffen/tvinnexchangerates.aspx?id=98) som gjelder på det tidspunktet man betaler. Hvis det er tilfellet er jeg innafor nå, har vært det hver gang, og det hersens trollvesenet skylder meg 4-500kr. Haha.

Mjuuugly

24.01.2011 kl.22:31

F: Hvis de legger på tollgebyr denne gangen så ring de og hør med de, for hvis det er slik at kursen gjelder tidspunktet man betaler så skal du jo ikke fortolle, men de vil nok ha en dokumentasjon på at pakkens verdi faktisk er under 200 :)

Mjuuugly

25.01.2011 kl.00:32

Hanne: Jeg vil jo svært gjerne hjelpe, men å ha alt i ett innlegg er lettvint for meg, mens andre får svar på det de lurer på :)

Mjuuugly

25.01.2011 kl.00:38

Hege: Ikke jeg heller.. :/

Mjuuugly

25.01.2011 kl.00:43

Cathrine: Godt å høre at det kunne være til hjelp! Ha en god uke :)

Mjuuugly

25.01.2011 kl.00:49

kryss: Ja, absolutt. Hadde det vært billigere for slike produkt i Norge hadde det ikke vært noe spørsmål om import en gang ;)

Mjuuugly

25.01.2011 kl.01:04

Maya: Ja, det må du gjøre! :D

Håvard Pedersen

25.01.2011 kl.04:00

Så da kan altså ALT som selges via nettbutikker innad i EØS som f.eks. http://www.biovea.net (UK) bestilles uten problemer, selv DHEA som står på dopinglisten?

Mjuuugly

25.01.2011 kl.04:24

Håvard Pedersen: Nei, nei, nei. Kun reseptpliktige legemidler! ;)

Mari

26.01.2011 kl.11:04

Fikk et brev i går der det var skrevet at pakken inneholdt legemidler og ville bli returnert. Ringte da til posten/ postfortolling og fikk beskjed om at ALLE pakker fra Iherb vil fra nå av bli returnert UANSETT innhold! De mener at Iherb bryter regelverket fordi de ikke oppgir utenpå pakka hva den inneholder +++

Det vil si at ALLE kunder fra nå av ikke vil kunne motta pakkene sine. HJELP!

Mjuuugly

26.01.2011 kl.12:19

Mari: Hvilken rett har de til det?

Mari

26.01.2011 kl.12:32

Det var eneste forklaringen jeg fikk. jeg har vært kunde hos Iherb i over et år nå, og har aldri opplevd dette før. Det skal bli spennende å se om dere andre opplever det samme fra nå av. Han jeg snakket med sa at det hadde tilbakevirkende kraft på to uker, slik at alt som for eksempel er bestilt i januar vil bli sendt tilbake.

Mjuuugly

26.01.2011 kl.12:53

Mari: Jeg gir meg ikke på det grunnlaget der, de går gi meg en paragraf eller noe som viser at de har lov til det. Jeg kan jo sende de bekreftelse på innholdet i pakken, null problem for meg! Har fått pakker i dag så det er hvertfall ikke skjedd noe enda!

Mari

26.01.2011 kl.17:04

Ja, helt enig med deg. Dette er ganske frustrerende. Ved nærmere ettertanke vil jeg tro at dette bare gjelder de pakkene som man bestiller billigste fraktalternativ på- de som leveres av posten til oss, mens dem man fortoller gjennom DHL vil antagelig gå gjennom. Likevel, frustrerende å betale så mye mer for å få pakken levert når man kan få det så billig som nå. Jeg mottok også en pakke senest i går, men den var bestilt i desember.

Mjuuugly

26.01.2011 kl.22:55

Mari: Ja, jeg tenkte også på dette. Min pakke var bestilt 15 januar da..

hjemmelagd

27.01.2011 kl.15:58

Tusen takk for dette innlegget! Du har brukt masse tid, på noe jeg bare kan lese gjennom. :)

Mjuuugly

28.01.2011 kl.13:39

Mari: Jeg fikk to pakker i dag (med chlorella) og to i går (en med bla. spirulina)... Ikke noe problem med noen av pakkene, så regner med det går fint :)

03.02.2011 kl.13:58

Sånn ca. hvor lang tid tar det fra du bestiller til du mottar varene? :-)

Mjuuugly

03.02.2011 kl.14:05

Anonym: 9-21 dager, vanligvis ganske nøyaktig 2 uker :)

03.02.2011 kl.14:40

ok, takk for svar :D
Brukte koden din når jeg handlet, jeg ;-)

Kristen

12.02.2011 kl.10:22

Hei

Håper du har mulighet til å hjelpe meg litt. Når jeg bestiller fra iherb, f. eks tranebær så står det at kapslene også inneholder silica, magnesium stearate, cellulose, gelatin, maltodextrin, stearic acid, glycerin osv. Har prøvd å sjekke om det klassifiseres som legemidler, men finner de ikke på lovdata. Har også prøvd med ulike navn. Jeg har sett at kapsler som du bestiller fra iherb også inneholde f. eks magnesium stearate, har du blitt stoppet i tollen og fått bekreftet at det er lovlig å importere? Vet du om disse ingrediense klassifiseres som legemidler? Tusen takk for hjelpen.

Mjuuugly

12.02.2011 kl.13:56

Kristen: Det kvalifiseres som legemidler ja hvis det overstiger grenseverdiene. Grenseverdien for mangesium stearate er 600 mg. Hvis du er usikker ville jeg sett etter et annet produkt eller tatt sjansen, og da kan det lønne seg med DHL-levering. :)

Mjuuugly

12.02.2011 kl.13:58

Bare meg... Redesigning a life: Det var hyggelig, tusen takk :)

Kristen

12.02.2011 kl.15:12

Hei igjen, tusen takk for raskt svar. Er en liten ting jeg lurer på til. Jeg bestilte et produkt som inneholdt folic acid, altså folat (folsyre). Pakken ble stoppet i tollen og fikk informasjon om at pakken ville bli retunert. Men hvordan er det mulig at det er grenseverdi på folsyre, men samtidig et legemiddel? Ble veldig forvirret. Er det tollvesenet som har gjort feil? dagsdosen lå under grenseverdien på lovdata.

Mjuuugly

12.02.2011 kl.16:11

Kristen: Hvis dagsdosen er under grenseverdiene har tollerene gjort en feil, så ta kontakt. Da har de nok bare sett at det du bestilte inneholdt folat uten å sjekke grenseverdiene selv :) Det er kun et legemiddel hvis det inneholder mer enn grenseverdiene ELLER hvis produktet er kvalifisert som legemiddel.

ss

19.02.2011 kl.16:15

♦ URTER merket som handelsvarer (H) er kun lov å importere for inntil 3 måneders forbruk. Alt OVER dette kvalifiseres som legemidler.

Hei Mjuuugly, jeg kan ikke finne noe om dette på lovdata. Har du en link?

Mjuuugly

19.02.2011 kl.18:58

ss: Lovdata er et stort rot! Paragaf 3-2 B: http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20041102-1441-005.html

ss

19.02.2011 kl.19:23

Ut i fra lovteksten så gjelder jo dette legemidler, og i legemiddellisten / urtelisten står det følgende:

§ 4. Urtelisten1

Urter er legemidler.2 Dette gjelder likevel ikke urter som i det følgende er merket med H (handelsvare). Urter som under er merket med L og LR er klassifisert som henholdsvis legemiddel og reseptpliktig legemiddel.

Min forståelse er da at urter merket H / Handelsvare ikke er legemiddel, og følgelig skal ikke den private importbegrensningen på legemidler gjelde for disse. Det kan såklart hende det er huller i min forståelse...

Mjuuugly

19.02.2011 kl.19:36

ss: Jeg skjønner hva du mener, men legemidler er ikke lov å importere i det hele tatt fra land utenfor EØS så derfor må det være urter (merket med H) over 3 måneders forbruk som menes.

Torstein

25.02.2011 kl.21:45

takk for gode referanser til lovdata, jeg har nylig fått stoppet 1 pakke spirulina og 1 pakke chlorella, jeg søkte litt rundt og fant siden din. har sendt en fin mail til godssenteret og håper det ordner seg.

jeg vil gjerne tilføye følgende rundskriv, http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____29093.aspx , fra helsetilsynet som kan være verdt å sitere - det gjelder for forsendelser fra utenfor EØS: "Dersom pakken i tillegg til legemidler inneholder andre produkter som ikke har importbegrensninger, kan disse utleveres, og legemiddelproduktet returneres/destrueres."

dette er gull verdt hvis iherb har vært "snill" og lagt ved vareprøver av tvilsom karakter.

ps ser du sliter med helsen, har du prøvd lightning process?

mvh

Mjuuugly

25.02.2011 kl.22:11

Torstein: Takk for link. Nei, jeg har ikke det. :)

Eldeen

17.03.2011 kl.11:37

Supert innlegg! Jeg synes det er en jungel av rare regler å forholde seg til, så jeg er glad for at du deler hvor en kan finne de aktuelle reglene med oss andre. :)

Jeg har noen spørsmål allikevel:

*Hva er forskjellen på legemiddel og reseptpliktig legemiddel?

*Jeg ser i lista at Maca er merka som LR. Jeg veit jo at dette ikke kan kjøpes utenfor EØS, men derimot innenfor. Eneste grunnen til at jeg veit dette, er at det står på blogger rundt omkring. Hvor står det egentlig at vi kan kjøpe det innenfor EØS? Gjelder dette alle produkter merka med LR, eller bare Maca?

* Hva med melatonin? Det står på listen over legemidler, men jeg har lest at folk importerer dette til seg selv. En dame hadde visstnok fått et tollgebyr på 200 kroner fordi hun hadde bestilt for mer enn 3 mnd. av gangen (???), men det var alt. Kan det stemme at det er lov å bestille melatonin fra utlandet?

Mjuuugly

17.03.2011 kl.15:01

Eldeen: Jeg har i grunn svart på alt du spør om i innlegget om maca, men ok, kan ta det en gang til ;) Et reseptpliktig legemiddel må du ha resept på for å få importert fra land utenfor EØS, mens hvis du bestiller et reseptpliktig legemiddel fra land innen for EØS så skal legemiddelet du bestiller være reseptFRITT i det landet du bestiller det fra- da er det fritt frem for import. Dette gjelder maca, for maca er et reseptpliktig legemiddel, men selges reseptfritt i Storbritania (feks.) derofr kan det importeres fra utlandet.

Melatonin vet jeg ikke med. Jeg vet at det er flere som har fått det gjennom, selvom det egentlig ikke skal være mulig. Jeg ville ringt tollvesenet hvis jeg var i tvil om noe jeg skulle importere :)

Eldeen

17.03.2011 kl.20:16

Åj, sorry! Jeg har jo lest macainnlegget ditt tidligere, så dette burde jeg ha huska...! Tusen takk for svar! =D Men hvor finner du egentlig ut hva som er reseptpliktig og ikke i utlandet? Mulig jeg spør dumt nå, hehehe. ;)

Mjuuugly

18.03.2011 kl.11:57

Eldeen: Nei, det er ikke godt å finne ut av. Sunn fornuft egentlig og at det selges på ordentlige sider.

Eldeen

18.03.2011 kl.19:43

Hehe, ja, det var jo egentlig et greit svar. ;) Jeg bråvåkna i natt og tenkte "Selvfølgelig var det et dumt spørsmål - de hadde jo ikke solgt det i en seriøs nettbutikk om det var reseptbelagt i landet hvor det selges." Hahaha, da følte jeg meg rimelig teit. =P Jaja, jeg får skylde på fibrotåka. =P

Mjuuugly

18.03.2011 kl.19:46

Eldeen: Hehe. Det var jo ikke det, for det er jo vanskelig for oss å vite om det er reseptbelagt eller ikke. Mye lettere når man er utenlands og kan gå i butikkene og se etter produktene der :)

beady

28.04.2011 kl.18:04

Dette er den beste oversikten ang import jeg noen gang har sett! Tusen takk for at du tar deg tid til å lage slikt. Nå kan jeg endelig føle meg trygg på at det virkelig er ok å bestille Stevia fra iherb ;-)

Mjuuugly

28.04.2011 kl.19:37

beady: Takk for tilbakemelding! Greit å ha alt man trenger å vite på et sted :)

Ann

28.05.2011 kl.22:31

Takk for masse nyttig info.!

Jeg må si det punktet under her var litt trasig å lese om etter at jeg hadde bestilt fra iHerb... Har holdt meg under 200 NOK, men jeg har bestilt Amla-C Plus (c-vitamintiskudd) og jeg er gansker sikker på at den har mere enn 200mg pr. tablett... :P

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Organic-Amla-C-Plus-500-mg-100-Tablets/16059?at=0

Håper jeg får pakken likevel. Skal krysse fingrene! :)

"Selvom et produkt selges over disk i Norge betyr det ikke at du har lov å importere det. Reglene for import fra land utenfor EØS/EU er strenge! F.eks i butikk får man kjøpt vitamin C 1000mg, men bestiller du dette fra iHerb.com må det maks være 200mg per tablett for at den skal kvalifiseres som handelsvare (H) og lovlig til import."

Hilsen

Ann

Mjuuugly

07.06.2011 kl.23:39

Ann: Skjønner at det er frustrerende, men det kan godt hende produktet sklir gjennom tollen uten videre problemer, det gjør de nemlig ofte ;)

MrNBK

25.08.2011 kl.00:07

Synd at den Norske stat bestemmer hva vi kjøper for å bedre helsen :/

Har vel tapt 1000kr bare på 2 bestillinger hos iherb, sist nå er pga noe så idiotisk som aloe vera derfor sender de tilbake en pakke på 20kg :/

Ved post sendinger kan du gå til toll kontoret å ta ut tingene som ikke er lov og få ut resten med dhl går ikke det, helt idiotisk..

Mjuuugly

25.08.2011 kl.00:14

MrNBK: Men ved bestillinger med DHL får du tilbakebetalt varens verdi (men ikke porto) fra iherb når pakkene returneres. Ta kontakt med staben :)

tilla

18.09.2011 kl.12:52

Hei! Sender Iherb produkter til Norge? Når jeg ser på listen over land ser jeg ikke Norge, derfor er det umulig å skrive inn adresse å slikt. Takk på forhånd!

Mjuuugly

18.09.2011 kl.20:29

tilla: Ja, iherb sender til Norge. Jeg har bestilt derfra i to år nå :)

Katrine

02.10.2011 kl.15:12

Et fantastisk flott innlegg. Jeg har lest alle dine iherb innlegg og synes du svarer veldig bra, tusen takk! Har nå bestilt min første pakke fra iherb hvor jeg bestillte tre forskjellige stevia og en boks med raw sjokoladepålegg. Er det slik at dette kan bli kvalifisert som legemiddel da? Jeg har lest meg så mye opp før jeg bestilte, men glemte helt ut dette. De har sagt at pakken er på vei og jeg har bare ventet tre dager og har trodd helt til nå at det er ok det jeg har bestilt. Men er det rett og slett ikke lov å bestille tre stevia i samme pakke? Forstår ikke noen ting nå jeg... Er det likevel mulig at jeg får pakken min?

Mjuuugly

02.10.2011 kl.23:22

Katrine: Joda, tre pakker med stevia vil være lov å importere for det er til privat bruk. Det er ikke noe problem å importere stevia siden det er handelsvare og dermed kan importeres fritt til privat bruk, men inneholder steviaen alkohol (typisk i flytende stevia) så KAN den bli stoppet, men jeg har likevel aldri hørt om noen det har skjedd med. Gled deg til pakkene dine og velkommen med i iHerb-galskapen! ;) ;)

Kamilla Kjellesvik Haaland

06.10.2011 kl.19:33

Kjempeflott innlegg!! Men jeg har et spørsmål... Jeg går på melatonin, og syntes det er utrolig tungvindt å gå til legen for å få respept hele tiden... Hva skjer om jeg bestiller å det blir tatt i tolla? Bot? Rulleblad? Eller blir det bare tatt?

Mjuuugly

06.10.2011 kl.23:03

Kamilla Kjellesvik Haaland: Skjønner godt at det er tungvint, men man kan få resept og importere legemidler lovlig. Nå tror jeg melatonin står som legemiddel eller reseptbelagt legemiddel på lovdata? I såfall er det verste som kan skje at pakken blir returnert. Står stoffene derimot på dopinglisten må man overhodet ikke finne på å bestille! :) Hvis jeg var deg ville jeg sjekket opp i om melatonin er mulig å bestille lovlig fra EØS land, eller høre med legen om du kan få en skriftlig uttalse om at du har lov å importere det.

Evelyn Kjørstad

07.10.2011 kl.17:12

Det var ikke kjedelig i det hele tatt ;0)

Takk for masse nyttig info og linker!

Mjuuugly

07.10.2011 kl.18:51

Evelyn Kjørstad: Takk selv :)

15.01.2012 kl.19:17

Noen som vet hvordan det er med aminosyrer som glutamin, tyrosin og karnitin?

18.03.2012 kl.11:46

Hei, jeg lurer på hvordan det fungerer med feks Hoodia, ikke fra USA, men fra UK. Den er klassifisert med L på linkene dine over, men blir altså sendt fra et land innenfor EU...?

(jeg er klar over at der er strenge restriksjoner på Hoodia pga at det er en utrydningstruet planteart, men selger oppgir at det skal være gyldig CITES-godkjennelse på produktet)

Mjuuugly

18.03.2012 kl.12:15

Anonym: Hmm, altså legemidler skal jo være mulig å få importert fra EU, men så er det denne hoodiaen da.. Er du sikker på at den ikke kvalifiseres som et narkotisk stoff? For da ville jeg aldri vurdert det en gang. Ellers vet jeg dessverre for lite om import ang. hoodia, men det er som du sier strenge regler for kjøp og salg av dette ja. Jeg ville googlet etter sikre kilder og se om du finner noen ordentlige svar, mer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

18.03.2012 kl.16:30

Takk for svar. Nei, den er nok ikke klassifisert som narkotika, akkurat det er nok trygt. Men jeg er litt redd for at den skal være et rødt flagg i tollen likevel, iom at den er så omdiskutert. Jeg har mailet nettbutikken og spurt om de har erfaring med forsendelser av denne varen til Norge, så får jeg se hva de svarer.

Butikken/produktet det er snakk om er denne:

http://www.healthspark.co.uk/pure-hoodia-gordonii.html

09.04.2012 kl.11:13

Hei. Jeg har vært uheldig og har bestilt noe jeg ikke fikk inn i landet. Jeg ønsker ikke at dette skjer igjen så jeg lurte på om du vet om jeg kan kjøpe L-Tyrosin fra i.herb? Det er en aminosyre og jeg klarer ikke finne ut om det går inn i landet. Kanskje du kan hjelpe meg med det? På forhånd takk og flott siden du har laget her:-)

Mvh. Kari

Mjuuugly

15.04.2012 kl.18:39

Anonym: Jeg har ingen erfaring og ingen kunnskap om å importere aminosyrer fra USA så her kan jeg ikke hjelpe deg. Det du må gjøre er å kontakte tollvesenet (eller de som sendte deg fortollingsbrevet) og be om å få vite nøyaktig hvorfor L-tyrosin ble stoppet, evt. grenseverdiene slik at du holder deg innenfor disse ved neste bestilling. :)

Mona

27.04.2012 kl.16:53

Supert og informerende innlegg!
Jeg fikk sånn "legemiddelbrev" fordi jeg ville bestille MSM, og har fått beskjed om at pakken vil bli returnert. Men får jeg pengene tilbake fra iherb da? Og istedetfor å returnere hele pakken, kan de returnere heller kun MSM og ikke de andre varene? Kjipt å tape penger og ventetid på produkter!

Mjuuugly

27.04.2012 kl.21:31

Mona: Kjempekjipt dette ja.. Du vil få returnert pengene hvis du bestilte med DHL-levering, men dessverre ikke hvis du bestilte med den billigste. Det er en regel som sier at du skal få returnert resten av innholdet i pakken din ja, så lenge alt der er lovlig, men jeg har ikke en direkte link om dette. Ring tollvesenet før de returnerer hele pakken og be om å få resten av innholdet sendt :)

Astrid

13.05.2012 kl.20:34

Bestilte Zinc 50 mg, Primrose Oil og vitamin A 10,000 IU (?) fra iherb, fikk brev om at pakken ble returnert pga. vitamin a. Småirriterende, ja.

Mjuuugly

13.05.2012 kl.20:40

Astrid: Ja, det er kjipt... Jeg fikk nettopp en pakke returnert jeg også, med melatonin, barh!

Frode

14.06.2012 kl.11:53

Blir så vanvittig sur, gleda meg som en unge til første pakka fra iherb, masse forskjellige varer så blir den retunert for jeg kjøpte d vitamin på 1000IU max lov å kjøpe til Norge er vist 400IU Jeg ringde DHL og spurte om de da bare kunne fjerne den boksen og sende resten videre, men de hadde ikke lov å åpne pakka. Så ringte jeg tollvesnet og de gadd ikke hjelpe privatpersoner med det. Så spurte jeg de om jeg selv kunne komme å fjerne d vitamine men de så på ;-) men det er vist heller ikke lov.

Er det noen andre stederer, dere anbefaler å shoppe innenfor EU? jeg skulle bla. ha flere forskjellige proten barer fra Quest

Mjuuugly

15.06.2012 kl.16:48

Frode: Ja, det er surt...

jeg har ingen erfaring med å bestille helsekost fra EU, jeg har kun satset på å få det gjennom fra iherb og var heldige de gangene. Men jeg har sjekket opp i alternative internettsider til iHerb som selger helsekost, men innenfor EU, og jeg kommer nok til å handle fra Biovea.com.uk n år jeg går tom for melatonin. Biovea skal være trygg og grei å handle fra :)

Torfinn

16.06.2012 kl.14:47

Max dose omega 3 er tre gram pr døgn. Vet du hva det tilsvarer i epa og dha? Er det max tre mnd forbruk om er tillat v omega tre også?

Mjuuugly

16.06.2012 kl.15:02

Torfinn: Jeg har ingen anelse, dessverre.

Karoline

14.08.2012 kl.14:05

hei! vil bare si takk for denne, og at jeg bruker den OFTE :)

24.10.2012 kl.16:24

Vet du om Aloe vere juice, 32 onz er lov å importere? tror det er noe galt har, har importert det før, men nå sier de at det er et legemiddel (toll)

Mjuuugly

26.10.2012 kl.15:18

Anonym: Vet du, jeg er ganske usikker på dette. Jeg har lest at aloe vera ARTER regnes som legemiddel, men jeg syns det er fryktelig rart om dette gjelder ren aloe vera. Jeg ville ringt tollen og hørt om hva og HVORFOR pakken din er blitt stoppet.

Tord

21.02.2013 kl.20:04

Den norske stat ønsker ikke at vi skal være friske, dem vil helst at vi handler dårlige produkter på apoteket.

Bestilte noen produkter fra www.letstalkhealth.com som ligger i USA. Nå skal dem sende det tilbake fordi det klassifiseres som legemidler. Er usikker på hva av disse produktene klassifiseres som legemiddel, så en dame som jobba i letstalkhealth skulle ta kontakt med dem å høre om det.

Skummelt at vi ikke får bestemme hva vi spiser selv..

Mjuuugly

22.02.2013 kl.11:05

Tord: Helt enig med deg!!

Sara

12.04.2013 kl.18:21

Hei hei! Takk for mye god info:) Lurer på en ting som jeg har prøvd å finne svar på overalt: For å slippe toll, er det verdien før eller etter eventuelle rabatter er trukket fra, som skal være under 200 kr.? IHerb har nå helt ville avslag på Madre Labs, sånn at produkter som før kostet over 200, koster nå under -"Gjelds" det?

Mjuuugly

13.04.2013 kl.17:33

Sara: Det er prisene etter fratrukket rabatt som kommer opp på pakken, altså det er den tollerene ser. :)

Sara

13.04.2013 kl.23:21

Fantastisk! Og tusen takk :) Veldig greit å endelig få svar på dette. Gjelder det freebies og? Leste et sted at disse kunne øke prisen over 200, sånn at man måtte betale toll (var da jeg først begynte å lure på dette med rabatter forstås...)

Mjuuugly

14.04.2013 kl.19:56

Sara: Angående freebies er jeg litt usikker, se på pakken din neste gang du får den ;)

Karina

23.04.2013 kl.02:42

Hei.

Tusen takk for super blogg. Oversiktlig og meget informativ. Har et spørsmål som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med. Jeg ønsker å bestille et vitamintilskudd som inneholder Q10, Q10 er under grense i mg for legemiddel, så der er jeg sikker, men... Den inneholder et tilskudd som heter Policosanol. Det står beskrevet følgende: Source Naturals Policosanol, part of the Cholesterol Rescue family of products, is a blend of compounds isolated from natural plant waxes. Policosanol contains several long chain fatty alcohols, including octacosanol, hexacosanol and triacontanol. Men jeg finner ikke navnet på noen lister i lovdata, så jeg blir usikker. Noe kjennskap? Synes det er så surt når tollen stopper det for de skjærer jo hele pakken over en kam, og da går man i tap hele veien. Tusen takk i forkant. Mvh

Mjuuugly

23.04.2013 kl.17:35

Karina: Jeg har ingen erfaring med policosanol, dessverre. Kanskje du skal ta deg en telefon eller sende en mail til tollvesenet, eventuelt google enda mer. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg :(

NyIGamet

28.04.2013 kl.21:49

Hei! Bra blogg! Noen her som har sett filmen "Food Matters"? Og i så fall, hva er inntrykket?

Mjuuugly

28.04.2013 kl.22:05

NyIGamet: Den bør ses ja :)

irene

10.07.2013 kl.13:54

Kan en kjøpe urter som tørket humle, kamille, nesle o.a.?

princessa på erten

10.07.2013 kl.17:34

Takk for bra info:)

Lurer på om du vet hva som defineres som 3 mnd forbruk av et kostilskudd? Defineres det utifra antall kapsler pr boks? F-eks at man ikke kan kjøpe en boks med kostilskudd hvor det er mer enn 90 kapsler i boksen pr. bestilling?

Eller definers det utifra antall bokser man kan kjøper. F.eks at man ikke kan kjøpe mer enn 3 bokser med kostilskudd pr bestilling?

Har du info om dette mjuuugly?:)

Aleksander

31.07.2013 kl.23:39

Jeg har lyst til å bestille dette: Garden of Life, RAW Meal, Beyond Organic Snack and Meal Replacement http://www.iherb.com/Garden-of-Life-RAW-Meal-Beyond-Organic-Snack-and-Meal-Replacement-Chocolate-Cacao-1-34-lbs-606-g/50555

Den inneholder så mye bra, men den sier ikke hvor mye av vitaminer den inneholder, men bare prosent av anbefalt daglig dose.

Vet du om denne vil gå igjennom tollen? Om men er usikker på dette vet du om tollen tar seg tid til å svare for et enkelt produkt på e-mail eller telefon?

Mjuuugly

08.08.2013 kl.14:26

irene: Jepp :)

Mjuuugly

08.08.2013 kl.14:27

princessa på erten: Jeg er litt usikker, men regner med hvis det står på boksen f.eks 3 om dagen vil man kunne kjøpe dagsdose tilsvarende 3 måneders forbruk, ikke antall tabletter.

Mjuuugly

08.08.2013 kl.14:33

Aleksander: Vel, i bunn og grunn har denne litt for høye verdier av vitaminer og mineraler i forhold til norske regler, MEN jeg har bestilt samme og den gikk gjennom tollen, og jeg ville ikke vært redd for å bestille igjen, men det må bli opp til deg :) Når det er sagt vil jeg anbefale deg å kjøpe den med granateple i stede, for den med sjokolade smaker ikke godt :/

Morten

15.08.2013 kl.17:12

Veldig mye bra info her. Jeg har nettopp fått stoppet en pakke til 1600 kr i tollen.

Inkludert i den er spirulina, te (koffeinfri), drops, mel, cacaopulver, chlorella og et par andre småting. På forhånd sjekket jeg opp alt jeg kjøpte mot lovdata. Da jeg ringte til DHL så visste de ikke hvorfor den var blitt stoppet, men de skulle sjekke opp og ringe meg tilbake, noe de selvsagt ikke gjorde.

Ringte opp igjen men de var gått for dagen. Bemerkelsesverdig nok kunne vedkommende på kundeservice meddele at alle pakker fra IHERB blir stoppet.

Så til poenget, søkte litt rundt på mattilsynet og fant denne:

http://www.mattilsynet.no/planter_og_dyrking/okologisk/okologisk_mat/kan_okologiske_mikroalgeprodukter_seaweeds_importeres_til_norge.9831

Det er jo i og for seg en elendig artikkel i utgangspunktet, og som i mine øyne regelrett er feilinfo. Det finnes masse steder i Norge idag som selger spirulina, både online og helsekost.

Anbefaler alle til å skrive inn deres meninger under her.

T.o

26.08.2014 kl.21:55

Kan legge til at du kan dra til tollerne på Alnabru og plukke ut den tingen som er blitt stoppet. Dermed kan du ta med deg resten hjem. Og ja, de tar OFTE feil. Faktisk begynt å bli ganske vanlig at de må betale meg tilbake eller gi seg ifht regler de mener jeg har brutt. Så jepp, kunnskap er gull verdt.

Ellers veldig bra guide dette. Veldig godt jobbet!

Skriv gjerne en kommentar



Kategorier





Instagram

hits